19.14 Andre tekstforslag og merknader fremsatt under komiteens behandling
- 19.14.1 Støtte til overføringsanlegg med svak effektkapasitet
- 19.14.2 Overgangsordninger for vindkraft
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet, er kjent med at både tariffering og utbygging av det norske sentralnettet er basert på samfunnsøkonomiske prinsipper og at sentralnettets primære oppgave er å binde sammen regionnettet og områder innenlands, sikre grunnlaget for "markedsmessig balanse" mellom produksjon og forbruk og knytte det norske kraftnettet til det øvrige nordiske elmarkedet.
Gjennom sentralnettets spenningsnivå og geografiske plassering vil nærhet til sentralnettet bety kostnadsbesparelser for både enkeltbedrifter og områder uten at dette trenger å være tilsiktet. For andre distrikter med ensidig tilførsel (radialer) vil økning av nettkapasiteten kunne være en forutsetning for bedriftsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet ber Regjeringen sørge for at det fra og med 2006 kan gis anleggsbidrag for fremføring av elektrisk kraft til områder der økning av nett/nettkapasiteten er en forutsetning for utvidelse/etablering av industri/virksomheter i mindre lokalsamfunn, som for eksempel Træna, Værøy og Røst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet vil på dette grunnlaget be Regjeringen, gjennom sin funksjon som foretaksmøte i Statnett, vurdere om det fra 2006 bør avsettes et utjevningsfond over sentraltariffen på 30 mill. kroner hvert år. Fondet bør forutsettes benyttet til anleggsbidrag for fremføring av elektrisk kraft til områder der økning av nett/kabelkapasiteten er en forutsetning for utvidelse/etablering av industri/virksomhet i mindre lokalsamfunn. Det forutsettes at virksomheten er samfunnsøkonomisk lønnsom, og at fremføring av nettforsterkningen er bedriftsøkonomisk ulønnsom. Fondet bør bidra med anleggsbidrag til overføringsanlegg som tidligere har fått statsstøtte. Fondet bør ikke, akkumulert, overstige 50 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at ordningen med grønne sertifikater har blitt utsatt til 2007. Utsettelsen av det norsk-svenske sertifikatmarkedet har skapt ny usikkerhet for utbyggere av fornybar elektrisitet. Etter det dette medlem kjenner til har ikke Olje- og energidepartementet så langt anvist noen tiltak for å opprettholde framdriften i planlagte prosjekter. Heller ikke Revidert budsjett inneholder noen omtale av denne problemstillinga.
Dette medlem viser til at Enova gjennomførte en overgangsordning høsten 2004 med den hensikt å unngå utsettelser av vindkraftprosjekter i påvente av avklaringer rundt et pliktig grønt sertifikatmarked. Prosjektene ble gitt mulighet til seinere å kunne gå inn i sertifikatmarkedet mot å betale tilbake støtten. Dette medlem mener det må vurderes om den tidligere overgangsordningen bør videreføres, eventuelt om det bør utformes en ny overgangsordning, slik at ikke arbeidet med å bygge ut ny miljøvennlig energi forsinkes eller stopper opp. Dette medlem ber om at denne vurderingen legges fram i statsbudsjettet for 2006.