10. Utviklingen i kommuneøkonomien fram til 2005
Etter flere år med svekkelse av netto driftsresultat for kommunesektoren som helhet, stoppet den nedadgående trenden opp i 2003. Den finansielle situasjonen ble vesentlig styrket i 2004, og denne utviklingen har fortsatt i 2005. Både kommunene og fylkeskommunene fikk samlet sett et betydelig driftsoverskudd. For kommunesektoren som helhet anslås netto driftsresultat til 3,9 pst. av inntektene i 2005, mot 2,2 pst. av inntektene i 2004. Forbedringen av netto driftsresultat de to siste årene har først og fremst sammenheng med en høyere inntektsvekst enn i de foregående årene. Samtidig var aktivitetsveksten i kommunesektoren relativt lav fra 2004 til 2005. Det var riktignok vekst i sysselsettingen, men bruttoinvesteringene falt med 3 pst. i faste priser og kommunesektorens kjøp av varer og tjenester var uendret.
For kommunene utenom Oslo ble netto driftsresultat 3,9 pst. i 2005, mot 2,0 pst. i 2004. Fylkeskommunene fikk et netto driftsresultat på 4,0 pst. i 2005, mot 4,3 pst. i 2004. Oslo hadde et netto driftsresultat på 3,5 pst. i 2005, mot 1,1 i 2004.
Ifølge Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi bør netto driftsresultat over tid ligge på om lag tre pst. av driftsinntektene. Et slikt nivå vil sette kommuner og fylkeskommuner i stand til å sette av midler til framtidig bruk og til egenfinansiering av investeringer. De gjennomgående gode driftsresultatene i 2005 indikerer at kommunesektoren langt på vei har oppnådd økonomisk balanse.
Med det vedtatte økonomiske opplegget for 2006 og ytterligere inntektsvekst i 2007 legger staten til rette for at kommunesektoren kan opprettholde den økonomiske balansen og samtidig ha rammebetingelser til å gi innbyggerne et bedre tjenestetilbud. I hvilken grad dette målet nås, vil også avhenge av om kommunene og fylkeskommunene lykkes med fornying, effektivisering og nytenking. Sektoren må ta et helhetlig ansvar for fornyingsarbeidet, og det lokale effektiviseringsarbeidet i tjenesteproduksjonen må videreføres.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, registrerer med tilfredshet at utvilkingen med svekkelse av netto driftsresultat i kommunesektoren nå er snudd. Dette synes å ha sammenheng med en klar bedring i inntektsveksten, samtidig som aktivitetsveksten har vært lav. Flertallet vil understreke at det nå er viktig at aktivitetsveksten øker slik at kommunesektoren blir i stand til å møte de store velferdsutfordringer vi står overfor i årene framover.
Flertallet vil berømme kommunesektoren for å ha greid å tilpasse utgiftene til stramme rammer gjennom flere år og samtidig i størst mulig grad har skjermet tjenestetilbudet til innbyggerne.
Flertallet vil videre understreke at den positive utvikling vi har sett i kommunesektorens finansielle situasjon må videreføres, både gjennom økte økonomiske rammer og gjennom et kontinuerlig omstillings og effektiviseringsarbeid i sektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er svært fornøyd med at Regjeringen følger opp den gode økonomiske utviklingen i kommuneøkonomien. Disse medlemmer er svært fornøyd med at den helhetlige økonomiske politikken som ble ført under regjeringen Bondevik II, har ført til vekst og optimisme i kommunene. Det er gledelig å se at netto driftsresultat i kommunesektoren har gått fra 2,2 pst. i 2004 til 3,9 pst. i 2005. Disse medlemmer viser til rapport fra Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi (april 2006). Utvalgets hovedinntrykk er at den økonomiske balansen er styrket og barnehagetilbudet er bygd ut, samtidig som tjenestetilbudet på andre sentrale velferdsområder er opprettholdt. Videre vises det til at antall årstimer pr. elev i grunnskolen har økt. Innen pleie og omsorg viser foreløpige tall en økning på mellom 500 til 2100 årsverk fra 2004-2005, og barnehagedekningen økte til 76 pst. i 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre vil uttrykke skepsis til Regjeringens manglende tiltak for effektivisering og modernisering i kommunesektoren.