Vedlegg 8: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 26. januar 2006
Jeg viser til brev av 16.01.06 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen.
I stortingsproposisjonen om Hardangerbrua står det at anleggsarbeidene på prosjektet er planlagt å starte vinteren/våren 2008, med åpning for trafikk i løpet av 2011. Dette er basert på samtidig anbudsinnlevering for vegene fram til brua og selve brua.
Etter at proposisjonen ble lagt fram 7. oktober 2005 har Statens vegvesen arbeidet videre med utbyggingsstrategien for prosjektet og kvalitetssikring av tidsplanen. Kvalitetssikringen viser at ved å starte med bygging av vegene fram til brua, sprenge ut og ferdigstille tårnfundamentene og deretter lyse ut byggingen av brua, vil prosjektet kunne åpnes for trafikk sommeren 2011. Anleggsarbeidene på vegene fram til brua vil kunne starte i andre kvartal 2007 og på selve brua i andre kvartal 2008. Prosjekteringen av selve brua er en omfattende oppgave som vil ta lengre tid enn det som er vanlig for et vegprosjekt.
Denne utbyggingsstrategien med deling av prosjektet i to hovedentrepriser vil legge til rette for bedre konkurranse og dermed lavere priser. Samlet gjennomføringstid vil bli kortere. Brubyggingen som egen entreprise vil også kunne virke positivt på interessen fra internasjonale bruentreprenører. Statens vegvesen vil arbeide videre med prosjektet basert på denne utbyggingsstrategien. Det vil selvsagt fortsatt kunne bli justeringer i framdriften for prosjektet.
Jeg viser før øvrig til mitt svar av 16.01.06 på brev av 21.11.05 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe vedr. Hardangerbrua.