Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9.24 Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene

Utgiftsutviklingen tilsier at utgiftene i 2005 vil bli lavere enn budsjettert. Bevilgningen foreslås satt ned med 45 mill. kroner.

Det vises til forslag om å øke behandlingskapasiteten knyttet til LAR omtalt under kap. 732. Bevilgningen foreslås økt med 1,5 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 2755 post 70, satt ned med 43,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslag om å øke behandlingskapasiteten knytte til LAR omtalt under kap. 732. Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

70

Refusjon allmennlegehjelp, nedsettes med

40 500 000

fra kr 2 349 000 000 til kr 2 308 500 000"

I St.prp. nr. 1 (2004-2005) ble det redegjort for evalueringen av prøveordningen i Hordaland, Nordland og Vestfold for kiropraktorer og fysioterapeuter med videreutdanning i manuell terapi (manuellterapeuter), jf. kap. 2755 post 73.

I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) ba sosialkomiteens flertall (medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti) Regjeringen legge fram en vurdering av en framtidig ordning med slik henvisnings- og sykemeldingsrett.

Forsøket ble evaluert av SINTEF. Evalueringen viser at en ikke kan konkludere med at prøveordningen i seg selv fører til innsparing ved reduksjon i sykefravær og sykepengeutbetalinger. Et av hovedformålene med ordningen kan det dermed ikke dokumenteres at en har oppnådd. Pasientene har imidlertid spart tid og penger, og de er fornøyde. Det legges til grunn at risikoen for misbruk av sykemeldings- og henvisningsrett er liten. Slik sett er de øvrige hovedformålene med prøveordningen innfridd.

Leger og tannleger har anledning til å sykemelde. Det synes å være hensiktsmessig for pasientene at kiropraktorene og manuellterapeutene gis anledning til å kunne sykemelde for muskel- og skjelettsykdommer. En viktig oppgave for behandlerne når det gjelder spørsmålet om sykemelding er blant annet å vurdere pasientens funksjonsevne i yrkessammenheng. På dette området har disse behandlerne spesialkompetanse innen muskel- og skjelettlidelser. Pasientene slipper dessuten å måtte bli henvist tilbake til sin fastlege for å få vurdert sykemelding.

Når det gjelder spørsmålet om henvisning til legespesialist (og fysioterapeut), anses kiropraktorene og manuellterapeutene å ha de nødvendige faglige forutsetningene for å vurdere og foreta slik henvisning for de aktuelle pasientgruppene.

Mulighet til å henvise innebærer at pasientene slipper å måtte bli henvist tilbake til sin fastlege for å bli henvist videre til legespesialist/fysioterapeut. Portvokterrollen til spesialisthelsetjenesten blir dermed spredt på flere behandlere. Pasientens fastlege blir orientert gjennom kopi av henvisningen. Helse- og omsorgsdepartementet ser ikke avgjørende faglige eller ressursmessige risiki forbundet med dette.

Anledningen til å kunne sykemelde og/eller henvise direkte til legespesialist eller fysioterapeut kan innebære en mer effektiv utnyttelse av personellressurser samtidig som pasientene sparer tid og penger. Departementet legger derfor opp til at kiropraktorer og manuellterapeuter gis anledning til å sykemelde og til å henvise til legespesialist og til fysioterapi i tråd med prøveordningen.

Spørsmålet om henvisnings- og sykemeldingsrett for andre behandlergrupper som har eller vil kunne anmode om anledning til dette, vil bli vurdert på selvstendig grunnlag i hvert enkelt tilfelle uavhengig av ordningen for kiropraktorer og manuellterapeuter. Disse vurderingene vil være basert på grundige faglige, økonomiske og administrative betraktninger. Departementet legger til grunn at det er viktig å fastholde fastlegens hovedansvar som portvokter både til spesialisthelsetjenesten og i forhold til trygdeytelser.

Om lag 30 pst. av pasientene som går til kiropraktor har rekvisisjon fra lege. Refusjon gis med 45 kroner pr. behandling for inntil 14 behandlinger over 12 måneder. De øvrige om lag 70 pst. oppsøker kiropraktorene direkte uten rekvisisjon fra lege. Disse får dermed ikke trygderefusjon for aktuell behandling. Den tilsvarende pasientandelen for manuellterapeutene er om lag 10 pst.

Prøveordningen har ikke avdekket faglige eller andre risiki forbundet med at pasientene kunne oppsøke de aktuelle behandlerne uten slik rekvisisjon. Flertallet av kiropraktorenes pasienter oppsøker disse behandlerne uansett selv om de ikke får trygderefusjon for aktuell behandling. Evalueringen viser imidlertid at de sentrale intensjoner i prøveordningen om reduksjon av sykefravær ikke er nådd. Departementet ser derfor ingen grunn til å bryte med prinsippet om fastlegens portvokterfunksjon. Bortfall av kravet til rekvisisjon vil medføre en forenkling for pasienten, men vil i tilfelle utgjøre en merkostnad for trygden på om lag 25-30 mill. kroner. Dette skyldes at alle som har aktuell muskel- eller skjelettsykdom ville få refusjon. Helse- og omsorgsdepartementet vil derfor fastholde kravet om rekvisisjon.

På bakgrunn av det ovennevnte vil det bli sendt på høring et forslag til en landsdekkende ordning som forutsettes å gjelde fra 1. januar 2006. Forslaget vil innebære at kiropraktorer og manuellterapeuter gis anledning til å sykemelde inntil åtte uker og henvise til relevant spesialist og fysioterapi på gitte vilkår. Det vil også bli foreslått at manuellterapeuter gis rett til å henvise til radiologiske undersøkelser. Pasienter må fortsatt ha henvisning fra lege for å få refusjon fra trygden for behandling av kiropraktorer eller manuellterapeuter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor ordningen med at kiropraktorer og manuellterapeuter skal kunne sykmelde inntil 8 uker og henvise til relevant spesialist og fysioterapi på gitte vilkår, utvides til å gjelde hele landet. Dette skal omfattes av refusjonsordningen uten at pasienten må være henvist av lege. Ordningen trer i kraft så raskt som praktisk mulig.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utvide ordningen med at kiropraktorer og manuellterapeuter skal kunne sykmelde inntil 8 uker og henvise til relevant spesialist og fysioterapi på gitte vilkår, til å gjelde hele landet. Dette skal omfattes av refusjonsordningen uten at pasienten må være henvist av lege. Ordningen trer i kraft så raskt som praktisk mulig."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet har med interesse fulgt prøveordningen i Hordaland, Nordland og Vestfold for kiropraktorer og manuellterapeuter. I SINTEFs evalueringsrapport heter det:

"Det samlede sykefraværet i forsøksfylkene har hatt en vekst som er mellom en og to prosentenheter lavere enn i resten av landet, regnet over en toårsperiode. Dette er en statistisk signifikant forskjell, og det gir en indikasjon på en sammenheng med forsøket."

Disse medlemmer er derfor noe forundret over at departementet slår fast at intensjonen om redusert sykefravær ikke er nådd. Disse medlemmer mener at kiropraktorer og manuellterapeuter må gis anledning til å sykemelde inntil åtte uker, og henvise til relevant spesialist og fysioterapi på gitte vilkår, som en landsdekkende ordning.