Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen til Aetat med 10,1 mill. kroner. Dette har sammenheng
med forslaget om 1 000 flere tiltaksplasser for yrkeshemmede i
2. halvår 2006, jf. omtale nedenfor. Styrkingen
gir grunnlag for tett og god oppfølging av flere yrkeshemmede
tiltaksdeltakere slik at disse får et best mulig tilrettelagt
opplegg for overgang til ordinært arbeid.
Bevilgningen foreslås økt
med 10,1 mill. kroner til 2 201 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres alternative reviderte nasjonalbudsjett for 2006
medfører en reell styrking av Aetat med 5 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 20 årsverk
i 2. halvår. Dette skyldes at det netto frigjøres 20 årsverk
når tiltaksplassene for yrkeshemmede økes med
1 000 og antallet ordinære arbeidsplasser reduseres
med 3 000.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sitt forslag om å øke
antall tiltaksplasser for yrkeshemmede, og vil foreslå en
styrking av personellressursene i Aetat med 62 årsverk
og dermed en bevilgningsøkning på 15 mill. kroner
utover Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
630 | | Aetat (jf. kap. 3630) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 25 100 000 |
| | fra kr 2 190 900 000 til
kr 2 216 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine forslag om 2 000 færre ordinære
tiltaksplasser og 400 flere tiltaksplasser for yrkeshemmede, nærmere omtalt
under kap. 634 post 70 og 71.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
630 | | Aetat (jf. kap. 3630) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 100 000 |
| | fra kr 2 190 900 000 til
kr 2 193 000 000" | |