5. Skjønnsrammen for 2007
Departementet foreslår at den samlede skjønnsrammen for 2007, eksklusiv kompensasjonen for omleggingen av den differensierte arbeidsgiveravgiften (DAA) settes til 1 993 mill. kroner. Av denne rammen går 1 184 mill. kroner til kommunene mens 809 mill. går til fylkeskommunene. Kompensasjonen for endringer i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift foreslås fastsatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
I basisrammen regnes skjønnsrammen eksklusiv kompensasjon for særskilte endringer eller tilskudd. Dette er i tråd med målsettingen om at større deler av rammetilskuddet fordeles etter objektive kriterier. Departementet foreslår at basisrammen for 2007 reduseres med 10 pst. som tilsvarer om lag 159 mill. kroner. De isolerte omfordelingsvirkningene som følger av denne omdisponeringen vil være relativt små.
Departementet foreslår at det også i 2007 kompenseres for endringer i inntektssystemet i perioden 2002-2006.
Innenfor skjønnsrammen ligger tilskudd til utviklings- og utredningsprosjekter.
Det er ved fastsettingen av skjønnsrammen for 2007 tatt høyde for at prosjektet "smilende kommuner" vil kunne kreve økte bevilgninger. Departementet foreslår derfor at prosjektskjønnet økes med 10 mill. kroner i 2007 til 40 mill. kroner.
Kommuner som vil vurdere å slutte seg sammen, vil få økonomisk støtte til konsekvensutredninger, og til informasjon og folkehøringer gjennom skjønnet. Kommuner som vedtar å slutte seg sammen, vil få delvis kompensasjon for engangskostnader i forbindelse med sammenslutningsprosessen over skjønnstilskuddet.
I rammene til de enkelte fylkene foreslår departementet særskilte tilskudd til enkelte kommuner.
Kommuner med økonomisk ubalanse (registrert i Register om betinget godkjenning og kontroll - ROBEK), kan etter særskilt vurdering gis skjønn knyttet til ubalansen. Dette skal imidlertid knyttes opp til en plan for å komme i økonomisk balanse.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til skjønnsramme for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er positive til at Regjeringen foreslår å redusere basisrammen i skjønnstilskuddet med 10 prosent, og at disse midlene flyttes over til innbyggertilskuddet. Det ordinære skjønnet bør etter disse medlemmers syn ikke være et ordinært tilskudd til enkeltkommuner, men heller fungere som en støtte til kommuner som uforskyldt er i en ekstraordinær situasjon som tapper kommunen for penger.