Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Juss-Buss" kommentarer til dok.nr. 8:95

Juss-Buss er en studentdrevet rettshjelpsorganisasjon som ble startet i 1971. Et av områdene Juss-Buss jobber med er gjeldsproblematikk, vi bistår hvert år om lag 300 personer med gjeldsproblemer

Juss-Buss mener at forebyggende tiltak er det viktigste for å få bukt med gjeldsproblematikk. Når gjeldsproblemene først har oppstått bør det tilbys veiledning og mulighet til å løse gjeldsproblemene. Juss-Buss mener imidlertid at det ikke først og fremst er et mål å opprette ordninger der gjeld slettes, men at det bør legges til rette for nedbetalingsavtaler og andre betalingsordninger som er tilpasset den enkeltes situasjon.

Vi mener det særlig er to tiltak som bør settes i verk for å forebygge og avhjelpe gjeldsproblemer. Dette er opprettelse av et lånesaldoregister og en utvidet oppfølgingsplikt ovenfor personer som har fått innvilget gjeldsordning.

Juss-Buss mener en av de store utfordringene i dag er å hindre at folk tar opp store forbrukslån de ikke kan betjene. Vi ser at mange av våre klienter er kommet ut i et uføre på grunn av slike lån. En effektiv måte å hindre at personer tar opp forbrukslån de ikke kan betjene er å opprette et lånesaldoregister.

Et slikt register vil gi banker og finansieringsinstitusjoner en mye større mulighet til å sjekke hvor stor gjeldsbyrde en lånesøker har. Et slikt register vil dermed føre til at frarådningsplikten i finansavtaleloven får reelt innhold, da bankene vil ha et bedre grunnlag for å fraråde lån. Banker vil da også i større grad kunne bli holdt ansvarlige i ettertid dersom de ikke har frarådet i tilfeller der de skulle ha gjort det.

Forslaget om å be regjerningen utrede muligheten for et slikt register er et godt og viktig forslag.

Folk med gjeldsordning trenger to typer veiledning. For det første trenger de informasjon om de juridiske aspektene ved en gjeldsordning. For det andre trenger de hjelp og støtte til å gjennomføre gjeldsordningen i praksis. Namsmannen kan hjelpe med de juridiske aspektene, men det er den økonomiske rådgivningen i kommunen som står nærmest til å hjelpe med den praktiske gjennomføringen.

På denne bakgrunn mener vi det er viktig at namsmannen henviser alle som får innvilget gjeldsordning til den økonomiske rådgivningen i kommunen. De bør så få en time der slik at en økonomisk rådgiver kan vurdere om vedkommende vil trenge mer oppfølging. For å kunne gjennomføre dette må det etableres en fast praksis hos namsmannen om å henvise personer som får innvilget gjeldsordning til økonomisk rådgivning. Det må videre lovfestes en rett til økonomisk rådgivning for personer som får innvilget gjeldsordning.