9.5 Kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt
Det vises til St.prp. nr. 1 (2004-2005) der Helse- og omsorgsdepartementet varsler at det i forbindelse med behandling av Revidert nasjonalbudsjett skal presenteres en permanent løsning for statlig overtakelse av Janusbanken. Kreftforeningen har gitt Janusbanken i gave til den norske stat for å sikre at det biologiske materialet skal komme kreftforskningen og samfunnet til gode også i framtiden. Janusbanken har lagret blodprøver (serum) siden 1973 fra deltakere i helseundersøkelser og fra blodgivere. Store deler av materialet er samlet inn av tidligere Statens helseundersøkelser. Kreftforeningen har drevet Janusbanken og sørget for at den er blitt stilt til disposisjon for forskning. Kravene til drift av biobanker er skjerpet de siste årene som følge av nytt lovverk og den vitenskapelige og teknologiske utviklingen. Departementet mener at formålet best sikres ved at Janusbanken fysisk lokaliseres til og driftes av Nasjonalt folkehelseinstitutt. Det biologiske materialet i Janusbanken skal fortsatt forbeholdes kreftforskningsformål. Det vil bli etablert en styringsgruppe for Janusbanken, der Kreftforeningen vil være representert sammen med blant annet Kreftregisteret og Folkehelseinstituttet.
Folkehelseinstituttet er i dag ansvarlig for biobankene knyttet til de regionale helseundersøkelsene i Oslo, Oppland, Hedmark, Troms og Finnmark, Den norske mor- og barn-undersøkelsen og en rekke mindre biobanker. Det betyr at instituttet allerede har mye av den infrastrukturen og kompetansen som er nødvendig.
Løsningen innebærer at ansvaret for driften overføres til Folkehelseinstituttets budsjett. Utgiftene foreslås dekket innenfor kap. 710 post 1 fra og med juli 2005. Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til de budsjettmessige konsekvensene i forbindelse med vurdering av oppgradering og videre drift av biobanken i budsjettforslaget for 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til at Janusbanken er en unik biobank til bruk for kreftforskning. Flertallet mener at bruken av banken i nasjonal og internasjonal kreftforskning best ivaretas gjennom at den legges inn under Kreftregisteret. Slik intensjonen fra Kreftforeningen som giver er. Kreftregisteret må da sikre at materialet gjøres tilgjengelig til kreftforskning, både nasjonalt og internasjonalt. For å sikre dette etableres det en styringsgruppe der Kreftregisteret, Kreftforeningen og Folkehelseinstituttet er representert. Flertallet mener videre at det haster med å finne en bedre permanent lokalisering av banken og støtter at biobanken lokaliseres fysisk til Nasjonalt Folkehelseinstitutt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at Helse- og omsorgsdepartementet vil overføre Janusbanken fra Kreftregisteret til Nasjonalt folkehelseinstitutt. Flyttingen begrunnes bl.a. med at kravene til drift av biobanker er skjerpet de siste årene som følge av nytt lovverk og den vitenskaplige og teknologiske utviklingen. Disse medlemmer er overrasket over at det foreslås en flytting uten at det er foretatt en grundig utredning av saken. Disse medlemmer mener at Kreftregisteret er skikket til å forvalte og drifte Janusbanken og drive epidemiologisk kreftforskning på et biologisk materiale som Janusbanken representerer. Disse medlemmer mener at det ikke bør gjennomføres omorganisering før en utredning er presentert for Stortinget på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Kystpartiet kan ikke akseptere at Janus serumsbank flyttes fra Kreftregistret til Folkehelseinstituttet uten at dette har vært politisk behandlet i Stortinget, men bare legges frem som en orienteringssak i forbindelse med Revidert budsjett.
Banken inneholder i dag serumsprøver fra ca. 300 000 pasienter, hvorav ca. 65 000 har fått diagnosen kreft. Utnyttelsen av det biologiske materialet i Janusbanken er en av Kreftregistrets viktigste bærebjelker innen etiologisk forskning av bl.a. miljøfaktorer de seneste 20 år. Dette materialet vil være særdeles viktig for Kreftregistret også i fortsettelsen når det gjelder nasjonal satsning innen kreftforskningen. Den Norske Kreftforening har frem til dags dato dekket de direkte kostnadene ved drift av Janusbanken og fra november 2003 ble Janusbanken overført vederlagsfritt fra Kreftforeningen til Kreftregisteret. Janusbanken er i dag lagret på et kommersielt fryselager for næringsmidler. Lagringsmulighetene er ikke optimale, og Næringstilsynet i Bærum har anmodet om at Janusbanken flyttes. Kreftregisteret har i brev til departementet av 11. mars 2005 anbefalt at det bygges et spesielt fryselager for Janusbanken i tilknytning til Fridtjof Nansens vei 17-19 hvor Kreftregisteret har sine kontorer. Dette vil da sikre banken på en tilfredsstillende måte for fremtiden. Kreftregisteret trenger midler til flytting og etablering av ny biobank i sine lokaliteter til en kostnad av ca. 3,7 mill. kroner, og et tilsvarende beløp til drift av banken. Budsjettmidler til dette er ikke foreslått i revidert budsjett. Dette medlem vil foreslå at Janus serumsbank rent fysisk overføres til Kreftregisterets lokaliteter i Fridtjof Nansensvei, og at driftsansvaret for banken tillegges Kreftregisteret som det fremste forskningssenter vi i dag har i Norge når det gjelder kreftforskning, og som har en høy nasjonal og internasjonal faglig status. Dette medlem kan derfor ikke støtte departementet i at Janusbanken overføres til Folkehelseinstituttet, da dette instituttet på ingen måte i dag har den faglige kompetansen på kreftforskning som Kreftregisteret har og at slik kompetanse må utbygges innen Folkehelseinstituttet til store kostnader, kostnader som i øyeblikket er ukjente.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Janusbanken forblir et faglig ansvar for Kreftregisteret. Banken overføres til lokalene til Norsk kreftregister."
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 7 000 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
737 | Kreftregisteret | ||
70 | Tilskudd, forhøyes med | 7 000 000 | |
fra kr 71 206 000 til kr 78 206 000" |
Det er behov for å utvide bestillingsfullmakten på post 21. I statsbudsjettet for 2001 ble fullmakten utvidet fra 45 til 70 mill. kroner. Siden den gang har omsetningen og prisene økt betydelig, i tillegg til at leveringstiden har blitt lenger. Det foreslås derfor at bestillingsfullmakten på post 21 økes til 100 mill. kroner, jf. forslag til vedtak V nr. 1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V under kapittel 21 Komiteens tilråding.