6.7 Kap. 430 Kriminalomsorgens sentrale forvaltning
Det vises til proposisjonen for omtale av utvidelse av fengselskapasiteten, narkotikaprogram ved domstolskontroll og NOKAS-ranet i Stavanger. Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 14,02 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å bevilge 5 mill. kroner til oppgradering av de åpne fengslene Ilseng og Verdal. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430): | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 19 020 000 | |
fra kr 1 780 675 000 til kr 1 799 695 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det er mye som tyder på at Justisdepartementet bryter likestillingsloven § 3 som sier at direkte og indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn ikke er tillatt. Det har blant annet kommet meldinger om at kvinner har måttet sone i fengsler med høyere sikkerhetsnivå og/eller lenger unna hjemstedet sitt enn menn i tilsvarende situasjon, som en følge av plassmangel og særlig manglende åpne soningstilbud til kvinner.
Disse medlemmer mener det er på tide å foreta en ny utredning om kvinners soningsforhold og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg for å utrede forholdene for kvinnelige innsatte i Norge."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til den lange soningskøen og de problemene denne medfører både med hensyn til tillit til strafferettspleien, straffens effekt, overfylte fengsler og tidlige og til dels uplanlagte løslatelser. Disse medlemmer mener det er nødvendig å ta i bruk alternative straffemetoder i langt større grad. Disse medlemmer viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2005 med forslag om å satse på rusbehandling av straffedømte, hjelp til integrering i samfunnet etter løslatelse (ettervern), økte midler til Friomsorgen og til skolegang, biblioteker, helsetjenesten, samt bygging av flere soningsplasser. FAFO-rapporten "Levekår blant innsatte" viser med all tydelighet viktigheten av å sette inn langsiktige og helhetlige tiltak overfor denne gruppa, dersom målet er å forhindre tilbakefall og gi straffedømte bedre livskvalitet. Disse medlemmer mener at dagens regjering har styrt kriminalpolitikken i feil retning. Disse medlemmer går i mot dublering og fremskutt løslatelse og viser til forslag om 30 mill. kroner i økning til kriminalomsorgen i inneværende års budsjett. Disse medlemmer har lenge tatt til orde for en helhetlig plan for kapasitetsutbygging og ansettelser i kriminalomsorgen framover, uten å få støtte for dette ønsket. Disse medlemmer ber i denne omgang Regjeringen komme tilbake med en vurdering av hvor det er mest hensiktsmessig å bygge ut fengselskapasiteten i region nord - om det er mest hensiktsmessig å utvide ved eksisterende bygg eller å bygge nytt.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til behandlingen av statsbudsjettet, der et flertall i justiskomiteen ba Justis- og politidepartementet om å komme med en samlet vurdering av behovet for fengselsplasser på Nordvestlandet i form av utvidelser og/eller nybygg.
Disse medlemmer viser videre til brev fra Kriminalomsorgen region vest, som redegjør for behovet for fengselsplasser i regionen, jf. brev av 25. mai 2005 fra Justis- og politidepartementet, der det vises til mulighetene for plassutvidelser ved Vik og Hustad fengsler, samt behovet for en utvidet kapasitet i Ålesundsområdet.
Disse medlemmer vil peke på at det i tillegg til plassutvidelse ved Hustad fengsel, må komme et nytt fengsel i Ålesundsområdet, og at Ålesund fengsel må tas ut av bruk.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram en samlet vurdering av behovet for fengselsplasser på Nordvestlandet, samt forslag til plassering av nytt fengsel i Ålesundsområdet i forbindelse med budsjettet for 2006."
Det foreslås å øke fengselskapasiteten med 91 plasser i løpet av andre halvår 2005, jf. omtale under kap. 430 post 1. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 430 post 45 med 7,5 mill. kroner til dekning av investeringsutgifter.
Det vises til omtalen under kap. 430 post 1 om forsinkelser knyttet til etablering og drift av 29 nye plasser ved Indre Østfold og Drammen fengsler. Forsinkelsen fører til reduserte driftskostnader i 2005. Samtidig blir etableringen av plassene dyrere enn forutsatt. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 3,9 mill. kroner under kap. 430 post 45 mot en tilsvarende reduksjon under kap. 430 post 1.
En gjennomgang av bygningsmassen ved Ullersmo fengsel har avdekket en rekke mangler og et betydelig rehabiliteringsbehov. Rehabiliteringen av fengselet vil være tidkrevende, og det er behov for å igangsette prosjektering av erstatningsplasser mens rehabiliteringen pågår for å unngå reduksjon i fengselskapasiteten. Det foreslås at bevilgningen under kap. 430 post 45 økes med 11,3 mill. kroner til å fortsette arbeidet med nødvendig utbedring av Ullersmo fengsel i 2005.
Den forestående rettssaken mot de tiltalte i NOKAS-saken medfører behov for oppgradering av sikkerheten ved Stavanger fengsel. Det foreslås at bevilgningen under kap. 430 post 45 økes med 6,9 mill. kroner, jf. omtale under kap. 430 post 1, samt kapitlene 410, 440 og 445.
Samlet foreslås det at bevilgningen under kap. 430 post 45 økes med til sammen 29,6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å bevilge 15. mill. kroner til oppgradering av sikkerhet, overvåkningsanlegg og vedlikehold, fordelt på fengslene i Ullersmo, Skien, Oslo, Ringerike og Trondheim. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430) | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med | 44 600 000 | |
fra kr 89 297 000 til kr 133 897 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet ser et stort behov for å styrke investeringene innen kriminalomsorgen.
Disse medlemmer er tilfreds med at man holder fremdriften med å prosjektere og bygge nytt fengsel i Indre- Salten. Disse medlemmer mener dog det er tvingende nødvendig at man også kommer i gang med å bygge det nye fengslet i Halden for å tilføre kriminalomsorgen tilstrekkelig kapasitet. Disse medlemmer mener prosjektet har kommet så langt, at spaden må settes i jorda nå i andre halvdel av budsjettåret 2005. Disse medlemmer viser også til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av ny straffelov, alminnelig del, ønsket langt strengere straffer på en rekke områder, samt en vesentlig innstramming i bruk av samfunnsstraff og bruk av prøveløslatelser mv. Disse medlemmer viser også til forslaget fra Fremskrittspartiet om å umiddelbart stanse ordningen med fremskutt prøveløslatelse. Dette fordrer kapasitetsutvidelse når det gjelder soningsplasser på kort og lang sikt.
Disse medlemmer vil derfor sette av 20 mill. kroner til igangsetting/byggestart for nytt fengsel i Halden.
Disse medlemmer mener det er et akutt behov for ytterligere fengselskapasitet, blant annet fordi Regjeringens ordning med fremskutt prøveløslatelse ikke har ført til den ønskede nedgang i soningskøen. Det er også nødvendig med oppussing og renovering ved flere fengselsinstitusjoner. Dette fordrer at man raskt får avlastningsplasser, slik at man ikke blir tvunget til å redusere den samlede kapasitet i kriminalomsorgen, som følge av renovering. Det vises også til uforutsette hendelser som brannen ved Trøgstad fengsel. Basert på positive erfaringer med modulbygg ønsker disse medlemmer å bevilge ytterligere 10 mill. kroner til å øke fengselskapasiteten med flere slike modulbygg.
Disse medlemmer har registrert et stort behov for oppussing og modernisering, spesielt ved Ullersmo fengsel. Etterslep i forhold til oppussing og vedlikehold fører til at man står i fare for å måtte stenge av flere soningsplasser. Disse medlemmer vil derfor bevilge 8 mill. kroner ekstra til dette formålet.
Disse medlemmer viser til at Norge har en større gruppe utenlandske borgere som i dag soner dommer i Norge. Dette i en situasjon hvor Norge har stor mangel på soningskapasitet. Disse medlemmer vil derfor at man der dette er mulig sørger for at utenlandske borgere soner i sitt hjemland. Dette kan gjøres ved at Norge leier fengselsplasser i deres hjemland. En slik ordning vil skape mindre press på kapasitet i det norske fengselsvesenet.
Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med å legge til rette for at utenlandske borgere, dømt for kriminelle handlinger i Norge, i større grad skal sone i sine respektive hjemland."
Disse medlemmer vil vise til at rettssaken om den såkalte "Nokas-saken" snart skal for retten i Stavanger. Det er i den anledning bevilget midler for å styrke sikkerheten under rettssaken.
Disse medlemmer forutsetter at de som dømmes i denne saken skal sone i Ringerike fengsel, som regnes som Norges sikreste fengsel. Disse medlemmer er kjent med at det foreligger behov for tiltak for å bedre sikkerheten i dette fengselet og vil derfor foreslå en ekstra bevilling på 10 000 000 kroner. Dette av hensyn til sikkerheten til både de ansatte og øvrige innsatte.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 48 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 77 600 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430) | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med | 77 600 000 | |
fra kr 89 297 000 til kr 166 897 000" |
Disse medlemmer registrerer at ordningen med den ekstraordinære soningsrabatten har uheldige følger. Spesielt i forhold til oppfølging av de som sluses ut av fengsel, har det uheldige virkninger. Resultatet er ofte at oppfølgingen ikke er klar og de som slipper ut tidligere raskt havner inn i køen igjen. Det skaper også en mistro til rettstaten at man sanerer soningskøen ved å slippe kriminelle stadig tidligere.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart avslutte ordningen med fremskutt prøveløslatelse."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor det er enighet om oppgradering av sikkerhet, overvåkingsanlegg og vedlikehold ved flere fengsler, og vil subsidiært støtte forslaget fra regjeringspartiene.