Sammendrag
Nærings- og handelsdepartementet foreslår i St.prp. nr. 23 (2006-2007) å sette ned bevilget tilskudd til Norges forskningsråd over kap. 920 post 50 med 2,3 mill. kroner. Bakgrunnen er ny informasjon fra Norges forskningsråd om at kompensasjonen for økt arbeidsgiveravgift bl.a. ved de teknisk-industrielle forskningsinstituttene er satt for høyt i 2006.
Kunnskapsdepartementet foreslår i St.prp. nr. 21 (2006-2007) endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2006. Proposisjonen gir også en omtale av avvikling av selskapene Synkrotronforskning AS og DeepNor AS, samt salg av aksjer i LOG AS. Videre omtales tingsinnskudd i Gigafib Holding AS, forsinket igangsetting av enkelte prosjekt for bygging av studentboliger, utsettelse av tilskudd til trafikkflygerutdanning og overføring av midler til digitale læremidler.
Kunnskapsdepartementet foreslår at det overføres midler til kap. 200 fra kap. 800 i forbindelse med økte husleieutgifter etter at ansatte og ansvar for barnehageforvaltningen ble overført fra Barne- og likestillingsdepartementet.
Departementet foreslår å øke kap. 220 Utdanningsdirektoratet post 70 Tilskudd til læremidler med 10,16 mill. kroner. Departementet mener det som følge av nye læreplaner i Kunnskapsløftet er behov for økt innsats for å utvikle nye læremidler. Utvikling av læremidler for små elevgrupper og smale fagområder vil ha en sentral rolle for en vellykket gjennomføring av Kunnskapsløftet.
Under kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen foreslås post 21 Spesielle driftsutgifter redusert med 10,16 mill. kroner, grunnet et mindrebehov knyttet til arbeidet med utvikling av læreplaner. Mindrebehovet skyldes dels forskyvning av prosjekter i tid og dels at noen prosjekter har hatt lavere kostnader enn budsjettert. Disse midlene foreslås omdisponert til utvikling av læremidler, jf. foran.
Under kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen foreslås post 64 Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen økt med 17,9 mill. kroner, siden aktiviteten knyttet til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen har økt noe mer enn tidligere anslått. Omfanget av opplæring for barn i statlige asylmottak har gått noe ned.
Forslagene til nedjusterte bevilgninger under post 63 Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, post 66 Tilskudd til leirskoleopplæring og post 67 Tilskudd til opplæring i finsk har sin bakgrunn i mindre behov i 2006 enn tidligere antatt. Mindrebehovet under post 70 Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov skyldes at bedriftenes etterspørsel etter tilskudd har vært lavere enn antatt. Reduksjonen under post 72 Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram er i hovedsak knyttet til endring av Norges kontingenter.
Departementet foreslår å øke post 74 Tilskudd til organisasjoner med 1,6 mill. kroner som ekstra bidrag til driften av Fossum-kollektivet.
Departementet foreslår under kap. 227 Tilskudd til særskilte skoler post 73 Tilskudd til opplæring i Kenya og Etiopia en ny bevilgning på kr 1 058 000 i 2006. Bevilgningen skal dekke den delen av virksomheten ved de norske skolene i Kenya og Etiopia som ikke er tilskuddsberettiget etter friskoleloven, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Kunnskapsdepartementet.
Under kap. 228 Tilskudd til frittstående skoler mv. post 70 Tilskudd til frittstående skoler viser anslag basert på elevtelling 1. oktober 2006 og prognoser fra fylkesmennene et forventet merbehov på 22,4 mill. kroner. Departementet foreslår å øke bevilgningen tilsvarende.
Departementet viser til at det under kap. 258 Analyse og utviklingsarbeid post 21 vil være et mindrebehov i 2006 på ca. 8 mill. kroner. Posten foreslås redusert tilsvarende. Grunnen er at undersøkelsen Adult Education Survey er forskjøvet til 2007 og at noen forsøksprosjekt, undersøkelser og noe utviklingsarbeid knyttet til videreutvikling av kompetansepolitikken har blitt satt i gang senere enn antatt.
Departementet foreslår også parallelle endringer av inntekts- og utgiftsbevilgningene under kap. 222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat (jf. kap. 3222), kap. 230 Kompetansesentra for spesialundervisning (jf. kap. 3230) og kap. 256 Vox - Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet (jf. kap 3256).
Kap. 281 Fellesutgifter for universiteter og høgskoler post 73 Tilskudd til internasjonale programmer foreslås redusert med 918 000 kroner. Norsk kontingentbidrag til internasjonale programmer utbetales i utenlandsk valuta. Mindrebehovet skyldes i hovedsak at den norske kronen har styrket seg i forhold til den valutaen som ble lagt til grunn ved utarbeidelsen av budsjettet for 2006. Videre er bevilgningsbehovet på post 79 Ny universitetsklinikk i Trondheim lavere enn tidligere forutsatt. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 59 mill. kroner gjennom en terminforskyvning. Totalrammen for prosjektet ligger fast.
Departementet anfører under kap. 283 Meteorologiformål post 50 Meteorologisk institutt at et godt utbygget værradarnett er en forutsetning for at Norge skal ha en fullverdig landsdekkende værvarsling. Norge har i dag dårlig værradardekning sammenlignet med de fleste andre land i Europa. Fem værradarer er satt i drift, mens værradaren på Andøya er under oppføring og vil bli satt i drift i løpet av 2007. Etter dette mangler det seks værradarer for at nettet for hele landet med kystområdene skal være komplett. Kostnaden ved å bygge én værradar utgjør om lag 17 mill. kroner. Departementet foreslår å øke post 50 med 3 mill. kroner til delfinansiering av landets sjuende værradar på Sørøya ved Hammerfest. Værradaren på Sørøya vil være et viktig redskap for å bedre værovervåkningen i de kystnære områdene i nord.
Under kap. 285 Norges forskningsråd post 52 Forskningsformål viser departementet til at avansert vitenskapelig utstyr er en nødvendig forutsetning for å heve den vitenskapelige kvaliteten i forskningen. 4,7 mill. kroner skal benyttes til avansert vitenskapelig utstyr ved NTNU Nanolab. Grid-infrastruktur er sammenkoblede nettverk av datamaskiner som kan utføre beregninger med store datamengder. Grid-infrastruktur er helt sentralt for at forskersamfunnet i fremtiden skal kunne utnytte de databaser, datamaskiner, vitenskapelige instrumenter og datalagringssystemer som forskningen rår over, på en effektiv måte. 0,9 mill. kroner skal benyttes til oppstart av utbygging av nasjonal Grid-infrastruktur gjennom NorGrid. Departementet foreslår derfor å øke post 52 med til sammen 5,6 mill. kroner.
Under kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak post 21 Spesielle driftsutgifter viser departementet til at Norge gjennom sin deltakelse i UNESCOs styre har støttet utviklingen av en Global handlingsplan (GAP) for en koordinert og forpliktende støtte til utviklingslandenes arbeid med Utdanning for alle. UNESCO får i denne planen bl.a. et særlig ansvar for støtte til kapasitetsutvikling av utdanningsadministrasjonene i utviklingslandene. UNESCO har søkt Norge om støtte til dette arbeidet. Utenriksdepartementet har gitt tilsagn om å støtte søknaden med 3 mill. kroner over to år under forutsetning av at Kunnskapsdepartementet yter støtte. Kunnskapsdepartementet foreslår derfor å bevilge 2 mill. kroner til dette prosjektet i 2006.
Mindrebehov som skyldes valutakursutviklingen, er bakgrunnen for å redusere post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner og post 73 EUs rammeprogram for forskning. Post 75 UNESCO foreslås også redusert som følge av at kontingenten av samme grunn er blitt lavere enn antatt.
Departementet viser under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning til omtale i St.prp. nr. 1 (2006-2007) vedrørende forsinkelse og videre framdrift i moderniseringen av Statens lånekasse for utdanning. Det foreslås at deler av Lånekassens egenfinansiering av prosjektet i 2006, i likhet med tilleggsbevilgninger til moderniseringen, budsjetteres på post 45 og ikke på post 1. Tilsvarende omdisponering er foreslått i budsjettet for 2007, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007). Også for post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold viser departementet til omtale i budsjettproposisjonen for 2007. Forsinkelsen er knyttet til fornyelse av IKT-systemet i Lånekassen.
Lånekassens kostnader knyttet til det opprinnelige moderniseringsprosjektet i 2006 utgjør 23,9 mill. kroner, mens anslåtte kostnader knyttet til arbeidet med nytt styringsdokument og kostnadsramme for moderniseringen samt videreføring av prosesser som er uavhengig av IKT-fornyelsen, er anslått til 14,2 mill. kroner. Samlede kostnader knyttet til moderniseringen i 2006 utgjør derved 38,1 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2006 ble det bevilget 93,5 mill. kroner til moderniseringen av Lånekassen. Departementet foreslår at 13,1 mill. kroner av kostnadene i 2006 finansieres av tilleggsbevilgningen i 2006-budsjettet, mens 25 mill. kroner av kostnadene dekkes gjennom Lånekassens egenfinansiering. Det foreslås på bakgrunn av dette å redusere bevilgningen på post 45 med 80,4 mill. kroner. Det foreslås videre å øke bevilgingen på posten med 16 mill. kroner mot en tilsvarende nedjustering av bevilgningen under post 1 foran. Samlet sett foreslås det dermed å redusere bevilgningen på kap. 2410 post 45 med 64,4 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere post 70 med 79 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak en lavere utnyttingsgrad av forsørgerstipendet enn forventet. Post 71 foreslås redusert med 33 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak færre tildelinger enn forventet av gebyrstipend og skolepengestøtte. Departementet foreslår å øke post 73 med 19 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak at avskrivninger for lengre studier er høyere enn tidligere anslått.
Departementet foreslår under kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning å øke post 90 Avdrag og renter vesentlig, fordi mottatte avdrag er høyere enn forventet.
Høyere avskrivninger for lange studier enn tidligere forventet gir økning også av post 91 Tap og avskrivning. Departementet foreslår videre å redusere bevilgningen på post 93 Omgjøring av studielån til stipend. Mindrebehovet skyldes at omgjøringen av studielån til stipend for eksamener avlagt våren 2006 ble lavere enn anslått. Under kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning foreslås post 80 Renter økt som følge av at den flytende renten for fjerde kvartal 2006 er høyere enn tidligere anslått.