Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

19.4 Kap. 1825 Omlegging av energibruk og energiproduksjon

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 9 (2004-2005) skrev at de var "bekymret for Enovas samlede aktivitetsnivå i 2005 på grunn av bortfallet av tilsagnsfullmakten til Enova". Dette har ført til at det ikke er mulig for å Enova å bidra til større investeringer i infrastruktur for vannbåren varme slik det stod beskrevet i Regjeringens forslag til budsjett. Disse medlemmer viser videre til at St.meld. nr. 18 (2003-2004) Om forsyningssikkerheten for strøm mv. varslet en ny støtteordning for utbygging av fjernvarme, og at detaljene i ordningen skulle presenteres i statsbudsjettet 2005. Dette ble ikke gjort og det er heller ikke fulgt opp i revidert statsbudsjett for 2005. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen med dette ikke følger opp et av de viktigste tiltakene i stortingsmeldingen, og stiller seg undrende til dette. Disse medlemmer forutsetter at utbyggingen av vannbåren varme blir prioritert og viser også til Sosialistisk Venstrepartis forslag i innstillingen til forsyningssikkerhetsmeldingen om en lånegarantiordning for utbygging av vannbåren varme. Disse medlemmer minner videre om at det med utgangspunkt i det store påviste omleggingspotensialet og erfaringene med strømkrisen vinteren 2002-2003 er nødvendig å gjøre målene for energiomlegging mer ambisiøse for raskere å forbedre energisystemet i Norge med hensyn på kraftbalanse, klimautslipp og ressursbruk. Disse medlemmer påpeker at det er nødvendig med en raskere overgang til mer miljøvennlig energibruk for å nå klimamålsetningene. Disse medlemmer vil derfor ha en sterkere satsing på ny fornybar energi enn dagens nivå og forslår å øke overføringen til Energifondet kap. 1825 post 50 med 50 mill. kroner for å fremme energiomlegging og miljøvennlige arbeidsplasser innen dette feltet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

(NY) Omlegging til fornybar energi, bevilges med

50 000 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett for 2005 foreslo å styrke Energifondet med å tilføre midler over statsbudsjettet. De ekstra midlene skal brukes til et eget bioenergiprogram der Enova står for den endelige utformingen av satsingen. Støtte til investeringer i fjern- og nærvarmeanlegg, til installering av vannbåren varme i offentlige bygg og til vannbåren varme og pelletskaminer i privatboliger bør inngå i programmet. Dette vil utvikle varmemarkedet, slik at en større del av det uutnytta trevirket i norske skoger kan bli tatt i bruk. Disse medlemmer foreslår å starte satsingen i andre halvår 2005 og bevilger 25 mill. kroner over kap. 1825 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

(NY) Energifondet, bevilges med

25 000 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å stimulere kommunene til energisparing og til å ta i bruk nye fornybare energikilder og skape lokale arbeidsplasser med verdiskapning basert på lokale ressurser som bioenergi, spillvarme, vind og varmepumper.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

60

(NY) Oppfølging nasjonal agenda 21, bevilges med

5 000 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det var Regjeringens mål at "99 pst. av alt PCB-holdig elektrisk utstyr i Norge skal være tatt ut av bruk innen 2005". Disse medlemmer konstaterer at dette ikke er nådd. PCB er en svært alvorlig miljøgift. PCB er giftig, kreftfremkallende og kan føre til hud-, lever-, reproduksjons- og nevrologiske skader. Det lagres i fettvev og oppkonsentreres i næringskjeden, slik at nivåene er høyest hos isbjørn og andre rovdyr på toppen av næringskjeden. Det er derfor et viktig miljøpolitisk mål å rense opp etter tidligere bruk av denne miljøgiften. Disse medlemmer viser i den forbindelse til sitt forslag i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand:

"Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2006, komme tilbake med en tiltakspakke som aktivt medvirker til snarlig og trygg utfasing av PCB i bruk og utløsning av enøk-potensialet ved utskifting av lysrørarmaturer med PCB-kondensatorer."

Disse medlemmer mener at arbeidet må forseres allerede nå og mener det bør gis tilskudd til utskifting av PCB-armaturer i bedrifter, kommuner og fylker siden utskifting av PCB-holdige armaturer gir både ENØK og miljøgevinst og oppnåelse av nasjonalt mål. Disse medlemmer foreslår derfor 20 mill. kroner på kap. 1825 post 76 til en støtteordning med ENØK-krav for utskifting av PCB-armaturer i bedrifter og en ordning med 300 mill. kroner i rentefrie lån med ENØK-krav til kommuner og fylker for utskifting av PCB-armaturer. Dette innebærer 6 mill. kroner til en rentestøtteordning på kap. 1825 post 61.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon:

61

(NY) Utskifting av PCB-armaturer, kommuner og fylker, bevilges med

6 000 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 1825 post 50 og foreslår å øke kap. 1825 post 70 Tilskudd til elektrisitetssparing og omlegging i husholdninger med 25 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

70

(NY) Tilskudd til el-sparing, bevilges med

25 000 000"

Det foreslås å bevilge 10 mill. kroner til støtte av energieffektivisering og energigjenvinning i kraftintensiv industri. Videre foreslås stikkordet "kan overføres" tilføyd på posten.

I 2004 brukte kraftintensiv industri 33,4 TWh elektrisitet. Dette tilsvarer om lag 28 pst. av den samlede norske kraftproduksjonen. I tillegg brukte denne industrien betydelige mengder kull og koks. Samtidig som energi er en vesentlig innsatsfaktor gir industriprosessene betydelige mengder overskuddsenergi i form av spillvarme og avgasser. Økt satsing på energieffektivisering og energigjenvinning i kraftintensiv industri kan derfor bidra til å redusere energikostnadene og gi økte inntekter fra salg av overskuddsenergi.

Enova SF som forvalter støttetiltakene for energiomleggingen har et eget program rettet mot energibruk i industrien. I 2005 har Enova satt av 75 mill. kroner til programmet. Et hovedprinsipp for forvaltningen av Energifondet som finansierer energiomleggingen, er at ulike prosjekter skal konkurrere om støtten på like vilkår på tvers av ulike teknologier og sektorer. Enovas mål for forvaltningen av Energifondet er å bidra til ny miljøvennlig energiproduksjon og energisparing tilsvarende 12 TWh/år innen 2010.

Erfaringen med prinsippene for forvaltningen av Energifondet er at en oppnår gode resultater. De samme prinsippene bør derfor også legges til grunn for den ekstra støtten som foreslås bevilget til kraftintensiv industri. For å sikre koordinering med det eksisterende programmet for redusert energibruk i industrien, foreslås det at bevilgningen forvaltes av Enova.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er igangsatt prosjekter for å utnytte spillenergi fra flere av de aktuelle bedriftene i Rana tilsvarende minimum 250 GWh.

Disse medlemmer mener det vil være målrettet industripolitikk å koble investeringer i energigjenvinning til overgangsordninger for Rana-industrien. Statlig støtte til investeringer i miljøeffektiv energibruk er ikke i strid med EØS-avtalen.

Disse medlemmer viser til at bortfallet av myndighetsbestemte kontrakter i Rana fra 6. april 2005 vil gi økte inntekter for Statkraft på 250-350 mill. kroner pr. år. Det vil være naturlig å koble disse økte statlige inntektene til et økt engasjement for ENØK og gjenvinning i prosessindustrien.

Disse medlemmer viser til at PIL og Enova i 2002 kartla et potensial for ENØK og energigjenvinning i norsk prosessindustri på mer enn 6 TWh. En aktiv politikk for å utløse dette potensialet kan både bidra til en bedre energiforsyning, lavere miljøutslipp og styrking av en rekke bedrifter og lokalsamfunn.

Disse medlemmer vil vise til avtalen mellom Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene av 16. februar 2005:

"Det etableres en særskilt satsing på enøk og utnyttelse av spillvarme i kraftintensiv industri. Regjeringen kommer tilbake i revidert nasjonalbudsjett med forslag til gjennomføringsprogram og virkemidler."

Det bevilges 30 mill. kroner i bidrag til finansiering av kvikksølvrenseanlegg ved Fundia Armeringsstål innenfor rammene av EØS-avtalen og EUs regler om statlig støtte til miljøforbedringer. Det etableres et samarbeid med bedriften om finansiering av FoU og investering i den nye miljøteknologien."

Disse medlemmer konstaterer at avtalen er fulgt opp når det gjelder bevilgningen til miljøteknologi ved Fundia Armeringsstål.

Disse medlemmer mener bevilgningen på 10 mill. kroner til ENØK og spillvarme er altfor beskjeden, både for å utnytte mulighetene i den kraftkrevende industrien generelt og for å møte utfordringene i Rana spesielt.

Disse medlemmer vil derfor foreslå en bevilgning i tillegg til Regjeringens forslag på 20 mill. kroner til satsing på ENØK og utnyttelse av spillvarme i kraft­intensiv industri over kap. 1825 post 71.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

71

(NY) Tilskudd til energitiltak i kraftkrevende industri, kan overføres, bevilges med

30 000 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 1825 post 61 og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

76

(NY) Tilskudd til utskifting av PCB-armaturer i bedrifter, bevilges med

20 000 000"