Vedlegg 2: Brev fra Landbruks- og matdepartementet v/statsrådentil Stortinget, datert 10. mars 2006
Det vises til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 9. mars 2006 vedrørende vedtak nr. 350.
Utvalget som ble nedsatt på bakgrunn av anmodningsvedtaket, avga sin innstilling 14. desember 2005. I tillegg til Den norske veterinærforening (DNV), Mattilsynet og Landbruks- og matdepartementet (LMD) som saken direkte angår, deltok også KS, Norges Bondelag, Norsk bonde- og småbrukarlag og ett frittstående medlem i utvalget. Utvalget utredet organisering av klinisk veterinævakt med utgangspunkt i de økonomiske rammene for den gjeldende avtalen. Utvalget la i sin innstilling vesentlig vekt på innspill fra arbeidsgrupper som ble nedsatt i alle Mattilsynets regioner.
Utvalget opplevde mandatets rammer som stramme, men flertallet - alle unntatt DNVs representant - samlet seg om et forslag som ville gi et økt ressursbehov til vaktordninger for veterinærer på om lag 3 %. Flertallsforslaget hadde følgende hovedelementer:
omdisponering av midler som blir benyttet til spesialvakt for kjæledyr, til den kliniske veterinærvakten,
beskjedne endringer i geografisk inndeling av vaktområdene i samsvar med regionale innspill,
videreføring av et prinsipp om tilpasning av bemanningen etter behov i form av redusert vaktbemanning om natten. Periodene med redusert bemanning ble foreslått begrenset til tidsrommet kl. 22 - 06, d.v.s. en forkortet periode med redusert vaktbemanning i forhold til gjeldende ordning,
redusert vaktbemanning om natten bør kun praktiseres dersom "responstiden" etter kriterier definert av utvalget ikke overstiger 100 minutter. Dette ville føre til en økning av antall veterinærer på vakt om natten fra 104 til om lag 135.
Utvalgets mindretall (DNVs representant) mente det var nødvendig med en en større styrking av klinisk veterinærvakt enn det flertallet foreslo. Mindretallet pekte videre på at en eventuell nedleggelse av spesialvakt for kjæledyr ville kreve en sterkere økning av vaktbemanningen i befolkningstette områder enn det flertallet hadde foreslått.
I etterkant av utvalgsarbeidet har LMD gjennomført forhandlinger med DNV om en ny avtale om klinisk veterinærvakt. Utvalgets innstilling og de tilhørende regionale innspillene var et viktig grunnlag for disse forhandlingene. Ny avtale om klinisk veterinærvakt ble inngått 8. februar 2006. Avtalen trer i kraft l. juli 2006 og har en økonomisk ramme som går ut over stortingets budsjettvedtak på kap. 1115 post 70. Avtalen er derfor inngått med forbehold om nødvendige budsjettvedtak i Stortinget.
Den inngåtte avtalen har følgende tillegg til flertallsforslaget:
Om lag ni ekstra veterinærer på vakt om natten
Ett ekstra vaktområde i Rogaland og Agder
Fem ekstra veterinærer på vakt i helgene i befolkningstette områder.
Vaktordning basert på den nye avtalen oppleves som forsvarlig av begge parter, og DNV har forpliktet seg til å arbeide aktivt for å få sine medlemmer til å delta i gjennomføring av avtalen.
LMD mener at en gjennom utvalgsarbeidet og den etterfølgende avtalen med DNV både har fulgt opp det konkrete anmodningsvedtaket fra Stortinget og etablert en klart forbedret ordning for klinisk veterinærvakt.
LMD vil orientere nærmere om saken og fremme forslag om tilleggsbevilgning på kap. 1115 post 70 i revidert nasjonalbudsjett.