Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8.9 Kap. 642 Petroleumstilsynet

Petroleumstilsynet skal føre tilsyn med at vilkårene for arbeidstillatelse/oppholdstillatelse følges på offshoreinnretningene og landanleggene, samt at lønns- og arbeidsvilkår i allmenngjorte tariffavtaler følges.

Etter vedtak i Tariffnemnda av 1. desember 2004 er det nå allmenngjort tariffavtaler ved syv landanlegg. Erfaringsmessig sett er det stor grad av utenlandsk arbeidskraft i sektoren og spesielt i bygge- og anleggsvirksomhet i tilknytning til landanleggene. Endringene i arbeidsmiljølovgivningen og krav om identifikasjonsbevis og oversiktslister på byggeplassene bidrar således også til økning av Petroleumstilsynets tilsynsomfang.

De nye tilsynsoppgavene vil bl.a. kreve ny kompetanse i Petroleumstilsynet. Når det gjelder tilsyn med etterlevelse av allmenngjorte tariffavtaler må tilsynsmyndighetene ha en utstrakt og tett dialog med partene i arbeidslivet bl.a. for å sikre en korrekt forståelse av inngåtte tariffavtaler. Det er derfor behov for å styrke Petroleumstilsynets driftsbevilgning til dette arbeidet i 2005.

Det har vært flere alvorlige hendelser etter at Petroleumstilsynet overtok ansvaret for petroleumsanleggene på land. Flere av landanleggene har utfordringer knyttet til å utvikle og innføre tiltak som forhindrer hendelser. En årsak til dette er at analysearbeid etter hendelsene ikke går tilstrekkelig i dybden slik at bakenforliggende årsaker ikke blir avdekket.

For å påvirke denne utviklingen må Petroleumstilsynet styrke sin detaljerte oppfølging overfor virksomhetene for å sikre at nødvendige tiltak utvikles, gjennomføres og følges opp. Det er derfor behov for å styrke Petroleumstilsynets driftsbevilgning til dette arbeidet i 2005.

Ved opprettelsen av Petroleumstilsynet, fikk etaten overført tilsynsansvar for enkelte landanlegg fra Arbeidstilsynet og Direktoratet for sikkerhet og beredskap. Fra Arbeidstilsynet ble det overført ressurser tilsvarende ett årsverk. Etter en ny vurdering foreslås det en overføring på ytterligere ett årsverk, 0,5 mill. kroner, fra kap. 640 Arbeidstilsynet post 1 Driftsutgifter.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen til Petroleumstilsynet 3 mill. kroner ifm. nye tilsynsoppgaver hvorav 0,5 mill. kroner foreslås overført fra kap. 640 Arbeidstilsynet.

Det foreslås å redusere posten med 1 mill. kroner som følge av overføring av personell mellom Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet i 2004. Overføringen er knyttet til delingen pr. 1. januar 2004 der det var gitt muligheter for flytting/reversering av personell fram til 1. juli 2004. Oljedirektoratets bevilgning over kap. 1810 vil fra Olje- og energidepartementet foreslås økt tilsvarende.

Samlet sett foreslås det at bevilgningen under kap. 642 post 1 økes med 2 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til at Regjeringa har tatt omsyn til at Petroleumstilsynet har fått nye oppgåver på landanlegga. Denne medlemen meiner det også er heilt naudsynt at Petroleumstilsynet får høve til å styrka tilsynet på sokkelen. Denne medlemen peikar i den samanheng på at det den siste vinteren har vore fleire alvorlege hendingar og nestenulykker på sokkelen. Denne medlemen meiner tilsynet må tilførast auka ressursar både for å agere raskt når det skjer ulykker og for å styrka den viktige rolla dei har med rådgjeving og førebygging. Denne medlemen føreslår at Petroleumstilsynet sine driftsutgifter vert auka med 4 mill. kroner ut over Regjeringa sitt framlegg.

Denne medlemen fremjar følgjande forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

642

Petroleumstilsynet (jf. kap. 3642)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

6 000 000

fra kr 125 000 000 til kr 131 000 000"