Det vises til St.meld. nr. 12 (2003-2004) Om
modernisering av Statens lånekasse for utdanning. Det vises også til
Stortingets vedtak om moderniseringen av Statens lånekasse
for utdanning, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006) og St.prp.
nr. 1 (2005-2006) for Utdannings- og forskningsdepartementet.
Moderniseringsprosjektet i Statens lånekasse
for utdanning er fremdeles i en forprosjektfase, og det er inngått
en kontrakt med en leverandør om utarbeidelse av en detaljspesifisering
av ny IKT-løsning som skal danne grunnlag for implementering
av løsningen i virksomheten. Det har i arbeidet med detaljspesifiseringen
oppstått usikkerhet knyttet til planene for gjennomføringen
og finansieringen av prosjektet. Lånekassen har i samarbeid
med leverandøren vurdert mulighetene for forenklinger og
endringer med sikte på å redusere kompleksitet
og kostnader forbundet med løsningen. Samtidig gjennomføres
en nærmere analyse av mulige alternative gjennomføringsmodeller.
Kunnskapsdepartementet vil komme tilbake med en nærmere
omtale av moderniseringsprosjektet i Lånekassen i St.prp.
nr. 1 (2006-2007).
Komiteen tar dette til etterretning.
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med 33,3 mill. kroner, hovedsakelig på grunn
av at likningskontrollen har hatt større effekt på posten
enn anslaget som lå til grunn for saldert budsjett.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 69,7 mill. kroner, hovedsakelig
på grunn av et høyere antall stipendmottakere
i ordinær videregående opplæring enn
det som lå til grunn for saldert budsjett.
Det vises til regelverk om støtte til
utdanning i utlandet gjennom Lånekassen.
Blant forutsetningene for å tildele
støtte til studier i utlandet, er at utdanningen er på nivå med
norsk høyere utdanning og at lærestedet har offentlig
eller tilsvarende godkjenning i studielandet. Lånekassen
har utviklet en database (liste) over utenlandske læresteder som
fyller disse kravene. Denne listen er under oppdatering for å sikre
at alle utdanninger på listen tilfredsstiller de faglige
kravene til utdanning det gis støtte til. Det har våren
2006 oppstått et fåtall situasjoner, der læresteder
og utdanninger er tatt ut av listen i perioden mellom studenter
har søkt opptak til lærestedene i utlandet, og
tidspunkt for søknad om støtte til Lånekassen.
Det er etter Kunnskapsdepartementets vurdering behov for en skilledato
for når studentene med sikkerhet kan forholde seg til Lånekassens
liste over støtteberettigede læresteder og utdanninger.
Endringer i listen etter skilledatoen skal ikke påvirke
studentenes støtterett det påfølgende
studieåret, selv om lærestedet de har søkt
opptak til tas ut av listen. Departementet foreslår at
skilledato settes til 1. januar hvert år for det påfølgende
studieåret. Lånekassen vil få et særskilt informasjonsansvar
overfor studenter som etter denne ordningen vil få støtte
til utdanning som ikke tilfredsstiller de faglige vilkårene.
For studieåret 2006-2007 legges det til grunn at studenter
som hittil har innrettet seg etter opplysninger på listen
over støtteberettigede læresteder og utdanninger
i 2006, får støtte gjennom Lånekassen
til studier som starter høstsemesteret 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen med 69,7 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti, tar Regjeringens forslag om skilledato til
etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre finner det
urimelig at studenter som har påbegynt et studium i utlandet
som strekker seg over flere år, skal måtte risikere
at deres valgte læresteder og utdanninger mister sin støtteberettigelse. Disse medlemmer ser
at Regjeringen ønsker at det settes en skilledato til 1. januar
hvert år. Disse medlemmer mener at det totale
studieløp til utdanningen skal være førende
for om det ytes støtte eller ikke.
Det foreslås å redusere bevilgningen
med 50,2 mill. kroner som følge av lavere utnyttingsgrad
for reisestipend innenlands og lavere antall studenter i utlandet enn
lagt til grunn for saldert budsjett.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmene fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil påpeke viktigheten av internasjonalisering
av høyere utdanning, og minne om Stortingets målsetting
om flere utenlandsstudenter. Disse medlemmer viser
til komiteens merknad om godkjenning av utenlandsstudier i Budsjett-innst. S.
nr. 12 (2005-2006):
"Komiteen viser til at forskriftene for Lånekassen åpner
for støtte til utdanning i land utenfor Norden når utdanningen
ifølge NOKUT tilsvarer enten hele eller deler av en norsk
bachelor- eller mastergrad. Fra og med 2005-2006 gis det ikke støtte
til det første året av utdannelse på bachelornivå i
enkelte land i Asia, Sør-Amerika og Afrika, med den begrunnelse
at førsteårsutdanning i disse landene ikke er
på nivå med første år i høyere
utdanning i Norge. Komiteen har merket seg at denne endrede praksisen
gjør det vanskeligere for norske studenter å ta
en bachelorgrad i f.eks. Kina, Russland, og Japan.
Komiteen
mener at det avgjørende kriterium for støtte -
både for gradsstudier og delgradsstudier - må være
at studiene er godkjent av NOKUT, og ber derfor departementet vurdere
om ovennevnte endringer av praksis kan reverseres. En opphevelse
vil også gjøre det lettere for studentene, som
bare behøver å forholde seg til om hele graden
- eller deler av graden - er godkjent av NOKUT eller ikke."
Disse medlemmer mener det er
viktig at norske utenlandsstudenter blir oppmuntret og har en reell mulighet
til å studere i land i Asia, Sør-Amerika og Afrika
som berøres av forskriftsendringen referert ovenfor. Disse
medlemmer vil be Regjeringen gjøre de nødvendige
forskriftsendringer for å sikre norske utenlandsstudenter
denne studiemuligheten, og foreslår å bevilge
0,2 mill. kroner utover Regjeringens forslag til gjeninnføring
av støtte til første års utdanning i
de berørte landene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 523 161 000 til
kr 473 161 000" | |
På bakgrunn av et lavere anslag for
rentefritak enn lagt til grunn for saldert budsjett foreslås
det å redusere bevilgningen på posten med 47,2
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Fra 1. januar 2004 ble uførepensjonsordningen
i folketrygden endret. Ordningen ble da delt inn i en varig uførepensjon
og en tidsbegrenset uførestønad. Fra samme tidspunkt
ble forskriftene for tilbakebetaling av utdanningslån i
Lånekassen endret slik at det ble et krav for å få ettergitt
utdanningslån at låntakeren hadde oppnådd
varig uførepensjon. Endringen fører til færre ettergivelsessaker.
Bevilgningen på posten foreslås derfor redusert
med 15 mill. kroner.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006) hadde
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen følgende merknad:
"Komiteen mener at studiefinansiering er en viktig forutsetning
for lik rett til utdanning. Komiteen viser til innføringen
av Kvalitetsreformen og overgangsordninger i forbindelse med nye
grader. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake med en vurdering
av situasjonen for de studenter som er i en overgangsfase mellom gammel
og ny ordning, dette i forhold til ettergivelse av studielån,
og lån og stipend."
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
Komiteen tar dette til etterretning,
og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at det er skjedd en endring i ettergivelsespraksisen
til Statens lånekasse for utdanning slik at narkomane anses
som syke og har rett til ettergivelse av studielånsrenter
i sykdomsperioden. Praksisen får imidlertid kun virkning
frem i tid og vil derfor ikke gjelde for personer som har kommet
seg ut av narkotikamisbruket før endringen trådte
i kraft. Disse medlemmer mener at endringen også skal ha
tilbakevirkende kraft og omfatte tidligere narkomane. Disse
medlemmer ber Regjeringen utvide ordningen i tråd
med ovenstående.
På bakgrunn av økning i anslaget
for permanent overførte saker til Statens innkrevingssentral
foreslås det å øke bevilgningen med 8
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På bakgrunn av høyere utlån,
blant annet knyttet til skolepengelån og høyere
påløpte renter, foreslås det å øke
bevilgningen på posten med 61,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.