Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Undervedlegg: Brev fra Rikstrygdeverket v/trygdedirektøren til fylkestrygdedirektørene, datert 28. september 2005

En arbeidsgruppe sammensatt av representanter fra ulike nivåer i etaten på fagområdet "arbeid", har i lengre tid hatt fokus på å utvikle tilbud for å understøtte funksjonshemmedes muligheter i arbeidslivet. Som en følge av dette er det utarbeidet et garantibevis der etaten forplikter seg til rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplasser.

Garantibeviset "Garanti for oppfølging" er et dokument som arbeidssøkere med funksjonsnedsettelser og med behov for tilrettelegging av arbeidsplass kan legge ved jobbsøknaden. Garantibeviset gir rett til tilrettelegging/tiltak på arbeidsplassen når bruker fyller de medisinske vilkårene i Lov om folketrygd. Hjelpemiddelsentralenes tilretteleggingsplikt blir ikke utvidet som følge av beviset. Gjennom garantibeviset blir arbeidsgiver orientert om praktiske forhold knyttet opp mot behovet for tilrettelegging av arbeidsplass til arbeidssøkeren. Prinsippet om bruk av Garantibeviset legger vekt på at det er et tilbud til personen som har behov for tilrettelegging av arbeidsplass og som er arbeidssøker. Målet med Garantibeviset er å understøtte rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplass og at arbeidsgiver blir orientert om tjenester gjennom hjelpemiddelsentralen og lokal ansvarsperson. Garantibeviset følger vedlagt.

Det er viktig at også mennesker med funksjonsnedsettelser gis mulighet til å delta aktivt i arbeidslivet. I et slikt perspektiv er det viktig å se på personens ressurser og muligheter. I forhold til arbeid innebærer dette at man ser på personens forutsetninger for å utføre ulike arbeidsoppgaver. Personer med nedsatt funksjonsevne kan være i arbeid og utføre oppgavene sine når arbeidsplassen er tilrettelagt for dette.

Hjelpemiddelsentralene er ressurs- og kompetansesentre som har kunnskap og kompetanse i hvordan hjelpemidler, tolk og ergonomiske tiltak kan kompensere eller avhjelpe funksjonstap. For å lykkes i arbeidet med å gi bistand til mennesker med funksjonsnedsettelser stilles krav til hjelpemiddelsentralene om å være mer i forkant, Større satsing må knyttes til å følge bruker i ulike faser - fra hjem, skole og arbeid.

Rikstrygdeverket er av den oppfatning at et slikt garantibevis vil være med på å gjøre det enklere for mennesker med funksjonsnedsettelser å søke seg inn i arbeidslivet Dette er i tråd med IA-avtalens delmål 2 - flere mennesker med funksjonsnedsettelser i arbeid.