Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Aud Kvalbein, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at dokumentet 26. oktober 2006 ble sendt til finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Svaret fra finansministeren 6. november 2006 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne foreslår en samlet strategi som må sikre små og mellomstore bedrifter bedre rammebetingelser. Flertallet understreker at Regjeringen legger opp til en politikk som bidrar til økt verdiskaping i hele økonomien og at det da er nødvendig å se næringsvirksomhet og offentlig sektor i sammenheng og inkludere hensyn til miljøet. Konsekvensene for bedrifter og ansatte er at viktige hensyn må vurderes i alle saker som berører nærings- og arbeidslivet. Tiltak for å bedre bruken av samfunnets ressurser er beskrevet i Nasjonalbudsjettet for 2007, kapittel 6. Meldingen omtaler de fleste av saksforholdene som forslagsstillerne tar opp.
Flertallet viser også til at Regjeringen har startet arbeidet med en stortingsmelding om innovasjonspolitikken. Stortingsmeldingen skal presentere Regjeringens politikk for å fremme innovasjon og omstilling. Målet for meldingen er å vise hvordan vi kan forbedre innovasjonsevnen i norsk økonomi ytterligere for å sikre en fortsatt god velferdsutvikling. Flertallet viser til at finansministeren i sitt brev sier at siden rammebetingelser for små og mellomstore bedrifter behandles i denne meldingen, er det ikke behov for en særskilt stortingsmelding for små og mellomstore bedrifter i tillegg. Flertallet slutter seg til denne vurderingen.
Flertallet er for øvrig kjent med at Finansdepartementet tidlig i 2007 skal nedsette et utvalg som skal utrede revisjonsplikten for små foretak.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Dokument nr. 8:7 (2006-2007) - forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Ine Marie Eriksen Søreide, Gunnar Gundersen, Petter Løvik og Torbjørn Hansen om en samlet strategi med konkrete tiltak for å sikre rammebetingelsene for små og mellomstore bedrifter - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til nevnte svarbrev fra finansminister Kristin Halvorsen hvor det vises til at Regjeringen arbeider med en stortingsmelding om innovasjonspolitikken som skal fremmes i vårsesjonen 2008, og at det derfor ikke er behov for en egen stortingsmelding om rammebetingelser for små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer deler ikke denne oppfatningen, og mener bl.a. at de mest sentrale utfordringene de små og mellomstore bedriftene står overfor, er knyttet til for eksempel tilgang til kompetent arbeidskraft og behovet for et (eget) forenklet regelverk som ikke omfattes av Regjeringens planlagte innovasjonsmelding.
Disse medlemmer mener også at flere av utfordringene listet opp i Dokument nr. 8:7 (2006-2007) bør avklares raskest mulig, og ikke kan vente til tidligst våren 2008.
Disse medlemmer viser også til at varslede stortingsmeldinger fra Regjeringen generelt, og fra Nærings- og handelsdepartementet spesielt, har en tendens til å komme til Stortinget betydelig senere enn først varslet.
Disse medlemmer peker videre på det faktum at 97 pst. av alle bedriftene i Norge har mindre enn 20 ansatte og at 85 pst. av alle bedriftene har mindre enn 5 ansatte. Det er på denne bakgrunn naturlig at det utarbeides en samlet strategi med konkrete tiltak for å sikre rammebetingelsene for disse bedriftene.
Disse medlemmer viser også til at det er om lag 10 år siden sist det ble laget en samlet strategi for småbedriftenes rammebetingelser, etter at Stortinget 26. oktober 1995 sluttet seg til et tilsvarende forslag fra Lars Sponheim om å be
"Regjeringen om å sette ned en kommisjon som kan kartlegge rammevilkår for småbedriftene, og legge fram forslag til endringer som kan gjøre det lettere å skape flere arbeidsplasser i disse bedriftene."
I tillegg til de momentene forslagsstillerne tar opp, mener disse medlemmer at en slik samlet strategi også må inneholde tiltak for kompetanseheving i bedriftene, utfordringene knyttet til at svært mange av disse bedriftene nå står foran generasjonsskifte på eiersiden, en strategi for å benchmarke det norske regelverket for de aller minste bedriftene og belyse de særskilte utfordringene de mange nye bedriftene, som stort sett selger kunnskap og tjenester, står overfor.
Disse medlemmer understreker også at både NHO, HSH og Bedriftsforbundet i høring med finanskomiteen 29. november 2006 sterkt anbefalte forslaget om en slik samlet strategi for de små og mellomstore bedriftene.
Disse medlemmer viser til at forslaget i Dokument nr. 8:83 (2005-2006) om å opprette et samarbeidsprogram for å redusere skjemabelastningen for næringslivet og offentlig sektor, også må følges opp i denne meldingen til Stortinget. Disse medlemmer viser til at blant annet NHO også har etterlyst at man nedsetter en slik styringsgruppe som har til mandat å koordinere forenklingsarbeidet for næringsarbeidet innen offentlig sektor.
Disse medlemmer viser også til forslag framsatt av Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Innst. O. nr. 10 (2006-2007) om å utsette arveavgiften i 10 år ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter og samtidig nedskrive denne med 1/10 hvert år som bedriften drives videre av neste generasjon. En slik endring ville gjøre generasjonsskifter i familieeide bedrifter vesentlig enklere, og dermed sikre sysselsettingen i små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en stortingsmelding, senest innen utgangen av vårsesjonen 2007, med en samlet strategi for å sikre små og mellomstore bedrifter bedre rammebetingelser. Denne strategien må sikre norske små og mellomstore bedrifter minst like gode rammebetingelser som tilsvarende bedrifter har i land det er naturlig å sammenligne seg med, og bør omfatte bl.a. skatter og avgifter, forenkling, forskning og utvikling (FoU), tilgang på arbeidskraft, prosedyrer for offentlige innkjøp, tiltak for kompetanseheving, øvrig virkemiddelapparat mv."