Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til drøftingene som har vært mellom Regjeringen, Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Landsorganisasjonen i Norge, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og Akademikerne i dagene 22.-23. mai 2006, der en har kommet frem til enighet om en økning av grunnbeløpet med kr 2 193 fra 1. mai 2006.
Komiteen viser til at drøftingsordningen i år er utvidet med Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og Akademikerne.
Komiteen vil peke på at Regjeringen har lagt retningslinjene som Stortinget fastsatte i 2003 til grunn for fremlegget, og har lagt vekt på å sikre pensjonistene en inntektsutvikling minst på linje med lønnstakerne.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er tilfreds med at partene under drøftingene om årets trygdeoppgjør kom til enighet. Dette medfører at det gjennomsnittlige grunnbeløpet øker med 3,5 pst. fra 2005 til 2006, noe som er i tråd med Stortingets tidligere prinsipper om pensjonistenes inntektsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at organisasjonene er opptatt av at "minst på linje med" må bety at enkelte oppgjør må innebære en regulering som ligger noe over utviklingen for yrkesaktive, og støtter en slik tolkning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre er kjent med at kravet fra organisasjonene var at grunnbeløpet skulle oppreguleres med kr 2 418 fra 1. mai 2006, slik at grunnbeløpet ble på kr 63 117. Dette tilsvarer en økning på 0,25 pst. utover Regjeringens eget anslag.
Disse medlemmer peker på at grunnbeløpet i forbindelse med trygdeforhandlingene i 2005 ble regulert slik at pensjonistene fikk en årslønnsvekst på 3,25 pst. Ifølge rapport fra 30. mars 2006 fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene, var lønnsveksten for alle grupper under ett fra 2004 til 2005 anslått til 3,25 pst. På denne bakgrunn krevde derfor ikke organisasjonene en etterregulering av grunnbeløpet for gjeldende periode.
Disse medlemmer viser videre til det betydelige historiske etterslepet som fremkommer som følge av underregulering siden folketrygden ble innført i 1967, da intensjonen var at pensjonene skulle utgjøre 2/3 av inntekten ved full opptjening når folketrygden er fullt utbygget i 2007.
Disse medlemmer har imidlertid merket seg at partene under drøftelsene kom til enighet om trygdeoppgjøret for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet i Innst. S. nr. 272 (2001-2002) om trygdeoppgjøret 2002 der det heter:
"Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 2002 legge frem en opptrappingsplan som skal ha som resultat at fullt opptjent pensjon i 2007 skal utgjøre 2/3 av tidligere lønnsinntekt."
Disse medlemmermener at Stortinget er forpliktet til å oppfylle de intensjoner som ble nedfelt i innstillingen ved behandlingen av folketrygden i 1966.
På denne bakgrunn ber disse medlemmer Regjeringen om å fremme en opptrappingsplan med en økning av grunnbeløpet på 2,5 pst. pr. år i tillegg til den årlige utviklingen basert på lønnsutviklingen med 1. gangs virkning fra 1. mai 2006. Noe som vil gi en samlet økning av grunnbeløpet med 6 pst. i år.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
Grunnbeløpet i folketrygden settes til kr 65 144 med virkning fra 1. mai 2006.
II
I statsbudsjettet for 2006 blir det gjort følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter: | |||
660 | Krigspensjon | ||
70 | Tilskott, militære, overslagsløyving, blir auka med | 12 000 000 | |
frå kr 240 000 000 til kr 252 000 000 | |||
71 | Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir auka med | 29 000 000 | |
frå kr 582 000 000 til kr 611 000 000 | |||
664 | Pensjonstrygden for sjømenn | ||
70 | Tilskott, blir auka med | 56 000 000 | |
frå kr 663 000 000 til kr 719 000 000 | |||
666 | Avtalefesta pensjon | ||
70 | Tilskott, blir auka med | 39 000 000 | |
frå kr 800 000 000 til kr 839 000 000 | |||
2543 | Ytingar til yrkesretta attføring | ||
70 | Attføringspengar, overslagsløyving, blir auka med | 537 000 000 | |
frå kr 11 003 100 000 til kr 11 540 100 000 | |||
2652 | Medisinsk rehabilitering mv. | ||
70 | Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir auka med | 361 000 000 | |
frå kr 7 390 600 000 til kr 7 751 600 000 | |||
2655 | Uførhet | ||
70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med | 808 000 000 | |
frå kr 16 554 000 000 til kr 17 362 000 000 | |||
71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med | 1 222 000 000 | |
frå kr 25 037 000 000 til kr 26 259 000 000 | |||
72 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med | 67 000 000 | |
frå kr 1 370 000 000 til kr 1 437 000 000 | |||
73 | Førebels uførepensjon, overslagsløyving, blir auka med | 11 000 000 | |
frå kr 225 000 000 til kr 236 000 000 | |||
74 | Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir auka med | 201 000 000 | |
frå kr 4 119 100 000 til kr 4 320 100 000 | |||
76 | Yrkesskadetrygd, overslagsløyving, blir auka med | 4 000 000 | |
frå kr 80 000 000 til kr 84 000 000 | |||
2670 | Alderdom | ||
70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med | 1 685 000 000 | |
frå kr 34 520 000 000 til kr 36 205 000 000 | |||
71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med | 2 387 000 000 | |
frå kr 48 900 000 000 til kr 51 287 000 000 | |||
72 | Ventetillegg, overslagsløyving, blir auka med | 4 000 000 | |
frå kr 82 000 000 til kr 86 000 000 | |||
73 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med | 232 000 000 | |
frå kr 4 755 000 000 til kr 4 987 000 000 | |||
2680 | Ytingar til gjenlevande ektefellar | ||
70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med | 59 000 000 | |
frå kr 1 205 000 000 til kr 1 264 000 000 | |||
71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med | 50 000 000 | |
frå kr 1 031 000 000 til kr 1 081 000 000 | |||
72 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med | 3 000 000 | |
frå kr 62 000 000 til kr 65 000 000 | |||
2683 | Stønad til einsleg mor og far | ||
70 | Overgangsstønad, overslagsløyving, blir auka med | 113 000 000 | |
frå kr 2 315 000 000 til kr 2 428 000 000 |
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme en opptrappingsplan med en økning av grunnbeløpet på 2,5 pst. pr. år i tillegg til den årlige utviklingen basert på lønnsutviklingen med 1. gangs virkning fra 1. mai 2006."
Disse medlemmer viser til den nedtrappingen av avkortingen for gifte/samboende pensjonister som Fremskrittspartiet fikk fremforhandlet med regjeringspartiene i Stortinget høsten 2002 i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003, fra 25 pst. avkorting i 2002 til 15 pst. avkorting i 2005.
Disse medlemmer mener at all avkorting skal fjernes, og ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 legge frem de nødvendige lovendringsforslag som innebærer en opptrappingsplan for å nå målet om 100 pst. grunnpensjon til gifte/samboende pensjonister i løpet av 3 år.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 fremme de nødvendige lovendringsforslag for å nå målet om 100 pst. grunnpensjon til gifte/samboende pensjonister i løpet av 3 år."
Disse medlemmer mener at den økonomiske hverdagen og levekårene for mange minstepensjonister er vanskelig. Økningen i de faste utgiftene, kommunale avgifter og egenandeler i helsevesenet har, etter den informasjon disse medlemmer mottar, ført til at mange minstepensjonister ikke har anledning til å hente forskrevne medisiner på apoteket, til å spise middag hver dag, eller til å ha noen form for adspredelse slik som for eksempel kafébesøk eller ferie. Disse medlemmer anser en slik situasjon som uverdig.
Disse medlemmer er imidlertid klar over at en økning av minstepensjonsnivået vil medføre et stigende antall minstepensjonister, og et økt antall pensjonister med små offentlige tjenestepensjoner vil bli rammet av samordning og bortfall av tjenestepensjon. Imidlertid er disse medlemmer opptatt av å bidra til at alle norske pensjonister har et inntektsnivå som gjør det mulig å leve et verdig liv i dagens moderne og velstående Norge.
Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen legge frem forslag til en utvikling av ytelsene til minstepensjonistene som gjenspeiler utviklingen for lavtlønnsgruppene slik at det er mulig å leve et verdig liv og få dekket basale behov også for pensjonistene som tilsvarer disse gruppene.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 om å heve nivået på dagens minstepensjonsytelser i tråd med det som har vært utviklingen for lavtlønnsgruppene."
Komiteens medlem fra Venstrestøtter den inngåtte avtalen, men vil ha en forpliktende opptrappingsplan av minstepensjonen opp til 2 ganger grunnbeløpet, i løpet av stortingsperioden. Dette må imidlertid ses i sammenheng med valg av opptjeningsmodell i folketrygden som Regjeringen har bebudet de vil legge fram for Stortinget i løpet av nær framtid.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram en forpliktende opptrappingsplan for minstepensjon opp til 2 ganger grunnbeløpet."