Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2.6 Andre tekstforslag og merknader fremsatt under komiteens behandling

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet har lagt frem Dokument nr. 8:66 (2004-2005) om fleksible drivstoffpriser og i tillegg forslag om en umiddelbar avgiftsnedsettelse og viser også til sin omtale i kapittel 17 og i Budsjett-innst. S. II (2004-2005).

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I

I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om Avgift på motorvogner mv. (kap. 5536). Avgift på bensin (kap. 5536 post 76), gjøres følgende endringer med virk­ing fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:

  • a) for svovelfri bensin (under 10 ppm svovel): kr 3,03

  • b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): kr 3,07

  • c) for annen bensin: kr 3,07.

II

I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om VI. Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) (kap. 5536 post 77) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje til framdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:

  • a) for svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 2,27

  • b) for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 2,32

  • c) for annen mineralolje: kr 2,32.

III

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et system for bensinavgift som er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer i oljeprisen."

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen, og partienes merknader i kapittel 17. I avtalen er det enighet om å fjerne avgiften på drikkevareemballasje for PET-flasker fra 1. juli 2005.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"Fra 1. juli 2005 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 25. november 2004 om avgifter på drikkevareemballasje:

§ 1 nr. 2 skal lyde:

2. Grunnavgift

Engangsemballasje, med unntak av PET-flasker kr 0,91"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin omtale under kapittel 17.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til omtale under kapittel 17 nedenfor, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I Stortingets vedtak om avgifter på drikkevareemballasje (kap. 5559 post 70-74) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd nr. 1 skal lyde:

1. Miljøavgift

  • a) Glass kr 5,46

  • b) Metall kr 4,46

  • c) Plast kr 2,69

  • d) Kartong/papp kr 1,11

Departementet kan på nærmere vilkår frita for, sette ned eller refundere miljøavgiften dersom emballasjen inngår i et retursystem.

§ 1 første ledd nr. 2 skal lyde:

2. Grunnavgift

Engangsemballasje kr 1,11

Som engangsemballasje anses emballasje som ikke kan gjenbrukes i sin opprinnelige form."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at det i denne perioden er innført avgift på HFK-gass som innebærer en betydelig kostnadsøkning på produkter som er avhengig av slik gass og kan føre til utflagging av norske produksjonsarbeidsplasser. Disse medlemmer mener en bedre løsning er å åpne for at bedrifter som er avhengig av HFK- eller PFK-gass i sin produksjon gis anledning til å forhandle seg inn i avtalen mellom Miljøverndepartementet og Prosessindustriens Landsforening og derved få klimagassutslippene regulert på samme måte som øvrig vareproduksjon. Bedrifter som forhandler seg inn i den forpliktende avtalen på like vilkår som bedriftene innenfor avtalen, fritas for HFK-gass.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag:

"Fra 1. juli 2005 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 25. november 2004 om avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK) for budsjettterminen 2005:

§ 3 ny bokstav i skal lyde:

i. Omfattes av en avtale godkjent av departementet om utslippsreduserende tiltak. Slik avtale skal kun omfatte produkttypen HFK."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at reduksjonen i merverdiavgiften på mat i liten grad har gitt utslag i prisene til forbruker.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I Stortingets vedtak om merverdiavgift for budsjetterminen 2005 (kap. 5521 post 70) gjøres følgende endringer med virking fra 1. juli 2005:

§ 2 skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det betales 12 pst. avgift etter bestemmelsene i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler. Som næringsmidler anses enhver mat- eller drikkevare og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt:

  • a) legemidler,

  • b) vann fra vannverk,

  • c) tobakkvarer,

  • d) alkoholholdige drikkevarer."

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til sin merknad under kapittel 17 om økt merverdiavgift på sukkerholdig drikke og fremmer følgende forslag:

"I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om merverdiavgift for budsjetterminen 2005 (kap. 5521 post 70) gjøres følgende endringer med virking fra 1. juli 2005:

§ 2 skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det betales 12 pst. avgift etter bestemmelsene i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler. Som næringsmidler anses enhver mat- eller drikkevare og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt:

  • a) legemidler

  • b) vann fra vannverk

  • c) tobakkvarer

  • d) alkoholholdige drikkevarer

  • e) alkoholfrie drikkevarer tilsatt sukker."

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at det fra den sittende Regjering har vært tatt et initiativ til en felles nordisk front for å kunne beholde en restriktiv alkoholpolitikk, herunder unngå kutt i alkoholavgiftene. Senterpartiet støtter dette initiativet. Det er derfor med en viss undring dette medlem registrerer at det i inneværende år foretas en reduksjon av alkoholavgiftene på i alt 100 mill. kroner, ved å holde avgiftene nominelt uendret. Dette medlem mener det er riktig å justere alkoholavgiftene i takt med prisstigningen og fremmer derfor et forslag om prisjustering av avgiftene.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"I Stortingets vedtak av 24. november 2004 om avgift på alkohol (kap. 5526 post 71) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel eller innenlandsk tilvirking av sprit, isopropanol, brennevin, vin, fruktvin, mjød og øl mv. med følgende beløp:

  • A) Brennevinsbasert drikk med alkoholstyrke over 0,7 volumprosent alkohol: kr 5,66 pr. volumprosent og liter.

  • B) Annen alkoholholdig drikk:

    • 1. med alkoholstyrke over 4,75 til og med 22 volumprosent alkohol: kr 3,69 pr. volumprosent og liter.

    • 2. med alkoholstyrke:

    • a) til og med 0,7 volumprosent alkohol avgiftslegges etter regelverket for alkoholfrie drikkevarer

    • b) over 0,7 til og med 2,75 volumprosent alkohol: kr 2,52 pr. liter

    • c) over 2,75 til og med 3,75 volumprosent alkohol: kr 9,56 pr. liter

    • d) over 3,75 til og med 4,75 volumprosent alkohol: kr 16,54 pr. liter."

Komiteens medlemfra Senterpartiet viser til sin merknad om avgift på alkohol, og fremmer følgende forslag:

"I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om avgift på alkoholfrie drikkevarer (kap. 5556 post 70) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på:

  • a) alkoholfrie drikkevarer, pr. liter salgsvare: kr 1,82

  • b) sirup som nyttes til ervervsmessig fremstilling av alkoholfrie drikkevarer i dispensere, fontener og lignende pr. liter salgsvare: kr 11,09

  • c) kullsyre som blir solgt eller innført tiltilvirkning av alkoholfrie drikkevarer som ikke skal selges, pr. kg kullsyre: kr 73,60."

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til sin merknad under kapittel 17 og fremmer følgende forslag:

"I Stortingets vedtak av 24. november 2004 om avgift på sukker (kap. 5557 post 70) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på sukker mv. med kr 7,04 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet viser til sin merknad i Budsjett-innst. S. II (2004-2005), kap. 11.5.2 og forslag i Innst. O. nr. 125 (2004-2005) om å innlemme treforedlingsindustrien og silde- og fiskemelindustrien i lov om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av klimagasser på linje med andre bransjer som omfattes av loven.

Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under kap. 5543 post 70, og fremmer følgende forslag:

"Fra 1. juli gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 25. november 2004 om CO2-avgift på mineralske produkter (kap. 5543 post 70) for budsjetterminen 2005:

§ 1 nr. 2 bokstav a annet punktum oppheves.

§ 3 nr. 2 ny bokstav f skal lyde:

  • f. Treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskeindustrien."