Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

18.7 Kap. 1731 Hæren

Bevilgningen under posten foreslås redusert med 130,6 mill. kroner gjennom reduksjon innenfor styrkeproduksjon, utdanning og trening, inkludert redusert vedlikehold og bruk av ammunisjon. De administrative utgiftene reduseres også, bl.a. ved mindre bruk av konsulenter og mindre reisevirksomhet og forsknings- og utviklingsaktivitet som ikke er forpliktet.

Utdanning og trening reduseres ved at augustkontingenten 2005 møter to uker senere enn planlagt. I tillegg, og som et nødvendig ledd i omstillingen, er deler av innkallingen i august 2005 (kontingent 08/05) skjøvet til januar 2006. Dette er en permanent ordning med jevnere innkalling av høst- og vårkontingent, for å ha jevnere forsvarsevne hele året. Ordningen er omtalt i siste langtidsplan. Tiltakene vil gi lavere bemanning og aktivitet ved Hærens utdanningsavdelinger i 2005. Dette medfører noe redusert handlefrihet i bidrag til internasjonale operasjoner i 2006, og for en kortere periode et lavere rekrutteringspotensial til Telemark bataljon. Realiseringen av ambisjonen om en fullt operativ mekanisert brigade ved utløpet av langtidsperioden 2005 - 2008, vil kunne bli tilsvarende forskjøvet.

Tiltakene må ses i sammenheng med at aktiviteten i Hærens jegerkommando, grensevakten og vaktholdet for kongehuset forutsettes opprettholdt. Det foreslås en reduksjon i utdanningsaktiviteten ved Krigsskolen tilpasset Forsvarets behov, og deltakelse på kurs og utdanning i utlandet. Dette medfører en marginal reduksjon i antall unge offiserer i forhold til det som var lagt til grunn for langtidsperioden.

Øvingsaktiviteten reduseres i 2005 ved at Hæren gjennomfører en del av øvelsene i arbeidstiden eller som kommandoplassøvelser med redusert bemanning. Hæren deltok på øvelse Battle Griffin (vinterøvelsen) i mars, og vil delta som planlagt på Iron Sword og Barents Rescue.

Reduksjonen som gjennomføres på drifts- og vedlikeholdssiden, er en konsekvens av det lavere aktivitetsnivået. Det omfatter blant annet redusert ammunisjonsbruk og lavere vedlikeholdsutgifter for kjøretøyer og materiell.

Hærens utgifter til å forberede operasjoner i utlandet vil reduseres ved å benytte Telemark bataljon som styrkebrønn. Avdelingen avslutter sitt engasjement i NATO Response Force 4 sommeren 2005, og er deretter planlagt deployert som det norske bidraget til International Security Assistance Force (ISAF) i Afghanistan fra sommeren og ut 2005. Dette reduserer avdelingens kostnader til drift i Norge over kap. 1731. Norge vil i den perioden Telemark bataljon er deployert ha et noe lavere antall personell på beredskap som hurtig reaksjonsstyrke. Fra Forsvarets side planlegges det i dette tilfelle å inngå beredskapskontrakter for inntil én kompanistridsgruppe for delvis å oppveie dette.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen bryter budsjettavtalen med Fremskrittspartiet gjennom det fremlagte forslag til Revidert nasjonalbudsjett. Disse medlem-mer viser til at det inngåtte budsjettforliket skulle sikre Forsvaret stabilitet og forutsigbarhet i forhold til de utfordringer og oppgaver tidligere års underbudsjetteringer og det såkalte overforbruket for 2004 skal ha en negativ innvirkning på årets budsjett. Disse medlemmer ser det som naturlig og nødvendig å opprettholde forsvarsbudsjettet på det nivå som ble lagt til grunn i budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for 2005. Disse medlemmer vil derfor opprettholde det nivået som ble vedtatt for 2005. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.