Tilskuddsordningen forvaltes av Sjøfartsdirektoratet på grunnlag
av regelverk fastsatt av Nærings- og handelsdepartementet.
For skip i nettolønnsordningen gis refusjon for innbetalt
inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for sjøfolk
innenfor ordningen. På bakgrunn av Regjeringens forslag
om å innføre skattefritak for tariffmessig hyretillegg
for sjøfolk fra 1. juli 2006 foreslås
bevilgningen redusert med 15 mill. kroner, fra 1 225 til
1 210 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen tidligere har aktivt motarbeidet kravet om å innføre
nettolønnsordning for Hurtigruten. Etter disse medlemmers syn
er Hurtigruten svært konkurranseutsatt fra utenlandske
rederier som har cruisetrafikk langs norskekysten til langt lavere
kostnader enn Hurtigruten. Disse medlemmer er også kjent
med at Hurtigruten Group vurderer å flagge ut for å redusere
utgiftene, noe som vil medføre tap av norske arbeidsplasser. Disse
medlemmer viser til at det er fullt mulig å innføre
nettolønnsordning for Hurtigruten, og at det heller ikke
er til hinder i henhold til EØS-avtalen. Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre mest mulig lik konkurranse for hurtigruten
og ivareta norske arbeidsplasser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
nettolønnsordning for Hurtigruten, senest fra 1. januar
2007."
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at
Norge skal være en ledende skipsfartsnasjon og viser i
den anledning til målet i St.meld. nr. 31 (2003-2004) "Vilje
til vekst" som et samlet storting i stor utstrekning sluttet seg
til. Disse medlemmervil
sikre næringens konkurransedyktighet mest mulig, samt bidra
til at maritim kompetanse beholdes i Norge. En offensiv og fremtidsrettet
skipsfartspolitikk innebærer satsing på maritim
kompetanse i alle ledd i de maritime næringer, også når
det gjelder norske sjøfolks kompetanse. Disse medlemmer vil
derfor videreføre den kompetansemodellen som sentrum-Høyre-regjeringen utformet
og som stimulerer sysselsetting av norske sjøfolk. Modellen
er en videreføring av nettolønnsordningen for
sjøfolk om bord på skip i petroleumsvirksomhet
i NOR og for sjøfolk i sertifikatpliktige stillinger innenfor
tilskuddsordningen.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn, og med referanse til departementets
svar på spørsmål nr. 10 fra Høyres
fraksjon, at kap. 909 post 73 reduseres med 165 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag til 1 060 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Refusjonsordning for sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting
av sjøfolk, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 180 000 000 |
| | fra kr 1 225 000 000 til
kr 1 045 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de endringene Regjeringen gjorde i nettolønnsordningen for
sjøfolk i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2006. Dette var endringer dette medlem var mot
den gang og fortsatt er mot. Dette medlem foreslår
derfor at reglene i nettolønnsordningen for sjøfolk
reverseres tilbake til de som regjeringen Bondevik II la opp til
i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 og at disse endringene
får virkning fra 1. juli 2006.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Refusjonsordning for sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting
av sjøfolk, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 110 000 000 |
| | fra kr 1 225 000 000 til
kr 1 115 000 000" | |