5.2 Kap. 315 Frivillighetsformål
- 5.2.1 Post 70 Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner
- 5.2.2 Post 71 Frivillighetssentraler
- 5.2.3 Post 72 Frifond
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet 2005 fattet Stortinget følgende vedtak:
Vedtak nr. 10, 15. desember 2004 (Finansdepartementet):
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner og komme tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett 2005 med eventuelle forslag som sikrer at intensjonene med ordningen blir ivaretatt."
Det vises til proposisjonens redegjørelse om saken.
De samlede merutgiftene for organisasjonene i 2004 vil først bli avklart gjennom den kommende søknadsrunden. Det vil imidlertid være nødvendig å øke bevilgningen i 2005 for å unngå en sterk avkortning i forhold til organisasjonenes reelle merutgifter. Regjeringen foreslår derfor en økning av bevilgningen for kompensasjonen for 2004 med 30 mill. kroner.
Regjeringen foreslår en ytterligere økning av bevilgningen med 16,5 mill. kroner. Dette beløpet kommer som tillegg til kompensasjonen for 2003, som ble tildelt i 2004. For en rekke frivillige organisasjoner førte omleggingen av ordningen til en uventet nedgang i tildelt beløp i forhold til den tidligere ordningen, og dette har skapt problemer. Kultur- og kirkedepartementet tar sikte på at bevilgningen fordeles mellom de organisasjonene som fikk redusert sin kompensasjon med mer enn 5 000 kroner fra 2003 til 2004 (korrigert for helårseffekt). Kultur- og kirkedepartementet vil be Lotteri- og stiftelsestilsynet ta kontakt med disse organisasjonene, som vil bli invitert til å søke om ekstra tildeling for 2003.
Samlet foreslås det en økning av bevilgningen under kap. 315 post 70 Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner med 46,5 mill. kroner.
Komiteen tar redegjørelsen til etterretning, og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til arbeidet med å opprette et eget frivillighetsregister. Dette medlem har merket seg at flere frivillige organisasjoner etterlyser en rask avklaring av et slikt register fordi lov om hvitvasking har skapt komplikasjoner for den muligheten ungdom under 18 år har til å være styremedlemmer i slike organisasjoner. Som en følge av hvitvaskingsloven ble bankene i januar 2005 pålagt å håndheve krav om organisasjonsnummer for å få opprette eller opprettholde bankkonto. Et organisasjonsnummer kreves også for å kunne motta penger. For å få et organisasjonsnummer gjennom Brønnøysundregistrene kan du ikke ha medlemmer i et styre som er under 18 år.
Dette medlem er opptatt av å sikre muligheten for deltakelse og ansvar for barn og ungdom i frivillige organisasjoner. Dette medlem forutsetter derfor at et frivillighetsregister er på plass i forslaget til statsbudsjett for 2006. Dette medlem forutsetter videre at man i arbeidet med et slikt register tar høyde for denne problemstillingen og sikrer at ungdom under 18 år kan inneha styreverv og ta økonomisk ansvar i frivillige lag og foreninger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil peke på virksomheten som pågår ved de mange frivillighetssentralene rundt om i landet. Disse medlemmer viser til at det over hele landet er stor interesse for å starte nye frivillighetssentraler i tillegg til de om lag 260 som allerede er opprettet. Bevilgningene fra Kultur- og kirkedepartementet er imidlertid altfor små til å dekke behovet. Av de 41 søknadene departementet har fått inn om tilskudd til nye frivillighetssentraler, er det i år bare 11 som får støtte.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen til frivillighetssentraler med 12 mill. kroner inneværende år. Med en slik økning ville man med dagens tilskuddsnivå kunne gi statlig driftstilskudd til minst 50 nye sentraler.
Disse medlemmer vil peke på undersøkelser som viser at hver av frivillighetssentralene i snitt utløser 2,5 årsverk med frivillig arbeid. Ringvirkningene av det frivillige arbeidet kan vanskelig regnes om i penger, men er uten tvil av stor verdi både for samfunnet som helhet og for enkeltmennesker som enten får hjelp gjennom sentralene eller som selv får anledning til å yte en meningsfull innsats.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene til frivillighetssentraler med 12 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | Frivillighetsformål | ||
71 | Tilskudd til frivillighetssentraler, forhøyes med | 12 000 000 | |
fra kr 63 161 000 til kr 75 161 000" |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil peke på den positive aktiviteten som utløses gjennom Frifond-ordningen. Disse medlemmer vil samtidig vise til stortingsflertallets forutsetning ved omleggingen av tippenøkkelen om at økt tilførsel av tippemidler ikke skulle gå på bekostning av de ordinære bevilgningene over statsbudsjettet til de samme formålene. Disse medlemmer registrerer at denne forutsetningen ikke fulgt opp av Regjeringen, verken i budsjettet for 2003, 2004 eller 2005. På disse tre årene er bevilgningene til frivillig virksomhet gjennom denne ordningen kuttet med 55,8 mill. kroner. Dette er midler som de frivillige organisasjonene hadde regnet med å kunne bruke på sine aktiviteter. Disse medlemmer mener Regjeringen på denne måten gjennom flere år har bidratt til en lavere satsing på frivillighets-Norge enn stortingsflertallet har gått inn for.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen til Frifond med 30 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | Frivillighetsformål | ||
72 | Tilskudd til frivillig virksomhet, forhøyes med | 30 000 000 | |
fra kr 15 000 000 til kr 45 000 000" |