7.4 Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)
- 7.4.1 Post 60 Integreringstilskudd, kan overføres
- 7.4.2 Post 61 Norskopplæring for voksne innvandrere
- 7.4.3 Post 72 Tilbakevending for flyktninger
Bevilgningen i 2005 er på 2 768,3 mill. kroner. I tillegg er det overført 185,3 mill. kroner fra 2004, slik at disponibel bevilgning i 2005 er på 2 953,6 mill. kroner. Mindreforbruket i 2004 skyldtes at det ble utbetalt integreringstilskudd for færre bosatte i 2004 enn forutsatt.
Bevilgningen i 2005 er basert på en forutsetning om at 4 900 personer vil bli bosatt i kommunene i 2005. I henhold til konklusjonen fra møtet i Nasjonalt bosettingsutvalg 14. februar 2005, legges det nå til grunn at til sammen 5 300 personer vil bli bosatt i kommunene i 2005.
På bakgrunn av det betydelige overførte beløpet fra 2004 og de nye bosettingsprognosene for 2005, foreslås det at bevilgningen på kap. 521 post 60 settes ned med 73 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Innst. S. nr. 185 (2004-2005) der disse medlemmer fremmet forslag om utvidelse av personkretsen som har rett til introduksjonsprogram til også å gjelde personer som får familiegjenforening med ektefelle som har fått opphold på humanitært grunnlag. Disse medlemmer vil komme tilbake til utvidelsen i budsjettet for 2006.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til alarmerende rapporter fra kommuner over hele landet som sier nei til å ta imot flyktninger som har fått opphold på humanitært grunnlag fordi det ikke lenger følger integreringstilskudd med eventuelle familiegjenforente til disse. Både av hensyn til bosettingsarbeidet, kommunenes evne til å tilby god integrering til de familiegjenforente til flyktninger og ikke minst av hensyn til de som flyktningfamilien selv, er det av avgjørende betydning at det gis integreringstilskudd for de som får familiegjenforening med flyktninger med opphold på humanitært grunnlag. Disse medlemmer viser til at stortingsflertallet ønsket å følge utviklingen i forhold til bosetning nøye, noe som etter disse medlemmers oppfatning burde tilsi at man gjeninnførte integreringstilskudd for familiegjenforente til flyktninger med opphold på humanitært grunnlag.
Disse medlemmer viser for øvrig til respektive forslag og merknader i Innst. O. nr. 18 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til at finansieringsordningen av norskopplæringen for voksne innvandrere foreslås endret av Regjeringen. Disse medlemmer vil peke på at forslaget til ny ordning ikke har vært ute på høring og at ny ordning virker å ha en rekke svakheter og utilsiktede konsekvenser overfor kommunene.
Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag til finansieringssystem for norskopplæring av voksne innvandrere i statsbudsjettet for 2006 etter å ha gjennomført høringsrunder med involverte parter."
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | ||
60 | Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med | 29 000 000 | |
fra kr 2 768 300 000 til kr 2 739 300 000" |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til at Regjeringa med støtte frå Framstegspartiet frå 1. januar 2005 har fjerna integreringstilskotet ved familiesameining for asylsøkjarar på humanitært grunnlag. Denne medlemen vil peike på den vanskelege bakgrunnen mange av desse asylsøkjarane kjem frå, og at integreringa for dei som kjem til landet gjennom familiesameining difor kan bli særskilt vanskeleg og ressurskrevjande. Integreringstilskotet er etter denne medlemen sitt syn difor ekstra viktig når det gjeld denne gruppa. Denne medlemen vil vidare peike på dei reaksjonane som nå kjem frå mange kommunar som av økonomiske grunnar no ser seg nøydde til å avvise busetjing av einslege asylsøkjarar på humanitært grunnlag nettopp fordi integreringstilskotet ved familiesameining for desse er kutta. Denne medlemen er oppteken av å stimulere til rask busetjing av flyktningar. Denne medlemen føreslår difor å gjeninnføre integreringstilskot ved familiesameining for asylsøkjarar på humanitært grunnlag og går inn for å auke løyvingane på denne posten med 45 mill. kroner utover Regjeringas sitt framlegg.
Denne medlemen fremjar følgjande forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | ||
60 | Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med | 28 000 000 | |
fra kr 2 768 300 000 til kr 2 740 300 000" |
Det vises til proposisjonen for omtale av tilskuddsordning for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
Bevilgningen til norskopplæring for voksne innvandrere er 1 275 mill. kroner i 2005. På basis av søknader fra kommunene og tilsagn til fylkesmennene, anslås bevilgningsbehovet til 1 200 mill. kroner i 2005, hvorav 1 150 mill. kroner er utgifter til dagens tilskuddsordning og 50 mill. kroner til ny tilskuddsordning. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 75 mill. kroner i 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at den nye tilskuddsordningen ikke har vært på noen form for høring. Disse medlemmer mener det er vanskelig å forutse alle konsekvensene av den foreslåtte nye ordningen. Disse medlemmer vil derfor gå imot at det innføres en ny ordning nå og mener at Regjeringen må komme tilbake til Stortinget med en eventuell endring av norskopplæringen, etter at saken har vært på høring og blant annet kommunene har fått uttalt seg.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at om lag 40 pst. av de som i dag søker om asyl og får saken behandlet i Norge får innvilget opphold. Disse medlemmer mener derfor at både integreringshensyn, hensynet til flyktningenes barn og hensynet til behovet for aktivitetstilbud på asylmottakene tilsier at alle asylsøkere som ikke er i kategorien "antatt grunnløs asylsøknad" eller omfattes av Dublin-forordningene og antas uttransportert for asylbehandling i annet land, tilbys norskopplæring.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | ||
61 | Norskopplæring for voksne innvandrere, nedsettes med | 25 000 000 | |
fra kr 1 275 000 000 til kr 1 250 000 000" |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til partiet sitt alternative statsbudsjett for 2005 der løyvinga til norskopplæringa for vaksne innvandrarar ikkje vart redusert.
Målet med bevilgningen på kap. 521 post 72 Tilbakevending for flyktninger er å motivere flyktninger til å reise tilbake til hjemlandet når forholdene gjør det mulig. Posten dekker både individuell støtte og støtte til prosjekter som fremmer tilbakevending. Bevilgningen i 2005 er 8,85 mill. kroner. I tillegg er det overført 20,4 mill. kroner fra 2004.
I Revidert nasjonalbudsjett 2003 ble det bevilget 25,5 mill. kroner for å sette i verk tiltak for å stimulere til frivillig retur og tilbakevending til Irak. For omtale av dette, vises til proposisjonen.
Det foreslås at bevilgningen på posten nedsettes med 8,85 mill. kroner til 0 kroner. Forutsetningen for dette er at 8,85 mill. kroner, som tilsvarer årets bevilgning, kan dekkes av den overførte bevilgningen som er knyttet til retur og tilbakevending til Irak.
Av den overførte bevilgningen er 4,5 mill. kroner ikke knyttet til Irak-tiltak. Det foreslås at formålet for disse midlene utvides til også å omfatte returtiltak, i tillegg til tilbakevendingstiltak.
Det legges videre opp til at 0,5 mill. kroner av de overførte midlene som ikke er knyttet til Irak-tiltak holdes udisponert. Bevilgningen på kap. 500 post 1 Driftsutgifter økes med tilsvarende beløp for å styrke arbeidet med å fremforhandle retur- og tilbaketakelses-avtaler, herunder økt reisevirksomhet, jf. kap. 500 post 1.
Regjeringen viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene i kommunalkomiteen om statsbudsjettet for 2005, der Regjeringen ble bedt om å komme tilbake med en orientering om status for gjennomgangen av tilskuddsordningen knyttet til frivillig tilbakevending av personer som har fått opphold i Norge.
Regjeringen mener det er svært viktig at en omlegging av tilbakevendingsordningen bidrar både til å bygge opp under flyktningens mulighet til å klare seg i hjemlandet og til at ordningen i liten grad kan misbrukes. Kommunal- og regionaldepartementet vurderer nå om en større omlegging av ordningen er nødvendig, og vil komme tilbake med en orientering om denne saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2006.
Vi viser til at Stortinget i sin behandling av Riksrevisjonens Dokument nr. 1 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 145 (2004-2005), ønsker at Kommunal- og regionaldepartementet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005 gir Stortinget en ytterligere oppdatering av UDIs oppfølging i forhold til "at UDI får et tilfredsstillende system for regnskapsføring og oppfølging av krav om tilbakebetaling av tilbakevendingsstøtte". Det vises til proposisjonen for redegjørelse av dette.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, og tar øvrig omtale til orientering.