7. Oppfølging av Stortingets vedtak om innlemming av tilskudd til barnehager
På bakgrunn av forslag i kommuneproposisjonen for 2004 vedtok Stortinget i 2003 at driftstilskuddet for barnehager innlemmes fra 1. januar 2006.
Ut fra kommunenes rolle som barnehagemyndighet og det finansielle ansvarsprinsipp, er det regjeringens oppfatning at en innlemming av driftstilskuddene til barnehager i inntektssystemet vil gjøre den offentlige finansieringen av barnehagene bedre tilpasset kommunenes ansvar og oppgaver på området.
Økningen i etterspørselen etter heltids barnehageplasser etter innføringen av trinn 1 i maksimalprisreformen har vært større enn forventet. Det har derfor tatt lengre tid enn forutsatt å nå full behovsdekning. Stabile rammebetingelser synes å være svært viktig for å sikre utbygging til full behovsdekning er nådd. Regjeringen mener det kan være fare for at særlig den private utbyggingen reduseres dersom de øremerkede driftstilskuddene innlemmes nå. Regjeringen vil på denne bakgrunn tilrå at de øremerkede drifts- og investeringstilskudd til barnehager ikke innlemmes i inntektssystemet fra 1. januar 2006, men utsettes til 1. januar 2007. Dette i påvente av full barnehagedekning. Regjeringen mener det vil være godt tilrettelagt for at lokalt selvstyre vil prioritere denne satsingen videre.
I kapittel 8 i proposisjonen presenteres også Inntektssystemutvalgets forslag til kostnadsnøkkel for barnehager.
Komiteen viser til at målet i barnehageforliket blant annet er at full barnehagedekning skal nås i løpet av 2005, men i tråd med forliket vurderes tidsplanen for full behovsdekning løpende i lys av utbyggingssituasjonen og etterspørselen etter plasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er oppmerksom på at det har tatt lengre tid enn forutsatt å nå full behovsdekning. Stabile rammebetingelser synes å være svært viktig for å sikre videre utbygging, særlig er disse medlemmer bekymret for at den private utbyggingen reduseres dersom de øremerkede driftstilskuddene innlemmes som planlagt fra 1. januar 2006. Disse medlemmer støtter på denne bakgrunn Regjeringens forslag om å utsette innlemming av drifts- og investeringstilskudd til barnehager i inntektssystemet til 1. januar 2007. Disse medlemmer viser til at KS under høringen ga klart uttrykk for at full barnehagedekning er førsteprioritet i barnehagereformen, og støtter derfor at man ikke reduserer foreldrebetalingen nå. KS ser det som fornuftig å utsette innlemming av barnehagetilskuddet. Disse medlemmer er opptatt av at hovedmålene i barnehageforliket opprettholdes, og ber om at det blir klarlagt hvordan en felles likeverdig finansiering for private og offentlige barnehager skal fungere.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, understreker viktigheten av at barnehagereformen skal fullfinansieres. Flertallet viser til at det er først når makspris trinn 2 er innført at en har full oversikt over det reelle behovet for barnehageplasser. For å sikre at målene i reformen nås, må det statlige tilskuddet være øremerket fram til makspris trinn 2 er innført og full barnehagedekning er oppnådd.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Driftstilskudd for barnehager, kap. 856 post 60, blir innlemmet i inntektssystemet når maksimalpris trinn 2 for barnehager er innført og det er oppnådd full barnehagedekning. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendig endring av inntektssystemet som legger til rette for innlemming når forutsetningene er innfridd."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Innst. S. nr. 231 (2004-2005) der disse medlemmer gikk inn for at makspris trinn 2 bør innføres fra 1. januar 2006.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er opptatt av at målene om full dekning og lav pris ikke må gå på bekostning av kvaliteten i barnehagene. Disse medlemmer viser til merknader og forslag i Innst. O. nr. 117 (2004-2005) om lov barnehager.
Disse medlemmer viser til Innst. S. nr. 231 (2004-2005) der Sosialistisk Venstreparti går inn for at makspris trinn 2 bør innføres fra 1. august 2005.
Disse medlemmer mener at både full dekning, kvalitetssatsing og makspris på 1 850 kroner lar seg gjennomføre dersom det er politisk vilje til det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er motstandere av en innlemming av tilskudd til barnehager og vil vise til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 231 (2004-2005). I denne sammenheng er disse medlemmer fornøyde med at Regjeringen nå utsetter innlemmingen.