6.22 Andre tekstforslag og merknader fremkommet under komiteens behandling
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til den oppmerksomheten det har vært rundt muligheten til utvidet adgang for politiet til å utskrive forenklede forelegg. En tilretteleggelse av at bøter i større grad kan skrives ut på stedet, vil medføre en betydelig effektivisering av politiets arbeid i stedet for at det i hvert enkelt tilfelle må utarbeides en anmeldelse av politijurist. I dag kan forenklede forelegg anvendes blant annet ved visse overtredelser av vegtrafikkloven, tolloven og småbåtloven. Disse medlemmer mener det med stor fordel bør åpnes for bruk av forenklede forelegg i forbindelse med overtredelse av andre lover med tilsvarende grad av alvorlighet.
I tråd med anbefalinger fra blant andre Politiets Fellesforbund og Norges lensmanns- og politilederlag foreslår disse medlemmer:
1. "Stortinget ber Regjeringen om å legge fram en sak om tilrettelegging for økt bruk av forenklet forelegg innenfor straffeloven, legemiddelloven, løsgjengerloven og politiloven.
2. Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av hvilke overtredelser som kan møtes med reaksjon i form av administrative reaksjoner (overtredelsesgebyr) i stedet for bøtestraff/subsidiær frihetsstraff."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet mener det er ytterst nødvendig å få til et bedre forvaltningssamarbeid. For å lykkes med å tilbakeføre straffedømte til samfunnet etter endt soning, må helheten ivaretas. Disse medlemmer viser til at Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet foreslo å etablere KrAmi i Norge, jf. den svenske modellen med arbeid, programmet og tett oppfølging på fritida. En krone investert i dette, er 13-18 kroner spart. Videre foreslo disse medlemmer å øke bevilgningen til Stifinner´n (soningstilbud til rusmiddelavhengige innsatte, et samarbeid mellom kriminalomsorgen og Tyrili) med 7 mill. kroner. Det vises også til de gode erfaringene fra Trondheim hvor Trondheim kommune sørger for å etablere kontakt med innsatte i god tid før de skal løslates. Dette bør etter disse medlemmers mening etableres over hele landet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at finanskomiteen avholdt seminar om hvitvasking 21. februar 2005. Flertallet viser til at det på dette seminaret kom fram at både Økokrims hvitvaskingsteam, og bedrifter som er rapporteringspliktige til hvitvaskingsteamet, mener at Økokrim mangler ressurser til å følge opp den nye hvitvaskingsloven på en fullgod måte. Flertallet peker på at hensikten med den strenge hvitvaskingsloven som ble vedtatt i 2003 var å skjerpe kampen mot finansiering av kriminalitet og hvitvasking av utbytte fra kriminell virksomhet. Flertallet understreker at det er påkrevd at den sterke utvidelsen i antall rapporteringspliktige følges opp med ressurser til å behandle hvitvaskingsmeldinger seriøst, og til å etterforske mistenkelige saker. Flertallet viser til at innføringen av bankenes elektroniske overvåkingssystem førte til en 100 pst. økning i mottatte meldinger i januar 2005 sammenlignet med januar 2004, og at et høyt antall slike saker nå ikke blir fulgt opp av Økokrim. Flertallet ber Regjeringen fremme forslag i statsbudsjettet for 2006 om en vesentlig forbedring av hvitvaskingsteamets ressurssituasjon.