I statsbudsjettet for 2006 er det under kap.
2661 post 73, satt av 9,5 mill. kroner i forbindelse med at billedtelefontolking
for hørselshemmede på arbeidsplassen er gjort
til en permanent ordning. Midlene som er bevilget skal dekke både
driftskostnader (lønn til egne ansatte i etaten) og kjøp
av hjelpemidler.
Den delen av bevilgningen som gjelder etatens
driftskostnader, herunder lønn til ansatte som utfører
denne tjenesten, bør belastes etatens administrasjonsbudsjett, kap.
2600 post 1 Driftsutgifter. På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen under kap. 2600 post 1 økes med 6,1
mill. kroner og at bevilgningen under kap. 2661 Grunn- og hjelpestønad,
hjelpemidler m.v. post 73 reduseres tilsvarende. Gjenværende
del av midlene som er satt av til dette formålet under
kap. 2661 post 73 (3,4 mill. kroner) benyttes til billedtelefoner
til brukerne.
Etter forslag fremmet i St.prp. nr. 65 (2004-2005),
jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), ble det bevilget 67 mill. kroner
i 2005 til et prosjekt knyttet til oppfølging av St.meld.
nr. 12 (2004-2005) Pensjonsreform - trygghet for pensjonene, jf.
Innst. S. nr. 195 (2004-2005).
IKT-prosjektet har i første fase som
formål å utarbeide behovsanalyse, overordnet design
og planlegging av hovedprosjektet, samt å utarbeide kostnadsoverslag
og tidsplan for utvikling av nye IKT-løsninger i trygdeetaten
i forbindelse med pensjonsreformen, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005).
I omtalen ble det også vist til at når forprosjektet
er gjennomført og kvalitetssikret, vil Regjeringen ha tilstrekkelig
grunnlag til å presentere et forslag til hovedprosjektet
overfor Stortinget, herunder styringsopplegg.
Etter forslag fremmet i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
for Arbeids- og sosialdepartementet, jf. Budsjett-innst. S. nr.
15 (2005-2006), ble det bevilget 53 mill. kroner til IKT-prosjektet
i 2006.
IKT-prosjektet startet opp høsten 2005.
Etter en nærmere gjennomgang av prosjektet er det besluttet å dele prosjektet
i 3 faser, som dels overlapper hverandre. Fase 1 er et forprosjekt
hvor de grunnleggende premisser for IKT-løsningene og utformingen
av det nye systemet avklares. I fase 2 vil gamle regler legges over
i nytt IKT-system. Fase 3 omhandler overføringen av nye
pensjonsregler til nytt IKT-system.
Forprosjektet (fase 1) skal avsluttes i 2006.
Resultatet av forprosjektet skal lede frem til et styringsdokument
for gjennomføring av fase 2, herunder kostnadsoverslag
inkludert usikkerhetsavsetninger. Denne styringsdokumentasjonen
skal kvalitetssikres av en ekstern kvalitetssikrer i tråd
med Finansdepartementets retningslinjer for kvalitetssikring av
store investeringer (KS 2). Fase 1 omfatter også aktiviteter
i overgangsperioden frem til oppstart av et hovedprosjekt.
I 2005 ble det brukt 15,9 mill. kroner av de
67 mill. kroner som ble bevilget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2005. I 2006 er det derfor til disposisjon 104,1 mill. kroner, dvs.
51,1 mill. kroner overført fra 2005 og 53 mill. kroner
bevilget i 2006.
Samlet budsjettbehov for 2006 er nå anslått
til 132,9 mill. kroner. Dette omfatter midler til forprosjektet, inkludert
aktiviteter i forhold til oppstart fase 2, samt oppstart forprosjekt
fase 3. Det foreslås at bevilgningen økes med
28 mill. kroner for 2006.
I alt foreslås det at bevilgningen økes
med 34,1 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) kap.
2600 Trygdeetaten, avviklet ordningen med kjøp av helsetjenester
og overførte midlene til Helse- og omsorgsdepartementet.
Ordningen var ment for de som var sykemeldte og trengte operasjoner
for å komme tilbake i arbeid. Disse medlemmer viser
til kap. 2650 Sykepenger, hvor utbetalinger til sykefravær
stiger i takt med økt sykefravær. Disse
medlemmer mener derfor at det er viktig og riktig å utnytte
eksisterende kapasitet på private sykehus/klinikker
og ønsker derfor igjen å øke kap. 2600
post 1 Driftsutgifter til Trygdeetaten med 200 mill. kroner årlig,
100 mill. kroner halvårlig for å få folk
ut av helsekøene og tilbake i arbeid.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 100 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 134 100 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2600 | | Trygdeetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 134 100 000 |
| | fra kr 4 929 135 000 til
kr 5 063 235 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er mulig å redusere
utgifter til sykelønn ved at Rikstrygdeverket kjøper
flere operasjoner til sykmeldte og foreslår at kap. 2600
post 1, trygdeetatens kjøp av operasjoner økes
med 71,2 mill. kroner og at post 2650 post 70 Sykepenger reduseres
med 189,8 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet fremmet et tilsvarende
forslag i forbindelse med behandling av revidert budsjett 2005.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2600 | | Trygdeetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 105 300 000 |
| | fra kr 4 929 135 000 til
kr 5 034 435 000" | |