Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4.6 Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunn­opplæringen

Gjennomføring av reformen i grunnopplæringen krever målrettet satsing på alle nivå i utdanningssystemet. I budsjettet for 2005 er det satset betydelig på kompetanseutvikling for å realisere Kunnskapsløftet. Regjeringen ønsker imidlertid allerede nå å foreta en ytterligere prioritering av utvikling og kompetanse i grunnopplæringen. Det foreslås derfor en bevilgningsøkning på 40 mill. kroner til dette, hvorav 10 mill. kroner er knyttet til innføring av nytt KRL-fag.

Skolene har fått større handlingsrom og et bedre grunnlag for å vurdere hvor de står gjennom endringer i opplæringsloven og opprettelsen av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet. Mange skoler har grepet disse mulighetene for å fremme elevenes faglige og sosiale utvikling, mens andre har behov for mer kunnskap og veiledning for å forbedre seg. Regjeringen vil sette skolene i førersetet for å utvikle praktiske modeller for skoleutvikling i tråd med målsettingene for Kunnskapsløftet. Til dette vil Regjeringen sette av 30 mill. kroner i 2005 til et utviklingsprogram rettet mot skoler og skoleeiere i samarbeid med forskningsmiljøer, samt enkelte andre tiltak for kvalitetsutvikling i grunnopplæringen.

I forbindelse med det nye KRL-faget som innføres fra skolestart høsten 2005, er det behov for 10 mill. kroner til kompetanseutviklingstiltak for lærere. For at implementeringen av det nye faget skal kunne være vellykket, er det avgjørende at lærerne raskt får god innsikt i faget. Kravet om et nytt KRL-fag er knyttet til oppfølgingen av synspunkter fra FNs menneskerettskomité. Utdannings- og forskningsdepartementet har fremmet forslag om nødvendige lovendringer knyttet til dette.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.