Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Siri A. Meling og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, har merket seg Regjeringens målsetting om å gi økt innsyn i spørsmål knyttet til eksport av norsk forsvarsmateriell. Meldingen inneholder derfor oversikt over lisenssøknader som er avslått, forsvarsmyndighetenes utførsel av eget materiell, utførsel av håndvåpen fra Norge samt informasjon om formidling av forsvarsmateriell mellom tredjeland.
Komiteenhar videre merket seg en betydelig økning i eksporten av forsvarsmateriell i 2005 i forhold til året før, men komiteen er innforstått med at dette svinger vesentlig fra år til år. Produksjon og eksport av forsvarsmateriell utgjør en ikke ubetydelig verdiskaping i Norge og bidrar sterkt til teknologiutvikling som også kan brukes sivilt.
Komiteenviser til at man i Norge praktiserer en streng håndheving av eksportkontrollregelverket. Det stilles krav til tilfredsstillende dokumentasjon før utførselstillatelse innvilges, og slik dokumentasjon kan ofte være sluttbrukererklæring der mottaker erklærer at man er endelig bruker av materiellet, opplyser om installasjon og bruk, samt forsikrer om at videresalg ikke skal finne sted uten samtykke fra norske myndigheter.
Komiteener kjent med at man ved eksport av våpen og annet militært materiell mellom NATO-land ikke krever reeksportklausul eller sluttbrukererklæring, og at dette er en mangeårig praksis og basert på tillit mellom partene innen forsvarsalliansen.
Komiteenmener det er viktig å opprettholde en streng kontroll med våpeneksport og teknologi som kan benyttes til fremstilling av våpen, og hvilke land disse eksporteres til, sett på bakgrunn av den ustabile situasjonen mange steder i verden.
Komiteenmener at multilateral eksportkontroll er blitt et stadig viktigere virkemiddel i de senere år i arbeidet for å hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen og oppbygging av konvensjonell, militær kapasitet som kan true stabiliteten og sikkerheten i enkelte områder.
Komiteenvil understreke viktigheten av et styrket samarbeid for å hindre terrorister i å få tilgang til utgangsstoffer for kjemiske og biologiske våpen eller produksjons- og spredningsutstyr. I kampen mot terrorisme er det avgjørende å hindre at våpen og teknologi havner i hendene på grupper eller personer som har sivile liv som mål for å fremme sin sak. Komiteenmener derfor det er svært viktig at det føres en restriktiv politikk angående salg av våpen og teknologi, og at vi er tilsluttet internasjonale kontrollorganer.
Komiteenvil uttrykke bekymring for at det finnes store mengder uregistrerte og ulovlige våpen som kan utgjøre et alvorlig problem i mange konfliktområder. Det er derfor svært viktig å utvikle tiltak mot ulovlig våpenhandel blant annet ved styrking av grensekontrollen mot land der konflikter pågår. Komiteen vil også understreke betydningen av at også norske våpenlagre er sikret på en tilfredsstillende måte.
Komiteener kjent med innspill fra Norges Fredslag, Press (Redd Barnas Ungdom) og Kirkens Nødhjelp, der man er kritisk til dagens praksis med hensyn til våpeneksport. Disse etterlyser en sterkere kontroll med hvor norsk krigsmateriell faktisk ender, og mener at det må innføres sluttbrukererklæring overfor alle mottakere av norske våpen og annet forsvarsmateriell. Norges Fredslag og Press tar til orde for å innføre et eksportkontrollråd etter svensk modell, der parlamentarikere involveres direkte i godkjenning av eksportlisenser. Disse mener Norges rolle som eksportør av våpen og forsvarsmateriell vanskelig lar seg forene med Norges rolle som en fredsnasjon.
Komiteen er kjent med at det med virkning fra 1. juli 2005 ble foretatt endringer i eksportkontrolloven som sikrer hjemmel til å utøve kontroll med formidling av visse sensitive flerbruksvarer mellom to fremmede land, samt leveranser som kan benyttes i forbindelse med terrorhandlinger, og det arbeides nå med nødvendige forskriftsendringer. Utenriksdepartementet arbeider i tillegg med forslag rettet mot kontroll med transport av våpen og militært materiell mellom tredjeland og vil legge frem forslag til nye forskrifter innen utgangen av året.
Komiteenhar merket seg at Utenriksdepartementet arbeider fortløpende med å sikre seg et effektivt og tidsmessig regelverk, og at UD som kontroll- og forvaltningsorgan legger vekt på nært samarbeid med den enkelte eksportør fra sak til sak.
Komiteener kjent med at EUs adferdskodeks for eksport av våpen, som Norge har sluttet seg til, har vært gjenstand for styrking de siste årene. Det danner i økende grad et internasjonalt rammeverk for prinsippene om leveranser av våpen og militært materiell.
Komiteen er tilfreds med den økende internasjonale dialog, åpenhet og koordinering som finner sted, selv om handel med konvensjonelle våpen i utgangspunket er et nasjonalt ansvar.
Komiteen vil også understreke betydningen av norsk deltakelse i det omfattende internasjonale samarbeidet som er etablert på eksportkontroll- og ikkespredningsområdet, et samarbeid som er avgjørende for å hindre ulovlig våpenhandel og spredning av masseødeleggelsesvåpen.
Komiteen mener at åpenhet er en viktig nøkkel til et bedre kontrollregime. I stortingsmeldingen viser Regjeringen vilje til økt åpenhet innenfor de grenser som norske lover og regler setter. I flere NATO-land er denne rapporteringen mer omfattende enn den norske. Komiteen legger derfor til grunn at Regjeringen vil vurdere hvordan rapporteringen kan bli mer omfattende enn i dag.
Komiteen oppfordrer Regjeringen til en aktiv oppfølging av et internasjonalt instrument vedtatt av FNs generalforsamling i 2005 for merking og sporing av håndvåpen. Siktemålet bør være bindende internasjonale regler som gjør det mulig å spore våpen, våpenkomponenter og ammunisjon tilbake til kjøper. Dette viser seg å ha en hemmende effekt på illegitim omsetning og bruk av håndvåpen. Enkel tilgang på slike våpen gjør at konflikter lettere utvikler seg i voldelig retning.
Komiteen vil vise til at spørsmålet om parlamentarisk kontroll av eksport av forsvarsmateriell må behandles i et samspill mellom storting og regjering. Komiteen ber Regjeringen vurdere ulike sider ved økt eksportkontroll og drøfte det med Stortingets organer på egnet måte.
Komiteen viser til at det i vurderingen av en søknad om eksportlisens stilles strenge krav til situasjonen på menneskerettighetsområdet i det aktuelle mottakerland. Det er likevel viktig å styrke menneskerettighetene og den internasjonale humanitærrettens stilling i eksportkontrollen. Komiteenstøtter at det må vurderes å nedfelle internasjonal humanitærrett og menneskerettigheter som vilkår i regelverket på eksportkontrollområdet, og ber Regjeringen om å arbeide videre med dette.