Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8.13 Kap. 2600 Trygdeetaten

I St.meld. nr. 12 (2004-2005) Pensjonsreform - trygghet for pensjonene foreslår Regjeringen at det skal gjennomføres en pensjonsreform. Under forutsetning av at Stortinget vedtar en pensjonsreform i mai 2005 med en tidshorisont for gjennomføring som foreslått i Pensjonsmeldingen, er det viktig at arbeidet med å forberede de administrative tilpasningene kommer i gang raskt. Regjeringen foreslår derfor at det bevilges midler til oppstart av forprosjektet sommeren 2005.

Implementeringen av en pensjonsreform vil kreve omfattende forberedelser. Trygdeetaten må blant annet utvikle nye IKT-løsninger som kan håndtere både det eksisterende og det nye regelverket samt overgangsregler mellom disse.

En viktig del av de administrative forberedelsene til pensjonsreformen er å kartlegge hvor omfattende endringer i trygdeetatens IKT-systemer som er nødvendige for å gjennomføre reformen. Dette arbeidet er planlagt gjennomført i et forprosjekt. Med forbehold om Stortingets behandling av St.meld. nr. 12 (2004-2005) Pensjonsreform - trygghet for pensjonene, er forprosjektet planlagt igangsatt i 2005 og avsluttet i 2006. Forprosjektet har som formål å utarbeide behovsanalyse, overordnet design og planlegging av hovedprosjektet, samt å utarbeide kostnadsoverslag og tidsplan for utvikling av nye IKT-løsninger i trygdeetaten i forbindelse med pensjonsreformen.

Regjeringen legger til grunn at investeringene i forbindelse med pensjonsreformen må sikre fleksibilitet i forhold til framtidige omfordelinger av oppgaver som følge av for eksempel den foreslåtte omorganiseringen av velferdsforvaltningen, samt eventuelle endringer i uføretrygden og andre deler av folketrygden som ikke er en del av Regjeringens forslag til pensjonsreform. Nye IKT-løsninger må også muliggjøre effektiv bruk av persondata på tvers av offentlige etater.

Når forprosjektet er gjennomført og kvalitetssikret, vil Regjeringen ha tilstrekkelig grunnlag for å kunne presentere et forslag til hovedprosjektet overfor Stortinget, herunder styringsopplegg.

Det foreslås bevilget 67 mill. kroner til forprosjektet for 2005.

Statens Pensjonskasse har fra 2005 økt premien/arbeidsgiverandelen med 0,8 prosentpoeng fra 9,5 pst. til 10,3 pst., i tillegg kommer 2 pst. medlemsandel. Merutgiften for trygdeetaten er beregnet til 12,4 mill. kroner for 2005. Denne økningen motsvares av redusert bevilgningsbehov til Statens Pensjonskasse. I 2005 betales 5 av 6 terminer. Helårsvirkningen er beregnet til 15 mill. kroner.

Bevilgningen for 2005 foreslås økt med 12,4 mill. kroner.

For 2004 og 2005 var det bevilget hhv. 114,5 og 120,0 mill. kroner til kjøp av helsetjenester. I 2004 var det et underforbruk på posten, slik at det fra 2004 til 2005 er overført 52,8 mill. kroner. Dette innebærer at det er 172,8 mill. kroner til disposisjon for 2005. Dette er over 100 mill. kroner mer enn forbruket i 2004, som var 61,3 mill. kroner.

Underforbruket i 2004 hadde i stor grad sammenheng med at det over tid har blitt et bedre tilbud i det ordinære helsevesenet, slik at behovet for supplerende ordninger er redusert. Arbeids- og sosialdepartementet mener at ventelistesituasjonen i 2005 tilsier at det ikke er behov for bevilgninger utover det som ble brukt i 2004.

Samlet foreslås en reduksjon av bevilgningen under kjøp av helsetjenester på 107,6 mill kroner. Disponibelt beløp for 2005 blir da 65,2 mill kroner. I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2005 avga Sosialkomiteen følgende merknad, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004 - 2005):

"Komiteen ber regjeringen legge til rette for å benytte denne ordningen til også å omfatte den type behandling som ivaretas av institusjoner tilsvarende Igalo."

Arbeids- og sosialdepartementet har bedt Rikstrygdeverket sørge for at kjøp av helsetjenester til personer med muskel- og skjelettlidelser kan skje ved Igalo eller lignende institusjoner. Kjøp av helsetjenester må følge reglene for offentlige anskaffelser, og Rikstrygdeverket har derfor lagt disse kjøpene ut på anbud. Kjøpene er forutsatt å skje i tråd med de ordinære retningslinjene for kjøp av helsetjenester.

Bevilgningen foreslås økt med 67 mill. kroner til IKT-utgifter i forbindelse med Pensjonsreformen og 12,4 mill. kroner som følge av økt pensjonsinnskudd i Statens pensjonskasse. Videre foreslås bevilgningen redusert med 116,9 mill. kroner som i all hovedsak relaterer seg til overførte beløp fra 2004.

Bevilgningen foreslås i alt redusert med 37,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 40 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter, nedsettes med

77 500 000

fra kr 4 946 400 000 til kr 4 868 900 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet mener det er mulig å redusere utgifter til sykelønn ved at Rikstrygdeverket kjøper flere operasjoner til sykmeldte og foreslår at kap. 2600 post 1, trygdeetatens kjøp av operasjoner økes med 69,6 mill. kroner og at 2650 post 70 Sykepenger reduseres med 185,6 mill. kroner.

Disse medlemmer støtter regjeringspartienes og Fremskrittspartiet forslag om innsparing på 40 mill. kroner og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter, nedsettes med

7 900 000

fra kr 4 946 400 000 til kr 4 938 500 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag.