Vedlegg 4: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 27. mai 2005
Det vises til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen brev med spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av ovennevnte stortingsmelding.
Jeg har følgende svar på de spørsmål komiteen stiller:
1) Den eneste nye opplysningen som jeg har mottatt etter at Regjeringen la frem stortingsmeldingen, er uttalelsen i det møtet jeg hadde 24. mai 2005 med representanter for de etterlatte og med Berg kommune om at det i forsikringsoppgjøret etter forliset ble foretatt avkorting i forsikringsoppgjøret grunnet dårlig sjømannskap. Uttalelsen ble ikke dokumentert under møtet, men det ble lovet fra representantene at de skal komme tilbake med slik dokumentasjon.
Jeg tar ikke stilling til om dette er relevant for Stortinget, men vil videreformidle den dokumentasjon som måtte bli oversendt dersom komiteen ønsker det.
2) Så langt jeg har brakt i erfaring, finnes det ikke eksempler på at tildeling av konsesjoner har blitt brukt som erstatningsform tidligere.
3) Det er vanskelig å forutse hvorvidt tildeling av konsesjoner som erstatningsform vil ha fremtidige konsekvenser i form av nye krav i andre saker.
Rent praktisk vil en slik tildeling imidlertid ha umiddelbare konsekvenser for andre fartøyeiere i den aktuelle fartøygruppen. I det foreliggende tilfellet dreier det seg om en konsesjon som gir rett til å drive trålfiske etter blant annet torsk, hyse og sei nord for 62ºN. Dette er fiskerier hvor kvotene regelmessig blir utnyttet fullt ut. Tildeling av en ny konsesjon vil dermed medføre reduserte kvoter for de øvrige fartøyeierne. Hvilken økonomisk betydning dette får, vil avhenge av fremtidige kvotestørrelser og av prisutviklingen. Med dagens kvotestørrelser og prisnivå vil omsetningstapet for de øvrige fartøyene i denne gruppen bli i gjennomsnitt i overkant av kr 50 000 pr år til sammen i de tre nevnte fiskeriene.
4) Deltakerloven av 26. mars 1999 nr. 15 § 16 annet ledd gir hjemmel for å tildele en ny konsesjon uten offentlig utlysning, når særlige grunner tilsier det. I forarbeidene til loven er det uttalt at "(d)ette er en unntaksbestemmelse, som bare vil kunne anvendes i helt ekstraordinære, enkeltstående tilfeller, f. eks. i forbindelse med behandlingen av en enkeltsak hvor det gjør seg gjeldende distriktsmessige hensyn" (Ot. prp. nr. 67 (1997-98) side 50 høyre spalte). Dette er den bestemmelsen som vil gi hjemmel for eventuell tildeling av en ny konsesjon.
Bestemmelsen har ikke blitt anvendt siden loven ble vedtatt.