Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsrådentil energi- og miljøkomiteen, datert 8. februar2007

Jeg viser til brev av 19. januar 2007 fra energi- og miljøkomiteen med oversendelse av Dokument nr. 8:15 (2006-2007) fra representantene Line Henriette Holten Hjemdal og Jan Sahl om styrking av innsatsen for å utvikle og ta i bruk biodrivstoff i Norge, for utredning mv.

Veitrafikk står i dag for en femtedel av CO2-utslippene i Norge. Kampen mot de globale klimaproblemene er viktig for Regjeringen. Som en del av det generelle arbeidet med å redusere klimagassutslippene i Norge, gjennomfører Regjeringen nå den største miljøomleggingen av bilavgiftene i nyere tid. Omleggingen er i hovedsak i tråd med ønsker fra miljøorganisasjonene, bilbransjen og NAF, og har fått tilslutning fra et bredt flertall på Stortinget. Jeg vil spesielt nevne at i statsbudsjettet for 2007 har CO2-utslipp erstattet slagvolum som en av de tre komponentene i beregningsgrunnlaget for engangsavgiften. Videre er det fra l. januar i år gitt fritak for CO2-avgift for andelen bioetanol som blandes inn i ordinær bensin. På denne måten får innblandet biodiesel og innblandet bioetanol likere avgiftsvilkår. Ren biodiesel og andelen innblandet biodiesel har vært fritatt for både CO2-avgift og autodieselavgift siden 1999. Drivstoff hvor etanol utgjør hovedbestanddelen (E85) ilegges ikke særavgifter, jf. St.meld. nr. 2 (2005-2006) Revidert nasjonalbudsjett 2006. Slikt drivstoff omfattes ikke av begrepene bensin eller mineralolje i Stortingets avgiftsvedtak, og ilegges derfor verken bensinavgift, autodieselavgift eller CO2-avgift.

I likhet med forslagstillerne mener jeg at det er nødvendig med økt bruk av utslippsfrie og klimanøytrale drivstoff, blant annet biodrivstoff. Det fremgår av Soria Moria-erklæringen at Regjeringen legger vekt på å få økt bruk av biodrivstoff og å motivere til valg av lavutslippsbiler, og dette er et prioritert arbeidsområde for Regjeringen.

I forbindelse med Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2007 ble Regjeringen bedt om å legge fram forslag til regler om en særlig avgiftsmessig behandling av fleksi-fuel biler. Av tekniske årsaker var det ikke mulig å få dette til allerede ved omleggingen av engangsavgiften fra l. januar 2007. Regjeringen tar imidlertid sikte på å legge frem forslag til en særlig avgiftsmessig behandling av slike kjøretøy i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett i mai 2007.

Statens forurensningstilsyn la i fjor fram rapporten "Virkemidler for økt bruk av biodrivstoff i Norge". Rapporten gir klare anbefalinger om hvordan Regjeringen kan oppfylle målsettingen i Soria Moria-erklæringen om økt bruk av biodrivstoff., bl.a. at det innføres omsetningspåbud for biodrivstoff. Konkret anbefales det at i løpet av 2007 skal to prosent av alt drivstoff som omsettes være biodrivstoff, og i løpet av 2010 skal andelen biodrivstoff økes til fire prosent. Som redegjort for i St.prp. nr. l (2006-2007) for Miljøverndepartementet, vurderer Regjeringen å komme tilbake med et krav til oljeselskapene om at en viss prosent av omsetningen av alt drivstoff skal være biodrivstoff, med bakgrunn i rapportens anbefalinger. I denne sammenhengen vurderer regjeringen også andre tiltak og virkemidler som kan være aktuelle for å fremme bruk av biodrivstoff. Regjeringen er opptatt av en bred og helhetlig tilnærming og ser bl.a. på avgifter, FoU og de samlede rammevilkårene for bilistene.

Regjeringen arbeider nå med to handlingsplaner - en stortingsmelding om sektorvise klimahandlingsplaner og en handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar for offentlige anskaffelser. I arbeidet med stortingsmeldingen om sektorvise klimahandlingsplaner blir det vurdert sektorvise mål, tiltak og virkemidler for å redusere klimagassutslippene fra de forskjellige sektorene, inkludert transportsektoren. Økt bruk av biodrivstoff er ett av temaene som blir særskilt vurdert i denne sammenheng, og Regjeringen ser bredt på rammevilkår, økonomiske, juridiske og andre virkemidler som kan være aktuelle.

Handlingsplanen for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser vil ha fokus på bl.a. energibruk/klimagasser. Vi tar sikte på at hovedtrekkene i denne handlingsplanen presenteres i stortingsmeldingen om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand som legges frem i løpet av våren, og at handlingsplanen legges frem som selvstendig dokument parallelt med dette. Handlingsplanene skal inneholde en egen miljøpolitikk for statlige virksomheter, med konkrete krav til prioriterte produkter og produktgrupper, inkludert transporttjenester. Arbeidet med denne handlingsplanen sees i tett sammenheng med det pågående arbeidet med sektorvise klimahandlingsplaner, og det vurderes bl.a. konkrete krav og virkemidler for å fremme økt bruk av biodrivstoff i statlig og offentlig sektor.

Jeg ser det som viktig å gå nøye gjennom hva som kan gjøres på blant annet transportsektoren for å bidra til å oppfylle Norges internasjonale miljøforpliktelser. Vi har derfor allerede under behandling og vurdering de helhetlige rammevilkårene for biodrivstoff og kjøretøy som kan bruke biodrivstoff, inkludert målsettinger, økonomiske virkemidler, omsetningskrav og krav til offentlige anskaffelser, som foreslått i Dokument 8:15 (2006-2007).