Vedlegg 4: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Fremskrittspartiets stortingsgruppe, datert 20. desember 2005
Jeg viser til brev av 29.11.05 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe.
St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 omtaler investeringene i de nasjonale transportkorridorene. Innenfor vegsektoren omfatter dette prioriteringene på stamvegnettet. Det er ingen tilsvarende omtale av prioriteringene på øvrig riksvegnett der fylkeskommunene har avgjørende innflytelse. Ved planleggingen av Hardangerbrua har det ligget til grunn at dette ikke er et stamvegprosjekt. Prosjektet er høyt prioritert av Hordaland fylkeskommune. Ved behandlingen av St.meld. nr. 24 ba flertallet i Samferdselskomitéen, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk venstreparti, om at saken om utbygging og finansiering blir lagt fram for Stortinget så snart som mulig.
Hardangerbrua vil ligge på en fellesstrekning mellom rv 7 og rv 13. Etter endringer i stamvegnettets omfang er rv 13 mellom Jøsendal og Voss klassifisert som stamveg, jf. St.prp. nr. l (2002-2003), mens rv 7 i Hordaland fortsatt er en del av øvrig riksvegnett. Det er ikke prioritert stamvegmidler til Hardangerbrua. Vestlandsrådet/fylkeskommunen er således villig til å benytte statlige midler fra rammen til øvrige riksveger til et prosjekt som også inngår i stamvegnettet.
I finansieringsplanen er det lagt opp til at om lag 10 pst. av kostnadene skal dekkes av statlige midler fra rammen til øvrige riksveger i Hordaland. Resten skal dekkes gjennom bompenger og lokale tilskudd. Det er dermed slik at investeringsmidlene til Hardangerbrua ikke kan flyttes til prosjekter andre steder på stamvegnettet.
Som det framgår av proposisjonen vil Hardangerbrua inngå i både et ferjefritt samband nord - sør og øst - vest, og brua vil tjene flere formål og gi bedre kommunikasjoner både lokalt i indre Hardanger, regionalt og for fjerntrafikken.
Jeg gjør oppmerksom på at kostnadsoverslaget er under 2 mrd. kr (styringsrammen er 1.810 mill. 2005-kr) og perioden med etterskuddsinnkreving er beregnet til om lag 15 år. I samsvar med praksis ved ferjeavløsningsprosjekter kommer forhåndsinnkrevingen på ferjesambandet i tillegg.
Det er ventet en viss reduksjon av trafikken i ferjesambandet etter åpningen av Hardangerbrua. Kvalitetssikringen har vist at det er en del usikkerhet ved størrelsen på trafikkreduksjonen, bl.a. ut fra at ferje-sambandet fortsatt vil kunne være attraktivt for en del turister. Ved behandlingen av St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 sluttet Stortinget seg til nye standardmål for ferjedriften. Tilbudet i det framtidige sambandet forutsettes tilpasset trafikkgrunnlaget. Trafikknedgangen vil føre til mindre inntekter, men en mindre ferje vil på den annen side kreve mindre utgifter.
Forutsatt realisering av prosjektene Hardangerbrua og Jondalstunnelen, vil bompengeinnkrevingen avsluttes ca. 2025, og det vil da igjen oppstå en ny situasjon.
Samferdselsdepartementet er ikke kjent med at Hordaland fylkeskommune har behandlet konsekvensene for ferjesambandet Kvanndal - Utne i forbindelse med Hardangerbruprosjektet Ullensvang heradsstyre har nylig vedtatt at det skal gjennomføres en utredning av konsekvenser for ferjesambandet Kvanndal - Utne som følge av at Hardangerbrua og Jondalstunnelen realiseres. Det er lagt opp til at arbeidet med utredningen skal være avsluttet i løpet av 2006.
I risiko- og sårbarhetsanalysen for prosjektet er det foretatt en systematisk gjennomgang av konsekvenser og sannsynlighet ved ulike hendelser. Sterk vind er en av disse hendelsene. Det vil bli utarbeidet kriterier for varsling og eventuell stenging av brua på grunn av sterk vind i tråd med det som gjelder for andre større bruer. Behovet for tiltak vurderes konkret for hvert prosjekt.
Ut fra de målinger som ligger til grunn for risiko- og sårbarhetsanalysen vil det bare være et fåtall timer pr. år at sterk vind vil skape problemer for trafikkavviklingen på Hardangerbrua.
Ved behandlingen av reguleringsplanen for prosjektet ba fylkesmannen Statens vegvesen om å utarbeide en risiko- og sårbarhetsanalyse. Analysen, som forelå i mars 2005, blir lagt til grunn for det videre arbeidet med sikkerhet og beredskap for Hardangerbrua.