5.1 Kap. 305 Lotteri- og stiftelsestilsynet
Midlertidig utsettelse av automatreformen innebærer at Lotteri- og stiftelsestilsynets utgifts- og inntektsnivå endres, jf. også omtale under kap. 3305 nedenfor. Utsettelsen innebærer at Lotteri- og stiftelsestilsynet fortsatt vil ha behov for å kjøpe tjenester fra Statens innkrevingssentral i forbindelse med innkreving av lotterigebyrer. Som følge av dette øker utgiftene i 2005. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2005 under kap. 305 post 1 Driftsutgifter økes med 3,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2004-2005) hvor det står:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil advare mot å redusere muligheten for Lotteritilsynet til å drive tilsyn, all den tid verken Oslo Tingrett eller ESA har godkjent vedtaket Stortinget har fattet. Konsekvensene av et slikt kutt er at man kan stå igjen uten mulighet til å drive tilsyn, hvis de ulike dommene blir stående".
Disse medlemmer viser til at det er akkurat dette som har skjedd.