Det vises til omtale i kap. 2 av endrede regler
for beregning av engangsavgift ved første gangs registrering
av bruktimporterte kjøretøy. Det nye beregningssystemet
vil bli innført så raskt som mulig. Omleggingen
vil innebære en mer arbeidskrevende avgiftsberegning og øke
toll- og avgiftsetatens utgifter til saksbehandling og informasjon
med 8,5 mill. kroner pr. år. I tillegg kommer etableringskostnader
på 1,25 mill. kroner. Kostnadsanslagene er usikre. Usikkerheten
skyldes både at det er vanskelig å anslå omfanget
av søknader og henvendelser fra publikum etter iverksettelsen
av nytt system, og at det nye systemet ikke var endelig avklart
da denne proposisjonen ble utarbeidet.
På bakgrunn av ovenstående
foreslås det å øke bevilgningen under
kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, med 5,5
mill. kroner, hvorav 1,25 mill. kroner er etableringskostnader.
Til grunn for budsjettforslaget ligger en forutsetning om at ordningen trer
i kraft i løpet av høsten 2006.
I høringsbrevet er det omtalt en ordning
med en egen enhet for individuell verdifastsettelse av enkelte kjøretøy.
Det vil bli tatt stilling til utformingen av en slik ordning i det
videre arbeidet, og dette kan eventuelt gi utgiftsøkninger
utover ovennevnte beløp.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen retter seg etter de krav som fremsettes av EFTAs
overvåkningsorgan ESA knyttet til bestemmelser for beregning
av engangsavgift ved første gangs registrering av bruktimporterte
kjøretøy. Disse medlemmer er imidlertid
overrasket over at Regjeringen velger å erstatte dagens
lovstridige bestemmelser med nye og enda mer arbeids- og kostnadskrevende
bestemmelser. Disse medlemmer hadde foretrukket et
flatere avgiftssystem mer i tråd med bestemmelsene man
finner i blant annet Danmark og Finland, men ser at Regjeringen fremdeles
velger å betrakte bilen som et luksusgode. Disse
medlemmer antar imidlertid at de nye bestemmelsene vil føre
til økt bruktbilimport, og vil av den grunn ikke gå imot
de foreslåtte økte utgiftene til implementering
og administrasjon av de nye bestemmelsene. Disse medlemmer vil
imidlertid fortsette å arbeide og argumentere for et enklere
og mindre kostnadskrevende avgiftssystem.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til sine omprioriteringer i Revidert nasjonalbudsjett,
som fremgår av denne innstilling og som er oppsummert i
Høyres og Venstres fraksjonsmerknad i Budsjett-innst. S.
II (2005-2006). På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å redusere bevilgningen under kap. 1610
post 1 med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten
(jf. kap. 4610) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 500 000 |
| | fra kr 1 009 700 000 til
kr 1 012 200 000" | |