Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere om identifisering og avhending av overflødig eiendom, bygg og anlegg i Forsvaret er gjennomført i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.

Undersøkelsen avdekker at mange av de samme spørsmål som er problematisert i saken om salget av Lista flystasjon, Dokument nr. 3:7 (2004-2005) også er aktuelle i nærværende sak. Etter komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstrepartis oppfatning, underbygger Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner inntrykket av manglende styring og kontroll med salg av Forsvarets eiendommer.

Flertallet har merket seg at departementet har gitt Forsvarets militære organisasjon i oppdrag å identifisere og utrangere/fristille eiendom, bygg og anlegg som FMO ikke vil etterspørre i ny struktur. Det var forutsatt at iverksettelse skulle skje med utgangspunkt i den totale forsvarsvirksomheten slik den er beskrevet i langtidsplanen og i departementets iverksettelsesbrev.

Flertallet konstaterer at Riksrevisjonens undersøkelse viser at slike helhetsplaner ikke er utarbeidet som forutsatt i direktivet. Noen strategisk plan som skal gi føringer for planprosessen på lavere nivåer, foreligger ikke. Heller ikke foreligger det godkjente planer for eiendom, bygg og anlegg på nasjonalt nivå.

Flertallet har videre notert at Riksrevisjonen anser det vanskelig å se sammenhengen mellom helhetsplanarbeidet som følger av departementets direktiv, og virksomhetsplanene som følger av Forsvarssjefens retningslinjer. I praksis benyttes to plansystemer, noe som gjør det komplisert og uoversiktlig. Hvilke konsekvenser for Forsvarets avhending av eiendom slik mangler ved planprosessen kan ha hatt, har flertallet ikke grunnlag for å ta stilling til.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Forsvarsdepartementets brev av 4. mai 2005 til Riksrevisjonen der det heter:

"FD fastholder at ovennevnte retningslinjer og nasjonale EBA-plan, sammen med IVBer for langtidsplanene og årlige IVBer, er et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for EBA som skal utrangeres og avhendes. Rr anfører at EBA kan ha blitt utrangert uten at det har foreligget godkjente virksomhetsplaner. FD er imidlertid ikke kjent med at manglende plandokumenter har fått slike konsekvenser, eller at EBA som kunne vært benyttet i fremtidig struktur, er avhendet."

Disse medlemmer har merket seg Riksrevisjonens respons på opplysningene om de iverksatte tiltak, der det heter:

"Riksrevisjonen har merket seg departementets svar om at oppdaterte retningslinjer for tjenestefeltet eiendom, bygg og anlegg og påbegynt nasjonal plan for eiendomsmassen som vil bli ferdigstilt høsten 2005, sammen med iverksettingsbrevene etter departementets oppfatning vil utgjøre et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for utrangering og avhending".

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det har vært en forutsetning at avhending av forsvarseiendommer skulle foretas etter to hovedretningslinjer, nemlig slik at eiendommer uten offentlig interesse skal selges til høyest mulig pris og slik at salg/overføring av eiendommer til offentlige formål enten det gjelder kulturhistorie, naturvern, kommunal næringsutvikling eller allmennhetens muligheter for friluftsliv, skjer på den måten som best ivaretar fellesskapets behov.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det ifølge punkt 3.1 i avhendingsinstruksen for statlig eiendom er et bærende prinsipp i staten vedrørende avhending av både EBA og materiell, som er at "Avhendingen skal skje på den måten som gir det beste økonomiske resultat for staten". Disse medlemmer viser videre til Riksrevisjonen som i sin uttalelse "viser til at avhending av Forsvarets eiendommer skal foretas på den for staten mest forretningsmessige måte", men at spesielle betydning i forhold til kulturhistorie, naturvern og allmennhetens muligheter for friluftsliv må tas i betraktning.

I denne forbindelse har disse medlemmer merket seg at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2005 foreslår at til sammen 13 eiendommer sikres i statlig eie ved Direktorat for naturforvaltning og 16 ved annet offentlig eie. Til dette følger budsjettmidler til at Direktorat for naturforvaltning kan kjøpe 13 eiendommer og til spleiselag med de respektive kommuner for ytterligere 16 eiendommer. Forsvaret vil få inntekter ved eiendomsoverdragelsen i henhold til takst. Dette er viktig for å sikre den videre finansieringen av Forsvarets omstilling.

Disse medlemmer viser til at Riksrevisjonen i sin uttalelse har merket seg resultatet av arbeidet med å vurdere hvilke forsvarseiendommer som kan berøre allmennhetens muligheter for friluftsliv.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser særlig til bestemmelsen i avhendingsinstruksens kapittel 2, 2.1, 2. avsnitt, Fullmakter, som lyder "Avhending skal skje til markedspris dersom ikke annet er bestemt av Stortinget. Forslag om avhending som gave eller til underpris skal forelegges Finansdepartementet før det fremmes for Stortinget". Denne bestemmelsen sikrer Stortinget mulighet for overføring av eiendommer uten eller til minimalt vederlag, til kommuner eller andre for å ivareta viktige formål for fellesskapet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget ved behandling av Budsjett-innst. S. nr. 7 (2004-2005) ga tilslutning til forslagene i St.prp. nr. 1 (2004-2005) om endrede prosedyrer for avhending av Forsvarets eiendommer, som innebærer forbedret statlig avklaring og innføring av en påfølgende fylkeskommunal og kommunal avklaringsprosess. Disse medlemmer viser videre til romertallsvedtak XI i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2004-2005) om "Fullmakter vedrørende fast eiendom" der det heter:

"Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2005 kan:

1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris. Når det eventuelt er avklart at ingen statlige virksomheter ønsker å overta en eiendom, skal den berørte fylkeskommune og berørte kommuner gis anledning til å kjøpe eiendommen til markedspris dersom den er aktuell for frilufts- og/eller kulturformål, før eiendommen eventuelt legges ut for salg i markedet."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse viser at fellesskapets interesser bare i liten grad er ivaretatt gjennom Forsvarsdepartementets iverksettelsesbrev for perioden 2002-2005. Her legges det hovedvekt på å sikre et best mulig økonomisk resultat, mens føringer som tar hensyn til for eksempel allmennhetens muligheter for friluftsliv, tillegges liten vekt. Flertallet viser i den forbindelse til behandlingen av Dokument nr. 8:82 (2003-2004)-forslag fra stortingsrepresentantene Sylvia Brustad, Marit Nybakk og Anne Helen Rui om omgjøring av salget av Østre Bolærne, slik at eiendommen fortsatt blir i offentlig eie, jf. Innst. S. nr. 276 (2003-2004), hvor Stortinget 17. juni 2004 fattet følgende vedtak:

Vedtaksnr. 539

Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av statens eiendommer som skal avhendes, spesielt med tanke på hvilke eiendommer som er interessante i forhold til allmennhetens muligheter til friluftsliv og/ eller kulturhistorie, og utarbeider en plan for hvordan allemannsretten og/eller vern av slike eiendommer best ivaretas.

Vedtaksnr. 540

Stortinget ber Regjeringen klargjøre retningslinjene for salg av Forsvarets eiendommer slik at forholdet og hensynet til allemannsretten, friluftsliv, kulturhistoriske verdier, lokale og regionale myndigheter blir klarere.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at iverksettingsbrevet fra forsvarsminister Bjørn Tore Godal for perioden 2002-2005 var datert 22. juni 2001 og at det etter den tid er kommet på plass en forbedret offentlig avklaring i forbindelse med salg av forsvarseiendommer. I den forbindelse har disse medlemmer merket seg at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2005 foreslår at 29 utrangerte forsvarseiendommer skal sikres for allmennheten. Forsvaret vil få inntekter ved eiendomsoverdragelsen i henhold til takst. Dette er viktig for å sikre den videre finansieringen av Forsvarets omstilling. Regjeringen foreslår at 13 eiendommer av regional betydning skal overtas av Direktoratet for naturforvaltning og at 16 eiendommer overtas av respektive kommuner i et spleiselag med Direktoratet for naturforvaltning. Videre anbefales det at friluftskvaliteter ved 9 andre eiendommer sikres gjennom klausuler i kjøpekontrakter eller regulering. Disse medlemmer viser videre til at Riksrevisjonen i sin uttalelse har merket seg resultatet av dette arbeidet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, konstaterer at det i nærværende sak så vel som i saken om salg av Lista flystasjon synes å være dårlige rutiner, og til dels uklarhet, for verdifastsettelse og innhenting av takst. Av 455 tilfeller av salg over kr 50 000 som inngår i Riksrevisjonens undersøkelse, forelå det i 65 tilfeller ingen verditakst. I 60 tilfeller ble det avhendet eiendom basert på en verditakst som var eldre enn ni måneder. Også ved salg av boliger til ansatte er det registrert en rekke brudd på regelverket for innhenting av takst.

Flertallet har også registrert at salgsprotokoll eller annen underliggende dokumentasjon manglet i alle de sju saker om salg uten forutgående kunngjøring, som Riksrevisjonen har gått igjennom.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at det foreligger faglig uenighet om tolkning av statens avhendingsinstruks når det gjelder salg via megler. Forsvarsbygg legger i slike tilfeller til grunn at prisvurderinger fra eiendomsmegler er tilstrekkelig, der dette er den praksis som følges i bransjen - slik også avhendingsinstruksen viser til. Riksrevisjonen anser at det også i slike tilfeller må innhentes verditakst. Disse medlemmer har i denne forbindelse merket seg at Moderniseringsdepartementet - som er departementet som forvalter avhendingsinstruksen - deler Forsvarsbyggs og Forsvarsdepartementets forståelse på dette punktet, og følgelig er uenig med Riksrevisjonen. I brev fra Forsvarsministeren av 7. juni 2005 går det frem at:

"Forsvarsdepartementet og Moderniseringsdepartementet er enige om at ved avhending av statlig fast eiendom skal det, som hovedprinsipp, avholdes verditakst av eiendommen, jf. avhendingsinstruksen § 3.2. De to departementene er også enige om at avhendingsinstruksen § 3.3 åpner for at den fremgangsmåten som er vanlig i bransjen følges. Dette betyr blant annet at ved salg gjennom eiendomsmegler, kan meglers prisvurdering som unntaksordning legges til grunn, der dette er vanlig praksis som salg av andelsboliger. Departementene er videre enige om at hovedhensynene i regelverket skal legges til grunn, slik at avhendingen skjer på den måten som gir det beste økonomiske resultatet for staten."

Når det gjelder tolkning av statens avhendingsinstruks, mener disse medlemmer det må legges betydelig vekt på departementet som forvalter den statlige instruksens tolkning. Disse medlemmer mener derfor det vil være hensiktsmessig at Riksrevisjonen innhenter det aktuelle departements tolkning når statens instrukser omtales i forvaltningsrevisjoner.

Disse medlemmer har merket seg at Riksrevisjonen påpeker at det ved en del eiendomssalg foreligger takst som er eldre enn ni måneder. Disse medlemmer har videre merket seg at avhendings-instruksen ikke er spesifikk når det gjelder hva som skal anses å være foreldet takst, og vil i den forbindelse vise til Forsvarsdepartementets brev av 4. mai 2005 der det heter:

"Departementet ønsker også å vise til at avhendingsinstruksen ikke er spesifikk når det gjelder hvor lang tid det kan/skal gå mellom avholdelse av takst og faktisk salgstidspunkt. Departementet er enig i FBs tilnærming, og vi kan ikke se at dette er i strid med Avhendingsinstruksen."

Disse medlemmer mener at det må være markedssituasjonen som avgjør om en takst er foreldet eller ikke. Hvis det er stabile markedssituasjoner, vil en takst kunne holde seg i mer enn ni måneder, mens ustabile markedssituasjoner kan fordre vesentlig nyere takst. Det er derfor etter disse medlemmers mening fornuftig at avhendingsinstruksen ikke gir spesifikke regler i forhold til takstens alder, blant annet fordi det vil være sløseri med fellesskapets penger hvis staten slavisk skulle innhente fornyet takst.

Disse medlemmer viser til Forsvarsdepartementets brev av 4. mai 2005 der det står:

"Departementet er enige i FBs kommentarer i forhold til direkte salg, og konstaterer at det kun ved ett mulig tilfelle ikke kan dokumenteres et grunnlag for hvorfor direkte salg er valgt."

Disse medlemmer har merket seg at Riksrevisjonen, utover Midtåsen 30, ikke har forfulgt sine opprinnelige spørsmål til direkte salg sin uttalelse.

Disse medlemmer mener at det må utvises større varsomhet i forbindelse med gjennomføring av direktesalg enn ved gjennomføring av åpne salg. Når et salg er åpent, vil markedspris etableres gjennom budrunde.

Også regelverket for hvilke eiendommer som kan selges ved direkte salg, synes brutt. Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, har særlig merket seg Riksrevisjonens vurdering av salget av Midtåsen 30, hvor det verken forelå dokumentasjon for at det bare var et begrenset antall aktuelle kjøpere, eller ble dokumentert at alle som ønsket det fikk anledning til å være med i salgsprosessen.

Flertallet konstaterer at Riksrevisjonen slår fast at det ikke kan dokumenteres at salget ble foretatt til markedspris og at salget derved ikke ble gjennomført i tråd med Stortingets fullmakt til å selge til høyest mulig pris.

Flertallet har merket seg at Forsvarsdepartementet til en viss grad sier seg enig i innvendingene fra Riksrevisjonen på de ulike områder. Ledelsen i Forsvarsbygg har derimot i uttalelser til media avvist enhver kritikk.

Etter flertallets syn er Riksrevisjonens funn svært alvorlige og viser en organisasjon som ikke har den nødvendige forståelse av hvorledes offentlig virksomhet skal drives. Flertallet finner heller ikke Forsvarsdepartementets oppfølging med Forsvarsbygg tilfredsstillende.

Flertallet vil på denne bakgrunn understreke nødvendigheten av flertallets forslag til vedtak i sak Dokument nr. 3:7 (2004-2005) Riksrevisjonens undersøkelse av salget av Lista flystasjon, hvor Forsvarets fullmakt til å avhende Forsvarets eiendommer overføres til Kongen i statsråd. Før Regjeringen kan presentere overbevisende dokumentasjon for at kontrollen over Forsvarets forvaltning av fellesskapets ressurser er gjenvunnet, jf. Stortingets vedtak i Innst. S. nr. (2004-2005) Statsregnskapet for 2003, må Regjeringen i fellesskap ta ansvar for disposisjonene. Dette gir dessuten Stortinget mulighet til å kontrollere de enkelte disposisjoner gjennom kontrollen med statsrådets protokoller.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at et av de sentrale mål for omstillingen av Forsvaret er å spare driftsutgifter for å kunne bruke mer penger på investeringer og modernisering. Et av de viktigste virkemidlene for å nå dette målet, er å spare utgifter til eiendom, bygg og anlegg i forsvarssektoren. For omstillingsperioden 2002-2005 er Forsvaret pålagt å redusere EBA-massen med minimum 2 millioner kvadratmeter - ned fra 6 millioner til 4 millioner kvadratmeter. Disse medlemmer er tilfreds med at denne reduksjonen er i rute.

Disse medlemmer har merket seg at Riksrevisjonen har gått igjennom hele 556 avhendingsprosesser i årene 2002 og 2003, og det er utvilsomt brukt betydelige ressurser på et godt og grundig arbeid. Disse medlemmer viser til at de 556 sakene representerer mer enn halvparten av det totale antallet avhendingsprosjekter som Forsvarsbygg har stått for i omstillingsperioden, og er svært tilfreds med at Forsvarsbyggs salg av forsvarseiendom samlet har gitt over 1 mrd. kroner i nettoinntekter i denne perioden.

I lys av den omfattende gjennomgangen er det etter disse medlemmers mening gledelig å merke seg at Riksrevisjonen ikke har kunnet dokumentere et eneste eksempel på at Forsvarsbygg har solgt EBA på en måte som innebærer at staten har tapt penger, dvs. at EBA er solgt til under markedspris eller verditakst.

Disse medlemmer mener det betyr at Forsvaret har ivaretatt intensjonene i omstillingen, samtidig som det er tatt hensyn til etablerte måter å gjennomføre avhending og utfasing på, og at Forsvaret dermed ikke har lagt seg på linjen Arbeiderpartiet foreskrev i en mindretallsmerknad i Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) der det heter:

"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet sier seg enig i Regjeringens betraktninger med hensyn til EBA og materiell, og understreker at avhending og utfasing av EBA og materiell må gjennomføres så raskt og effektivt som mulig. Disse medlemmer påpeker i denne sammenheng at dersom omstillingen skal gjennomføres i henhold til intensjonene, vil etablerte måter å gjennomføre avhending og utfasing på, til dels måtte vike for hensynet til hurtighet og effektivitet i omstillingen."

Komiteen har ingen ytterligere merknader og saken forelås vedlagt protokollen.