Vedlegg 6
Jeg viser til brev av 13.01.06 frå Transport- og kommunikasjonskomiteen.
I mitt brev av 18.01.06 til Fremskrittspartiets stortingsgruppe vedrørende spørsmål om Bergensprogrammet har jeg i tilknytning til pkt. 2 vist til at både Fremskrittspartiets stortingsgruppe og Høyres stortingsgruppe har påpekt behovet for en klargjøring av driftsansvaret for Bybanen. Jeg vil derfor drøfte denne problemstillingen nærmere direkte med Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.
Byforsøkene med alternativ forvaltningsorganisering av transportsystemet har en varighet på fire år fra 01.01.04. Det er på nåværende tidspunkt for tidlig å si noe om forsøksordningen i Bergen blir videreført etter dette. Uavhengig av om forsøksordningen blir videreført eller ikke, er det etter min vurdering naturlig at den lokale myndighet som har ansvaret for kollektivtransporten også har ansvaret for drift av Bybanen. Problemstillingen må også ses i sammenheng med pågående diskusjon av den fremtidige forvaltnings-reformen, jf. at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen varsler at det skal etableres et fornyet og styrket regionalt forvaltningsnivå.
Det er flere årsaker til at det er nødvendig å justere innholdet i Bergensprogrammet. I St.prp. nr. 75 (2004-2005), kap. 2 Endrede økonomiske forutsetninger for Bergensprogrammet, er det redegjort for ulike forhold som har betydning for framdriften av prosjektene.
Det har vært en reduksjon i forventede inntekter. Dette gjelder både bompengeinntekter og statlige midler som er forutsatt stilt til disposisjon i handlingsprogrammet. Det har i tillegg vært kostnadsoverskridelser på allerede gjennomførte prosjekter i Bergensprogrammet. Nye prosjekter (hasteprosjektene) er tatt inn i programmet, og dette bidrar også til å øke kostnadsrammen. Kostnadsoverslagene på enkelte av de gjen-værende prosjektene er oppjustert. Her er det spesielt Bybanen som hatt en betydelig økning i kostnadsoverslaget i forhold til det som var forutsatt i St.prp. nr. 76 (2001-2002), jf. omtale av de største prosjektene i kap. 4 i St.prp. nr. 75 (2004-2005). En tredje årsak er Bergen kommunes krav om parallellitet i byggingen prosjektene av Ringveg vest og Bybanen. En parallell gjennomføring av disse prosjektene forutsetter betydelige låneopptak. Dermed påløper det store finansieringskostnader som det må tas høyde for i Bergensprogrammet.