Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Gunn Berit Gjerde, viser til at etableringen av NIS var for å stanse den økende utflaggingen av den norske flåten til utenlandske registre. Det var nødvendig med et konkurransedyktig registreringsalternativ under norsk flagg for at Norge skulle opprettholde sin posisjon som en ledende skipsfartsnasjon. Etableringen av NIS ble en suksess, og nedgangen i antall skip under norsk register ble stanset.

Komiteen viser til at den maritime bransjen er en av Norges viktigste næringer. Den norske maritime klynga er en av de mest komplette i verden med et stort spekter av tjenester, utstyrsleveranser, verft og utdanningstilbud.

Komiteen er kjent med tall fra Norges Rederiforbund som viser at norske offshore-redere pr. 1. juli 2006 har kontrahert 119 offshorefartøy med levering innen 2009. Av disse skal 85 bygges ved norske verft. Anslagsvis vil de 119 fartøyene kreve en besetning på 2 000-2 500 personer.

Internasjonal handel og globalisering har ført til sterk vekst i skipsfarten. Over 90 pst. av all global varetransport foregår til sjøs. Dette gjør at behovet for flere norske sjøfolk er stadig økende og at det de nærmeste årene vil være behov for 3-4 000 norske sjøfolk på norske skip.

Komiteen er kjent med at det for tiden er lav arbeidsledighet og et stramt arbeidsmarked, og at dette også gjenspeiler situasjonen innenfor fiskeri- og skipsfartsnæringen.

Derfor synes komiteen det er svært positivt at en samlet næring gjør aktive grep for å rekruttere flere ungdommer til maritim utdanning. Komiteen viser til rekrutteringskampanjen "en utdannelse du kommer langt med" og den nye nettportalen "www.ikkeforalle.no".

Den nye portalen er et viktig ledd i rekrutteringskampanjen. På portalen er det oversikt over maritime utdanningsmuligheter. Formålet er å rekruttere flere unge til maritime yrker, og bak kampanjen står en samlet maritim næring med både arbeidstakere og arbeidsgivere.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at forslaget om å oppheve fartsområdebegrensningen for NIS vil være å undergrave rekrutteringskampanjen og skape usikkerhet overfor norsk ungdom som vurderer utdanning innenfor maritime yrker, og kan medføre færre norske sjøfolk.

Flertallet viser til høring i Stortinget der det fremkom stor skepsis mot forslaget fra mange aktører slik som Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske maskinistforbund, LO, Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund.

Flertallet viser også til at å oppheve fartsområdebegrensningen i NIS må avklares mht. EØS-avtalen og kan være i strid med avtalen.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,viser til at Regjeringen i sitt svarbrev til komiteen datert 26. januar 2007 opplyser at den ikke ønsker å oppheve fartsområdebegrensningene i NIS, og at det heller ikke foreligger planer om en delvis opphevelse av fartsområdebegrensningene. Dette flertalletviser til at Regjeringen har utvidet støtteordningene til sjøfolk om bord i NOR-flåten, og at det arbeides med å gjeninnføre krav om arbeidstillatelse i norsk innenriksfart for å sikre arbeidsplasser og vekst i de maritime næringer. Dette flertalletslutter seg til Regjeringens vurderinger, og viser til at det heller ikke bør være behov for å oppheve fartsområdebegrensningene i NIS, når støtteordningene for sjøfolk i NOR er bygget opp til dagens nivå.

Dette flertalletviser til at Regjeringen i brev til komiteen datert 26. januar 2007 understreker at den er opptatt av rekruttering til norsk skipsfart og til fiskeflåten, og at en rekke initiativ er tatt i den forbindelse. Det vises i denne forbindelse til at Regjeringen har lagt stor vekt på å sikre refusjonsordningen for sjøfolk, og at nettolønnsordningen er utvidet til å omfatte flere grupper. Dette flertalletviser også til at Regjeringen har videreført og utvidet ordningen der rederiene betaler inn et månedlig beløp til et kompetansefond for alle ansatte som er omfattet av nettolønnsordningen, og at dette fondet gir tilskudd til opplæringsstillinger, ulike kompetanse- og rekrutteringstiltak og andre tiltak som sikrer en positiv næringsutvikling for maritim sektor. Dette flertalletviser for øvrig til rapporten "fra ungdom til fisker, fra fisker til fartøyeier", som kommer med klare anbefalinger om tiltak som kan bidra til bedre rekruttering til fiskerinæringen. Dette flertalletviser til at denne rapporten nå er ute på høring, med høringsfrist 11. april 2007. Etter dette flertalletsvurdering vil det være uheldig å gripe inn i denne prosessen og konkludere før høringen er gjennomført, slik forslagsstillerne ønsker. Dette flertallet viser i den forbindelse til at Regjeringen i nevnte brev til komiteen viser til høringen, og at anbefalingene i rapporten skal følges opp.

Dette flertallet viser også til at Regjeringen i brevet til komiteen redegjør for konkrete tiltak som er til vurdering i relevante departementer, og som kan bedre rammevilkårene for fiskeflåten. Økning av fiskerfradraget, endringer i avskrivingsregler og proviantreglene, samt avsetningsordninger for investeringer, er tiltak som er foreslått fra Norges Fiskarlag, og som nå er til vurdering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er kjent med at rekrutteringssituasjonen i fiskeflåten er vanskelig på grunn av stramt arbeidsmarked, og at Regjeringens politikk så langt har skapt frustrasjon og usikkerhet om rammevilkår for fiskerinæringen. Det er også stor usikkerhet om fremtidige rammevilkår, og fiskerinæringen frykter at den kommende strukturmeldingen vil medføre at situasjonen vil bli ytterligere forverret for fiskeflåten.

Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre meiner at det må arbeidast for at rammevilkåra for norsk skipsfart ikkje skal avvika vesentleg frå tilsvarande rammevilkår for europeisk skipsfart. Det er eit faktum at skip registrerte i Norsk Internasjonalt Skipsregister møter begrensningar som ikkje utanlandske skip har når det gjeld oppdrag i norske farvatn. Over tid bør desse begrensningane avviklast.

Desse medlemene syner til at det tidlegare har vore ei brei politisk semje om at skip i NIS burde ha høve til å ta oppdrag til og frå installasjonar på sokkelen, jf. Innst. S. nr. 267 (2003-2004). Desse medlemene meiner at Regjeringa no bør nytta høvet til å opna for dette gjennom ei forskriftsendring. Basert på erfaringane ved ei slik opning, der verknader i arbeidsmarknaden òg vert lagt vekt på, kan ein så vurdere ei vidare avvikling av fartsområdebegrensingane.

Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti og Venstre vil difor setja fram fylgjande framlegg:

"Stortinget ber Regjeringa gjennom forskrift opna for at skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister kan ta på seg oppdrag til/frå installasjonar på norsk sokkel."

Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre syner vidare til at mange i fiskerinæringa opplever det som urimeleg at andre delar av den marine næringa nyter godt av særlege fordeler, som til dømes nettolønsordninga. Dette påverkar òg konkurransen om arbeidskraft mellom dei ulike marine sektorane. Desse medlemene meiner at det må leggjast vekt på å skapa likeverdige rammevilkår, og ser på ei auke av fiskarfrådraget som eit godt verkemiddel for å kompensera for dei ulempene som særleg nettolønsordninga skapar for fiskerinæringa i konkurransen om arbeidskraft.

Desse medlemene vil vidare setja fram fylgjande framlegg:

"Dokument nr. 8:18 (2006-2007) - representantframlegg frå stortingsrepresentantane Torbjørn Hansen, Svein Flåtten, Elisabeth Røbekk Nørve og Finn Martin Vallersnes om tiltak for å betra rekrutteringssituasjonen i fiskeri- og skipsfartsnæringa - vert lagt ved protokollen."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av å stimulere til tiltak for å rekruttere flere til fiskeryrket og viser til at Fremskrittspartiet i budsjettet for 2007 foreslo å øke fiskerfradraget til 150 000 kroner pr. år. Dessverre fikk ikke forslaget flertall. Fiskeflåten er også i konkurranse med skipsfart som har nettolønnsordninger. Etter disse medlemmers syn er nettolønnsordninger helt nødvendige for å opprettholde norske arbeidsplasser, og disse medlemmer mener at ordningen bør utvides og viser til forslag for budsjettet for 2007.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at skipsfartsnæringen representert ved Fraktefartøyenes Rederiforening, Norges Rederiforbund og Fiskebåtredernes Forbund støtter opphevelsen av fartsområdebegrensningene i NIS. Fiskebåtredernes forbund pekte i høringen på at opphevelse av områdebegrensningene i NIS vil være et bidrag til å bedre mannskapssituasjonen i fiskeflåten.

Disse medlemmer mener at områdebegrensningene er et hinder for å videreutvikle den norskflaggede frakteflåten, og den norske offshoreflåten. Fraktefartøyenes Rederiforening viste i sitt høringsbrev til at det er to viktige grep som kunne gjøres for å styrke NIS: Oppheve områdebegrensningene og innføre nettolønn for norske besetningsmedlemmer. Disse medlemmer viser til at kompetansemodellen som Høyre har fremmet forslag om å innføre, ville gitt full nettolønn til maritimt utdannet mannskap også på NIS-skip. Regjeringens refusjonsmodell for NIS er en dårligere modell for denne gruppen. Dette, sammen med en oppheving av områdebegrensningene for NIS, ville bedret konkurransesituasjonen for den norske frakteflåten. Den sterke nybyggingstakten særlig i offshoreflåten vil kreve anslagsvis 2000-2500 sjøfolk de nærmeste årene. Dette vil også gi et press i øvrig skipsfart. Et tiltak er å rekruttere flere gjennom kampanjer og et annet er å bedre fiskerfradraget og andre ordninger. Disse medlemmer er av den oppfatning at dette ikke kan løses bare med å rekruttere nordmenn, og ønsker å legge til rette for at også utenlandsk mannskap kan tas inn på hjemlandets tariffer. Kompetansemodellen vil sikre at nøkkelstillinger og maritimt utdannet mannskap er sikret konkurransedyktige betingelser gjennom nettolønn.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve fartsområdebegrensningene i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS)."

Disse medlemmer er kjent med at det i forbindelse med at Forordning 3577/92 om anvendelse av prinsippet om adgangen til å yte tjenester innen sjøtransport i medlemslandene ble innlemmet i EØS-avtalen ved beslutning nr. 70/97, ble avgitt en norsk erklæring om at Norge ikke har til hensikt å endre sin lovgivning om Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) med hensyn til NIS-registrerte fartøyers adgang til norsk innenriksfart. Disse medlemmer er videre kjent med at forordningen er konstruert slik at dersom skip har adgang til egen kystfart, har de også adgang til all europeisk kystfart. Etter at forordningen ble vedtatt i 1992, aksepterte EU-kommisjonen EFTA- og EØS-landenes syn om at forordningen var EØS-relevant, men dette møtte motstand fra enkelte EU-land. For å sikre NOR-skipene markedsadgang aksepterte Norge å gi en erklæring fra den daværende regjering om ikke å endre på vilkårene i NIS-lovgivningen. Erklæringen var en forutsetning for å få til en løsning og er en klar politisk begrensning ifølge brev fra Nærings- og handelsdepartementet 26. januar 2007. Disse medlemmer er av den oppfatning at denne avtalen kan reforhandles hvis Norge ønsker å fjerne områdebegrensningene som i praksis betyr at NIS-registrerte skip er de eneste som ikke kan seile langs norskekysten.

Disse medlemmer ønsker subsidiært å støtte forslaget fra Kristelig Folkeparti om en delvis opphevelse av fartsområdebegrensningene for norsk sokkel. Disse medlemmer er av den oppfatning at rekrutteringsproblemene er størst som følge av den sterke veksten i offshorenæringen, og mener at forslaget om opphevelse av områdebegrensningene for sokkelen vil være et positivt bidrag for å lette på rekrutteringssituasjonen i skipsfarts- og fiskerinæringen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår at forslaget avvises.