Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5.16 Andre saker

På bakgrunn av forslag i Ot.prp. nr. 44 (2002-2003) vedtok Stortinget 17. juni 2003 at Norsk Tipping skal ha enerett for oppstilling av gevinstautomater fra 1. januar 2006. Det var i den forbindelse forutsatt at eksisterende automater skulle avvikles fra 1. januar 2005 etter hvert som oppstillingstillatelsene løp ut etter sitt innhold. På bakgrunn av midlertidig forføyning 30. november 2004 fra Borgarting lagmannsrett besluttet Kultur- og kirkedepartementet 8. desember 2004 at eksisterende oppstillingstillatelser skulle forlenges til 30. juni 2005. Stortinget er orientert om dette i Kultur- og kirkedepartementets brev 8. og 10. desember 2004 til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen.

Statens anke over dom i saken 27. oktober 2004 fra Oslo tingrett skal behandles av Borgarting lagmannsrett i juni 2005 slik at dom vil kunne foreligge i løpet av sommer/tidlig høst. I påvente av lagmannsrettens dom har Kultur- og kirkedepartementet besluttet at eksisterende oppstillingstillatelser skal forlenges til 31. desember 2005. Iverksettelse av Norsk Tippings enerett for automater vil avventes til lagmannsrettens dom foreligger. I påvente av lagmannsrettens dom vil det ikke nå foreslås innstramminger i det eksisterende regelverket for automatdriften. Endringer i antall automater og utplasseringsmønster vil på grunn av nødvendig tid til forskriftsutforming, høring og iverksettelse kunne gjennomføres først fra 1. januar 2006. Endringer i automatenes funksjonsmåte vil i mange tilfeller kreve tekniske inngrep i automatene og vil kunne ta ennå lenger tid å gjennomføre. Det har derfor ikke vært ansett hensiktsmessig å iverksette slike regelendringsprosesser før lagmannsrettens avgjørelse.

De eksisterende automatene ga i 2004 et overskudd etter fradrag av gevinster på om lag 5 mrd. kroner. Av dette gikk om lag 40 pst., drøyt 2 mrd. kroner, til inntekt for de frivillige organisasjonene som innehar oppstillingstillatelsene. Det legges til grunn at overskuddet fra eksisterende automater første halvår 2005 ligger godt i overkant av dette nivået og at organisasjonene dermed vil motta godt over 1 mrd. kroner i innspilte inntekter for første halvår 2005. Samlet sett er dermed organisasjonenes inntektsforventinger for hele året 2005 imøtekommet i henhold til Stortingets lovendringsvedtak allerede ved automatinntektene fra første halvår 2005, jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003) pkt. 4.6.1. Det var her forutsatt at de organisasjonene som hadde automatinntekter i 2001 skulle motta 933 mill. kroner i kompensasjon som følge av at eksisterende automater ble avviklet i 2005.

Rundt 250 organisasjoner som i 2001 hadde inntekter fra automater mottar ikke slike inntekter i 2005, som følge av at den særskilte kompensasjonsordningen er bortfalt. Hvis enerettsmodellen kan innføres, vil det bli lagt til rette for at disse organisasjonenes inntektsforventninger imøtekommes i tråd med forutsetningen i Ot.prp. nr. 44 (2002-2003). Det samlede kompensasjonsbeløpet for disse organisasjonene i 2005 er anslått til om lag 15 mill. kroner.

Iverksettelsen av en enerettsmodell for automater er forsinket som følge av de rettslige beslutninger som er nevnt over. Den alvorligste konsekvensen av forsinkelsen er at de uholdbare pengespillproblemene knyttet til dagens automatdrift opprettholdes i lengre tid enn forutsatt av Stortinget. Det tas sikte på at enerettsmodellen kan iverksettes raskest mulig etter at lagmannsrettens dom foreligger. Problemene med spilleavhengighet knyttet til automater ventes da å avta vesentlig.

Kultur- og kirkedepartementet vil komme tilbake med en omtale av de økonomiske konsekvensene for Norsk Tippings arbeid med enerettsmodellen i budsjettproposisjonen for 2006.

Departementet har for øvrig avsatt 12 mill. kroner fra Norsk Tippings overskudd i 2004 til forskning, informasjon, forebygging og behandling i forhold til spilleavhengighet. I tråd med prosedyre for fondsavsetning skal avsetning til dette formål foretas av Kultur- og kirkedepartementet før fordeling mellom de lovbestemte overskuddsformål. Fordelingen av de avsatte midlene vil bli fastsatt av Kongen, jf. pengespilloven § 10 annet ledd.

Komiteen tar dette til etterretning.

Det vises til følgende omtale i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2004-2005):

"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har videre merket seg at operahusprosjektet er i rute både økonomisk og framdriftsmessig og at det tegner til å bli et praktbygg som vil oppfylle de fleste funksjonelle og estetiske forventninger, og i tillegg vil vekke internasjonal interesse.

Flertallet viser til den forutsetning som har ligget til grunn fra vedtaket om å bygge nytt operahus ble fattet, at driftstilskuddet til Den Norske Opera skulle trappes gradvis opp under byggetiden, for å gjøre det mulig for Operaen å nå målet om en fullt utbygget operaorganisasjon til åpningen i 2008. Flertallet vil på denne bakgrunn be departementet foreta en gjennomgang av driftsbetingelsene for Operaen i det nye operahuset og komme tilbake til Stortinget med en orientering i Revidert nasjonalbudsjett for 2005."

Det vises til proposisjonen for redegjørelse for saken.

Komiteen tar dette til orientering.