Vedlegg: Brev fra Olje- og energidepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 20. april 2006
Det vises til Energi- og miljøkomiteen oversendelse av Dokument nr. 8:37 (2005-2006), Forslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen, Robert Eriksson, Øyvind Vaksdal og Harald T. Nesvik om en tiltaksplan for bygging av gasskraftverk i Norge samt statlig ansvar for CO2-verdikjeden. Representantene fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest, og senest i Revidert nasjonalbudsjett 2006, fremme en sak med følgende punkter:
1. En tiltaksplan for bygging av gasskraftverk med samme krav til CO2-håndtering som i EU.
2. Staten tar det fulle finansiellteknologiske ansvaret og risiko for forskning, utvikling og utbygging av verdikjeden for CO2, slik at utbygger av gasskraftverk og operatørskap på norsk sokkel fritas for økonomisk og teknologisk risiko i denne sammenheng"
Det foreligger i dag flere planer for bygging av gasskraftverk i Norge. Fram til i dag er det gitt 4 konsesjoner for gasskraftverk; på Kårstø, Kollsnes, Skogn og Melkøya/Snøhvit. Disse anleggene kan til sammen ha en maksimal mulig kraftproduksjon på ca. 16 TWh/år. Når det gjelder de gitte konsesjoner er Regjeringens politikk basert på at konsesjonene skal stå ved lag og at produksjonen av gasskraft skal inngå i det internasjonale kvotesystemet som sikrer at de totale utslippene ikke øker.
Naturkraft som eies av Hydro og Statkraft har startet byggingen et gasskraftverk på Kårstø. Anlegget vil ha en kapasitet på 430 MW, som muliggjør en årlig produksjon på om lag 3 TWh/år. Det er forventet at gasskraftverket vil starte kraftproduksjonen høsten 2007. Industrikraft Midt-Norge (Elkem, Statoil, Norske Skog, Nord-Trøndelag E-Verk, Trondheim Energiverk) har konsesjon for et kraftvarmeverk på Skogn på 800 MW. Kraftverket kan ha en maksimal årlig produksjonskapasitet på inntil 6,4 TWh. Industrikraft Midt-Norge AS fikk nylig forlenget konsesjonstiden og utsatt idriftsettelsen for kraftvarmeverket. Konsesjonstidspunktet er forlenget til 1. januar 2037, og krav om idriftsettelse av anlegget er utsatt til 1. januar 2012.
Når det gjelder nye konsesjoner foreligger det flere planer om gasskraftutbygging i ulike steder av landet.
Statoil ble gitt energikonsesjon til bygging og drift av et gasskraftverk på Tjeldbergodden, 18.1.2006. Kraftverket er planlagt med en kapasitet på 860 MW, tilsvarende en maksimal el-produksjon på 7 TWh/år.
Statoil har også søkt om konsesjon for et gasskraftverk på Mongstad, mens Hammerfest Elektrisitetsverk har søkt om konsesjon for et gasskraftverk i Hammerfest. Begge disse søknadene er nå til behandling i NVE. Ytterligere to prosjekter i henholdsvis Grenland (Skagerak Kraft) og på Elnesvågen (Industrikraft Møre) er forhåndsmeldt.
Energikonsesjon og utslippstillatelse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for at det blir investert i ny gasskraftproduksjon. Beslutningene om investeringer i ny kapasitet i det norske kraftmarkedet skjer på bakgrunn av selskapenes vurderinger av lønnsomheten i prosjektene. Lønnsomheten i det enkelte prosjekt vil avhenge av en rekke forhold. For nye gasskraftverk vil blant annet tilgangen på gass, gasspriser og utviklingen i framtidige kraftpriser være av stor betydning. I de siste årene har det vært en betydelig økning i gassprisene.
Lokaliseringen av nye gasskraftverk kan ha stor betydning for kraftsituasjonen i enkelte deler av landet. For nye gasskraftverk som ligger i områder hvor det nettmessig er gunstig med ny produksjon innførte Statnett fra 1.1.2005 redusert innmatingstariff. Hensikten er å stimulere til etablering av ny kraftproduksjon i områder der det er størst behov for det. Den reduserte innmatingstariffen vil gjelde for all ny produksjon innenfor de aktuelle områdene som tilknyttes sentralnettet, ikke bare gasskraft. Statnett har valgt å bruke tariffen i tillegg til å gjennomføre investeringer i sentralnettet.
Tilstrekkelig tilgang på energi er viktig både for folk flest i hverdagen og for verdiskapning og arbeidsplasser. Bygging av gasskraft kan bidra til en sikrere kraftforsyning. Regjeringen vil derfor følge utviklingen i det videre arbeidet med utbygging av gasskraftverk nøye.
Som framhevet i Soria-Moria erklæringen vil Regjeringen gjennom økonomiske virkemidler og satsing på ny teknologi sørge for at nye konsesjoner til gasskraftverk skal basere seg på CO2-fjerning. Regjeringen vil samarbeide med utbyggerne av gasskraft om anlegg for CO2-fangst, og bidra økonomisk til at dette kan gjennomføres så snart som mulig. Den konkrete oppfølgingen på dette området vil blant annet skje i budsjettfremlegg fra Olje- og energidepartementet.
Myndighetens satsing på forskning, utvikling og demonstrasjon av miljøvennlige gasskraftteknologier har økt betydelig siden slutten av 1990-tallet. Den statlige innsatsen for å utvikle teknologier for CO2-håndtering er større i Norge enn i noe annet land i Europa eller Nord-Amerika, sett i forhold til størrelsen på økonomien. Målet er å kunne bidra til å få fram teknologier for fangst og lagring av CO2 som vil være konkurransedyktige i et kommersielt marked.
Den samlede offentlige støtten til utvikling av teknologier for CO2-verdikjeder kanaliseres gjennom flere støtteprogrammer. Climit-programmet for forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologier for gasskraftverk med CO2-håndtering administreres av Gassnova og Norges forskningsråd i samarbeid. I tillegg støttes nødvendig teknologiutvikling for bruk av CO2 til økt oljeutvinning gjennom forskningsprogrammet Petromaks.
Climit retter seg mot hele kjeden innenfor forskning, utvikling og utprøving/demonstrasjon av teknologi for gasskraft med CO2-håndtering. Gassnovas bidrag er rettet mot demonstrasjon og utvikling, mens Forskningsrådet bidrar med midler knyttet til forskningsrelatert aktivitet. I 2006 er det tilgjengelig 138,3 millioner kroner i Climit-programmet til støtte til forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologier for CO2-håndtering.
Det vil ikke være mulig å realisere robuste og framtidsrettede teknologier på dette feltet uten energiselskapers og leverandørindustris medvirkning. Samtidig må den statlige støtten til forskning, utvikling og demonstrasjon skje innenfor statsstøtteregelverkets rammer, jf. EFTA Surveillance Authorithys (ESAs) godkjenning av støtteordningene under Climit-programmet. Gjennom et aktivt samarbeid mellom industrien og myndighetene, sikres et effektivt og lovlig opplegg for utvikling av teknologier for fangst og lagring/bruk av CO2.
Statoil og Shell har presentert planer for bruk av CO2 fra gasskraftverket på Tjeldbergodden til økt oljeutvinning. Prosjektet vil innebære bruk av miljøvennlig gassteknologi, samtidig som vi får større verdier ut av olje- og gassfeltene Draugen og Heidrun. Selskapene tar sikte på å avklare flere forhold knyttet til de teknologiske og kommersielle sidene ved prosjektet i løpet av 2006.
Naturkraft har alle nødvendige tillatelser til å igangsette bygging av gasskraftverket på Kårstø, og arbeidet er allerede i gang. Regjeringen har samtidig varslet at den vil samarbeide med utbyggerne av gasskraft om anlegg for CO2-fangst slik at dette kan gjennomføres så snart som mulig og bidra til at det etableres en verdikjede for transport og injeksjon av CO2.
For å vurdere grunnlaget for å etablere en verdikjede for transport og injeksjon av CO2, og å komme i gang raskest mulig med renseanlegget på Kårstø, har regjeringen satt i gang tre prosjekter som skal gjennomføres i 2006:
Det første prosjektet omfatter hele CO2-kjeden med fangst, transport og injeksjon av CO2 for økt oljeutvinning. Formålet med prosjektet er å identifisere mulige selgere og kjøpere av CO2 og deretter bringe sammen de aktuelle kommersielle aktørene til innledende forhandlinger om etablering av CO2-kjeder. Hensikten er å kvalitetssikre inntekter og kostnader i alle leddene i CO2-kjeden. Kartlegging av den reelle betalingsviljen til disse aktørene vil gi oversikt over mulige inntekter i kjeden, og dermed også rammene for statens engasjement. Gassco har fått i oppgave å lede dette arbeidet.
Det andre prosjektet vil avklare tidsperspektiv og kostnader for etablering av renseanlegg på Kårstø. Målet er å etablere et slikt anlegg på Kårstø innen 2009. Arbeidet krever nært samarbeid med aktuelle leverandører av teknologi for CO2-rensing. Det skal også etableres en juridisk ansvarlig enhet, som kan stå ansvarlig for anbud og innkjøp, bygging, drift og eierskap av anlegget.
I det tredje skal Olje- og energidepartementet i samarbeid med relevante departementer avklare ulike forhold knyttet til organisering og juridiske rammer for statens engasjement i CO2-kjeden. Utforming av et statlig engasjement som er robust i forhold til EØS-regelverket om statstøtte står sentralt i dette arbeidet.
Arbeidet som nå er satt i gang skal danne grunnlag for de vurderinger som skal gjøres med hensyn på utforming og omfanget av det statlige engasjementet knyttet til CO2-håndtering og etablering av eventuelle CO2-kjeder. Regjeringen vil komme nærmere tilbake med en vurdering av dette.