Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

19.3 Kap. 1820 Norges vassdrags- og energi­direktorat (jf. kap. 4820 og 4829)

Bevilgningen foreslås økt med 11,4 mill. kroner, fra 247,39 til 258,79 mill. kroner. Økningen knytter seg til styrking av miljø- og damtilsynet, økt årsavgift/lisenskostnad for tilgang til kartdata fra Norge Digitalt og etablering av en energimerkeordning for nye bygg og bygg som selges og leies ut, samt periodisk energimerking av alle offentlige bygg over 1 000 kvm. Forslagene er nærmere omtalt i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det skal etableres en energimerkeordning for nye bygg og bygg som selges og leies ut, samt periodisk energimerking av alle offentlige bygg over 1 000 kvm og at kap. 1820 post 1 økes med 10 mill. kroner til dette. Disse medlemmer støtter dette og understreker at dette er bare ett av flere virkemidler som mangler, og er nødvendige skal Norge lykkes med å redusere energibruken og få til en overgang til fornybare energikilder. Disse medlemmer viser til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 181 (2003-2004)

Innstilling fra energikomiteen om forsyningssikkerheten for strøm mv. Disse medlemmer mener at energimerking må følges opp av bedre kunnskap om energibruk og viser til Dokument nr. 8:101 (2001-2002) Forslag fra stortingsrepresentantene Ingvild Vaggen Malvik, Kjetil Bjørklund og Bjørn Jacobsen om bedre indikatorer for energiforbruk i kommunene. Videre mener disse medlemmer at energimerking bør innføres sammen med stadig strengere krav til energieffektivitet både for sluttbrukerteknologi og for bygninger. Disse medlemmer viser i den forbindelse til Dokument nr. 8:53 (2002-2003) Forslag fra stortingsrepresentantene Hallgeir H Langeland, Åsa Elvik, Ingvild Vaggen Malvik og Inge Ryan om at det for å redusere landets samlede elektrisitetsforbruk stilles krav til energieffektivitet for sluttbrukerteknologier som elektriske apparater, maskiner og utstyr.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å bevilge 2 mill. kroner til restaurering, drift og vedlikehold av Tyssedal kraftanlegg og 12 mill. kroner til subsidiert nettleie. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen til kap. 1820 post 21 med 2 mill. kroner og kap. 1820 post 73 med 12 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

2 000 000

fra kr 51 900 000 til kr 53 900 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget har sluttet seg til arbeidet for å søke om UNESCOs verdensarv-status for kraftanlegget i Tyssedal. Disse medlemmer mener det i denne forbindelse er svært viktig å sluttføre restaureringsarbeidet på anlegget, og støtter derfor forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget ved flere anledninger har fremhevet betydningen av å ferdigstille Tyssedal kraftanlegg uten fordyrende stopp. I Budsjett-innst. S. nr. 9 (2004-2005) heter det:

"Norsk vassdragshistorie er av internasjonal interessse, og NVE skal derfor aktivt følge opp arbeidet med søknaden til UNESCO om verdensstatus for det fredede kraftanlegget i Tysso I i Tyssedal. Komiteen slutter seg til dette. Det henvises også til miljøverndepartementets budsjett om betydningen av å sluttføre restarbeidene på det fredede kraftanlegget."

Disse medlemmer viser til at det mangler midler til sluttføring av restaurering av hele anlegget og vil derfor bevilge 900 000 kroner til dette. Det er også nødvendig med drifts- og vedlikeholdsmidler og disse medlemmer vil derfor bevilge 2,0 mill. kroner til dette. Disse medlemmer foreslår å øke/redusere bevilgningen med 2 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 1 500 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

2 000 000

fra kr 51 900 000 til kr 53 900 000"

Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 0,5 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005. Endringen har sammenheng med lavere søknadsmasse.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett for 2005 foreslo å opprette en tilskuddsordning til kompetanseutvikling for mikro- og minikraftverk. Regionråd og aktuelle fagmiljøer i fylkene inviteres for å søke midler fra denne ordningen for å drive kartleggings- og veiledningsarbeid for mikro- og minikraftverk. Disse medlemmer ønsker å starte opp ordningen i andre halvår 2005 og bevilger 2 mill. kroner over kap. 1820 post 71 (ny).

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

71

(NY) Tilskudd kompetanseutvikling mikro- og minikraftverk, bevilges med

2 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å øke tilskuddet til utjevning av overføringstariffer med 12 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

73

Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, forhøyes med

12 000 000

fra kr 17 500 000 til kr 29 500 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er kjent med at forskjellene i nettariff varierer mye fra distrikt til distrikt, og viser til at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet mer enn halverte tilskuddet til utjevning av nettariffen i statsbudsjettet for 2005. Dette har medført at flere strømkunder, blant annet en del bedrifter, har fått høyere strømregning. Dette er de kundene som i utgangspunktet betaler en urimelig høy nettariff. Disse medlemmer støtter derfor forslaget om utjevning av nettariffen med 12 mill. kroner slik at støtten for 2. halvår 2005 kommer opp på samme nivå som i 2004.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at det finnes store prisforskjeller for nettleie. Fra og med år 2000 ble det innført en ordning for direkte reduksjon av overføringstariffene til sluttbruker i områder med høyest overføringskostnad. Denne ble av Regjeringen foreslått fjernet uten begrunnelse, men ble økt til 17,5 mill. i budsjettforlik i energi og miljøkomiteen. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet forslag om en full gjennomgang av nettariffene. Så lenge dagens ordning med nettariffering opprettholdes bør utjevningsordningen formes slik at prisene blir mer lik for sluttbruker. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 22 500 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 22 500 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

73

Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, forhøyes med

22 500 000

fra kr 17 500 000 til kr 40 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det er svært uheldig at tilskudd til utjevning av nettariffer ble redusert fra 40 mill. kroner på statsbudsjettet for 2004 og til 17,5 mill. kroner på budsjettet for 2005. Tilskuddet gis for å redusere forskjeller i overføringstariffene som følge av naturgitte forhold og høye overføringskostnader. Dette medlem viser til beregninger som viser at en bevilgning på om lag 40 mill. kroner i året vil gi en god samfunnsøkonomisk virkning og vil medføre en betydelig utjevning av overføringstariffene i de delene av landet som har den absolutt høyeste nettleia. Dette medlem foreslår å øke kap. 1820 post 73 med 22,5 mill. kroner for å oppnå dette.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

73

Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, forhøyes med

22 500 000

fra kr 17 500 000 til kr 40 000 000"