Vedlegg 3: Brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 29. november 2005
- Brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 29. november 2005
- Vedr. St.prp.nr. 2 (2005-2006) Om utbygging og finansiering av rv7/rvl3 Hardangerbroen i Hordaland. Ytterligere spørsmål
I forbindelse med behandling av saken tillater jeg meg på vegne av FrPs fraksjon i Transport- og Kommunikasjonskomiteen å be om svar på ytterligere spørsmål:
Nasjonal plan for utbygging av veger ble behandlet av Stortinget juni 2004 (NTP 2006-2015) Plandokumentet inneholdt ikke omtale av prosjekt Hardangerbroen i Hordaland. Prosjektet var således ikke synlig og/eller tydelig inkludert i planens regional og/eller nasjonal samferdselsstrategi. Vi kan ikke se at departementet gjennom omtalen i stortingsproposisjonen har plassert og vurdert prosjektet i en fremtidig ramme for utbygging og opprustning av samband nord-sør og øst-vest. Flere års byggetid, nedbetalingstid på mellom 15 og 20 år samt finansieringsplan på over 2 mrd. totalt krever etter vårt syn en tydeligere og mer avklarende strategisk plassering og vurdering.
Kan departementet gi en tydeligere og mer avklarende plassering og vurdering av prosjektet innhold til vedtatt strategi i NTP2006-2015?
I dag går mer enn 80 % av tjerntrafikken gjennom Sørtjorden i Hardanger vi fergesambandet Kvanndal - Utne. Samtidig er denne fergestrekningen en viktig samferdselsmessig forbindelse for folk som bor på vestsiden av Sørfjorden og sør for Indre Samlafjorden. Konsekvensene for dette fergesambandet er ikke omtalt i saken.
Hvilke vurderinger og. forutsetninger er gjort om fremtidig drift av bilfergesambandet mellom Kvanndal og Utne med hensyn til kapasitet, frekvens og Økonomi etter at Hardangerbroen er bygget? Foreligger uttalelser fra hhv. Ullensvang kommunestyre eller Hordaland Fylkesting om dette?
Med henvisning til spørsmål nr.3 i brev av 21.11.2005 om vindforholdenes betydning for konstruksjonen er det ønskelig at denne vurderingen også utvides til å omfatte kjøreforhold for vogntog, busser og personbiler ved sterk vind og spesielle vindforhold.
Hvordan er vindforhold for kjørende trafikk over broen vurdert i forhold til broens lengde, høyde og geografiske plassering?
Det pågår arbeid med risiko- og sårbarhetsanalyser i alle fylker i regi av fylkesmannsembetene. En slik vurdering antas bl.a. å omhandle forhold knyttet til vind/vær for en stor konstruksjon som ligger utsatt til for vær og vind.
Foreligger det fra Fylkesmannen i Hordaland risiko- og sårharhetsanalyse av prosjektet eller uttale om slik risiko- og sårbarhet tilknyttet utarbeidet konsekvensut redning for prosjektet? Dersom uttalelser fra ansvarlig myndighet foreligger vil komiteen bli gjort kjent med disse?