Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innleiing

Stortinget fikk 22. november 2005 overlevert Riksrevisjonens oppfølging av 10 forvaltningsrevisjoner som er behandlet av Stortinget (Dokument nr. 3:1 (2005-2006)).

Riksrevisjonen følger opp forvaltningsrevisjoner tre år etter at sakene er behandlet av Stortinget. Dersom det ikke er synlige forbedringer etter tre år, følges saken opp igjen det påfølgende år.

Det fremgår at en av sakene, Dokument nr. 3:12 (1999-2000) Riksrevisjonens undersøkelse vedrørende innfordring av skatter, foreslås fulgt opp videre.

Riksrevisjonen anser følgende ni saker som avsluttet:

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 11. desember 2001, jf. Innst. S. nr. 58 (2000-2001), og saken ble behandlet i Stortinget 10. januar 2002.

Finansdepartementet har i ettertid iverksatt flere tiltak og endringer på området, og dette har resultert i betydelig reduserte saksbehandlingstider for klagesaker om merverdiavgift og investeringsavgift, både samlet og i alle faser av saksbehandlingen.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 31. januar 2002, jf. Innst. S. nr. 82 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 7. februar 2002. Moderniseringsdepartementet har i ettertid iverksatt tiltak for å redusere den lange saksbehandlingstiden for klagesaker ved fylkesmannsembetene.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 104 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Arbeids- og sosialdepartementet, trygdeetaten og Aetat har etter at Stortinget behandlet Riksrevisjonens dokument gjennomført og igangsatt flere tiltak og virkemidler.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 105 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Det er i ettertid satt i verk tiltak for å styrke det regionale utviklingssamarbeidet. Riksrevisjonen vil følge med i departementets bruk av regionalpolitiske virkemidler og vurdere behovet for en ny revisjon av området.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 106 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Finansdepartementet og skatteetaten har i ettertid iverksatt flere tiltak og endringer på området. Riksrevisjonen vil følge opp skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll ved at området inngår i en ny og helhetlig forvaltningsrevisjon av skatteetatens kontrollvirksomhet.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 7. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 107 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 21. mars 2002. Utenriksdepartementet har i ettertid iverksatt en rekke endringer og tiltak i arbeidet med atomsaker.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 30. april 2002, jf. Innst. S. nr. 168 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 14. mai 2002. Utenriksdepartementet har i ettertid blant annet lagt om multi-bi støtten til utdanningstiltak fra prosjektstøtte til budsjettstøtte.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 14. mai 2002, jf. Innst. S. nr. 179 (2001-2002), og saken ble behandlet i Stortinget 21. mai 2002. Miljøverndepartementet har imøtekommet kontroll- og konstitusjonskomiteens anmodning om rapportering på området som nå foretas jevnlig.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling i saken 7. november 2002, jf. Innst. S. nr. 21 (2002-2003), og saken ble behandlet i Stortinget 12. november 2002. Miljøverndepartementet har i ettertid styrket kontrollen av kjemikalier betydelig, og det er blitt lagt til grunn en strengere praksis når det gjelder sanksjoner ved regelbrudd. Landbruks- og matdepartementet har blant annet etablert et opplegg for kontroll med forhandlerne.