Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Oddbjørn Vatne, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at videreføring av utbyggingen av E18 i gjennom Vestfold har hatt høy prioritet. Komiteen vil således vise til at prosjektet E18 Langåker-Bommestad vil bedre både framkommelighets-, trafikksikkerhets- og miljøforholdene på strekningen. Utbyggingen vil fjerne en av flaskehalsene på E18 mellom Oslo og Kristiansand, og som er av de viktigste stamvegstrekningene i Norge, med stor betydning for både folk og næringsliv.
Komiteen har merket seg den omfattende prosessen lokalt for å komme fram til enighet om finansieringsopplegg for utbygging av strekningen E18 Langåker-Bommestad.
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med et samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold når de lokalpolitiske avklaringer foreligger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er opptatt av at man ikke skal få en unødig lang bompengeperiode.
Flertallet legger også vekt på at hovedregelen om 15 års bompengeperiode er satt for å ha handlingsrom i tilfelle kostnadsøkning eller trafikksvikt. Perioden med 15 års bompengeperiode bør derfor fastholdes, men flertallet vil være åpne for å vurdere dette på nytt dersom utviklingen gjør det nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i proposisjonen er opplyst om at Vestfold og Telemark fylkeskommuner har tatt initiativ til en utredning av et finansieringsopplegg med sikte på å fullføre utbyggingen av E18 gjennom Vestfold til firefeltsveg innen 2015.
Disse medlemmer er kjent med at begge fylkeskommuner i juni 2006 stilte seg positive til at utbyggingen av E18 til firefelt fra Gulli til Telemark grense skulle bompengefinansieres med flere antennepunkter og baseres på etterskuddsvis innkreving.
Disse medlemmer har merket seg at fylkestinget i Vestfold er bekymret for at høye bomavgifter ved antennepunktene kan medføre stor trafikklekkasje på det øvrige vegnett. For å begrense størrelsen på bomavgiftene stiller disse medlemmer seg positive til Vestfold fylkestings ønske om at den bebudede sak om et samlet opplegg for finansiering av hele E18-utbyggingen, bør baseres på 20 års innkrevingstid. Eventuelle andre forutsetninger i finansieringsopplegget bør også tilstrebe lavest mulig bomavgifter ved antennepunktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at utbyggingen av E18 fra Oslo til Kristiansand er svært viktig, og at denne strekningen skal ha høy prioritet. Disse medlemmer viser videre til at strekningen E18 Langåker-Bommestad er en viktig del av stamvegnettet mellom Oslo og Kristiansand. Disse medlemmer vil peke på at i perioden fra oktober 2001 og frem til i dag har 4 mennesker mistet livet på strekningen og i tillegg har 81 personer blitt skadet. Disse medlemmer mener derfor at utbyggingen av E18 Langåker-Bommestad er et svært viktig tiltak både for å redusere antallet ulykker. Samtidig har strekningen også en viktig oppgave som transportveg for næringslivet og for pendlere internt i Vestfold fylke, men også mellom Sørlandet og Østlandsfylkene. Disse medlemmer er tilfreds med at man i forslaget legger opp til å bygge en fullstandards firefelts motorveg med 29 meter vegbredde. Disse medlemmer er opptatt av at E18 videre sørover i Vestfold, Telemark og Agder også må bygges ut med full firefelts motorvegstandard.
Disse medlemmer har med bekymring merket seg at stadig flere prosjekter finansieres ved bruk av bompenger, og at bompengeandelen i prosjektene øker sterkt. Disse medlemmer har også merket seg de siste foreslåtte vegprosjektene er finansiert kun ved bruk av bompenger. Disse medlemmer viser også til at i det foreslåtte statsbudsjettet for 2007 vil innbetalinger fra bompenger for første gang være tilnærmet like stor som statens egen bevilgning til budsjettposten riksveginvesteringer (kap. 1320 post 30). Disse medlemmer viser også til manglende forskrifter for bruk av bompengefinansiering, noe som medfører at bompenger brukes til en rekke formål som ligger langt unna det opprinnelige formålet som er finansiering av veganlegg.
Disse medlemmer mener bruken av bompengefinansiering må stoppes. Disse medlemmer minner om at staten er vegholder og at staten har ansvar for bygging og vedlikehold av riksvegnettet. Disse medlemmer minner også om at bygging av nye veger er en investering for samfunnet som gir svært god samfunnsøkonomisk gevinst gjennom innsparte drifts- og tidskostnader, reduserte ulykkeskostnader og gjennom reduserte miljøutslipp. Bruk av penger til bygging av ny infrastruktur innenfor samferdselssektoren bør derfor ikke behandles som en del av et årlig budsjett med utgifter og inntekter, men som investeringer som har en varighet og en inntjening for samfunnet gjennom mange år.
Disse medlemmer mener det er nødvendig at Regjeringen snarest legger frem forslag til omlegging av statens budsjett- og regnskapsrutiner slik at det opprettes eget langtidsbudsjett for investering i infrastruktur innenfor samferdselsområdet (veger, jernbane, flyplass og havner).
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag
"Prosjektet E18 Langåker-Bommestad gjennomføres med full statlig finansiering. Stortinget ber Regjeringen sørge for at utbyggingen skjer raskere enn vedtatt fremdriftsplan ved bruk av forskottering av statlige midler i påvente av at en egen sak om statlig finansiering legges frem til behandling i Stortinget."