Justissekretariatene mottar søknader
om billighetserstatninger på blant annet utdanningsområdet.
Sekretariatene oversender disse til Utdanningsdirektoratet for behandling
og mottar deretter innstillinger fra direktoratet for kvalitetssikring
og videre forsendelse til Billighetserstatningsutvalget for endelig
avgjørelse. For å redusere saksbehandlingstiden
for saker vedrørende utdanningsområdet, foreslås
det å styrke bevilgningen til Justissekretariatene i 2006
med 1 mill. kroner gjennom en omprioritering på kap. 226
post 21.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det
i forbindelse med skolereformen Kunnskapsløftet som skal
innføres fra høsten 2006, ble laget en strategi
for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005-2008. Strategien
er forpliktende, og ble utarbeidet og underskrevet av blant annet
det daværende Utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunenes
Sentralforbund og Utdanningsforbundet. For 2005 og 2006 er det bevilget
675 mill. kroner til kommuner og fylkeskommuner for å etter-
og videreutdanne lærere. Disse medlemmer vil
sterkt understreke viktigheten av en god organisering av etter-
og videreutdanningstilbudet. Det er svært viktig at dette
store løftet for kompetanseutvikling i grunnopplæringen
blir gjennomført i tråd med forutsetningene og
strategien, og at pengene kommer ut til lærerne og deretter
til elevene gjennom enda bedre lærere. Gjennomføringen
av Kunnskapsløftet er avhengig av at den utarbeidede strategien
lykkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er nødvendig å sikre gjennomføring
av et vesentlig kompetanseløft for lærerne i forbindelse
med innføringen av Kunnskapsløftet høsten 2006. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å øke
satsningen utover det Regjeringen har lagt opp til i budsjettet,
og foreslår derfor å øremerke en tilleggsbevilgning
til videreutdanning for lærere, med særlig vekt
på opplæring i klasseledelse, med 25 mill.
kroner. Midlene fordeles av Utdanningsdirektoratet etter søknad.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 25 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 25 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i
grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post
70, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 946 209 000 til
kr 971 209 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke betydningen av en vedvarende og sterk satsing på skolen.
Skolen er en av våre viktigste oppdragende og "dannende"
samfunnsinstitusjoner, som skal formidle allmenndannelse, verdier,
kunnskap og kulturarv. Dette medlem er glad for den
brede politiske enigheten omkring innføringen av Kunnskapsløftet, men
mener likevel at det er behov for en forsterket satsing på dette
området. Dette behovet understrekes av at det har vært
en organisatorisk svikt i arbeidet med å systematisk gjøre
lærerne i stand til å møte det store kunnskapsløftet
den norske skolen skal ta fra høsten. Bare to av ti lærere
har fått nødvendig etterutdanning. Regjeringens
svar på dette problemet er å kalle lærerne for
"sutrete". Venstres svar er at lærerne er nøkkelen
til en bedre skole.
Dette medlem fremmer derfor forslag
om å bevilge ytterligere 200 mill. kroner til gjennomføringen
av Kunnskapsløftet.
Dette medlem viser også til
at det er meldt inn et stort antall erstatningskrav når
det gjelder billighetserstatningsordningen for eldre utdanningsskadelidende samer
og kvener. Det er imidlertid en stor utfordring å få løst
kapasiteten til å behandle disse søknadene. Siden
dette angår eldre personer, er det viktig at sakene behandles
raskt. Dette medlem registrerer at Regjeringen foreslår
en økt bevilgning med 1 mill. kroner gjennom omprioritering,
men mener at dette ikke er tilstrekkelig. Dette medlem vil
derfor foreslå å øke bevilgningen med
2,0 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i
grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan
nyttes under post 70, forhøyes med | 202 000 000 |
| | fra kr 946 209 000 til
kr 1 148 209 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke viktigheten av at vi har kompetente og motiverte
lærere i grunn- og videregående skole. I vårt
moderne samfunn er det et stadig økende behov for kontinuerlig å oppdatere
seg i forhold til sitt eget fagfelt, og lærere som yrkesgruppe
er intet unntak. I samfunnsutviklingen endrer yrkene seg som fagene
gjør det. Dette medlem vil derfor påpeke
at det er nødvendig for lærere i grunn- og videregående
skole å ha mulighet til systematisk å både
fornye og komplettere sin fag- og yrkeskompetanse. Dette
medlem mener det er behov for en systematisk ordning som
ivaretar disse hensynene, og vil i denne sammenheng vise til Dokument
nr. 8:81 (2005-2006) om å innføre et kompetanseår
for lærere i grunn- og videregående skole.
Dette medlem fremmer derfor forslag
om 25 mill. kroner til forberedelse av innføringen av et
kompetanseår.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i
grunnopplæringen | |
| 22 | (NY) Kompetanseår
lærere, bevilges med | 25 000 000" |