Vedlegg 4
Jeg viser til brev av 14.12.05 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe.
I St.prp. nr. 75 (2004-2005) er det for prosjektene Ringveg Vest og "hasteprosjektene" (Solheimsgaten og Fjøsangerkrysset) brukt en kalkulasjonsrente på 8 pst. For Bybanen er det brukt en kalkulasjonsrente på 5 pst. For Skansentunnelen, som ble beregnet i 1999, er det brukt en kalkulasjonsrente på 7 pst. Kalkulasjonsrentene som er brukt er i samsvar med gjeldende retningslinjer på det tidspunkt nytteberegningene for prosjektene ble gjennomført.
Statens vegvesen har laget en oversikt over alle prosjektene med endret kalkulasjonsrente til 4 pst. Denne følger vedlagt.
For Skansentunnelen ble nytteberegningene gjennomført i tilknytning til konsekvensutredningen til kommunedelplanforslaget som ble sendt på høring i 1999. Forslaget til kommunedelplan er ennå ikke behandlet av Bergen kommune. Jeg forutsetter at Bergen kommune gjennomfører den nødvendige planbehandlingen i god tid før det er aktuelt å starte bygging av Skansentunnelen. I den forbindelse vil nytteberegningene for prosjektet bli oppdatert.
Forutsetninger, kostnader og trafikktall har endret seg siden nytteberegningene for Skansentunnelen ble gjennomført. Det vil derfor være tidkrevende å oppdatere beregningene for dette prosjektet. Jeg har derfor ikke funnet det hensiktsmessig å be om en oppdatering av disse nytteberegningene før planbehandlingen starter opp igjen.
Når det gjelder begrepsavklaringer, viser jeg til mitt brev av 21.12.05 til Fremskrittspartiets stortingsgruppe vedrørende spørsmål om prosjektet Hardangerbrua.
Ev/Rv/Fv | Prosjekt | Kostnad (mill/år) | 8 % | 4 % | ||||
Sum | Netto- | NN/K | Sum | Netto- | NN/K | |||
nytte | nytte | nytte | nytte | |||||
Ev 39 | Fjøsangerkrysset | 154 | 671 | 488,6 | 2,53 | 1064 | 885 | 4,65 |
2006 kr | ||||||||
Rv 557 | Ringveg vest | 1080 | 1587 | 106 | 0,07 | 2341 | 924 | 0,62 |
1. byggetrinn | 2005-kr | |||||||
Fv 256 | Solheimsgaten | 60 | 8,5 | -64,2 | -0,83 | 16 | -55,6 | -0,73 |
2005-kr | ||||||||
Ev/Rv/Fv | Prosjekt | Kostnad (mill/år) | 5 % | 4 % | ||||
Sum | Netto- | NN/K | Sum | Netto- | NN/K | |||
nytte | nytte | nytte | nytte | |||||
Bybanen | 1640 | 1305 | -636 | -0,23 | 1477 | -454 | -0,15 | |
2005-kr |