Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

18.14 Andre saker

Under behandlingen av Forsvarets salg av Østre Bolærne ba Stortinget bl.a. om en oversikt over de forsvarseiendommer som skal avhendes der allmennhetens muligheter for friluftsliv og kulturhistorie berøres. I Miljøverndepartementets omgrupperingsproposisjon for 2004-budsjettet - St.prp. nr. 25 (2004-2005) - går det frem at Forsvarsbygg ved Skifte Eiendom, i samarbeid med Direktoratet for naturforvaltning og Statskog SF, utarbeider en liste over eiendommer som går ut av Forsvarets bruk, men som fortsatt bør beholdes i offentlig eie for å kunne brukes og tilrettelegges for allment friluftsliv. Det står videre at en vil komme tilbake til de budsjettmessige konsekvensene av dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Det vises til proposisjonen for nærmere orientering om saken.

I St.prp. nr. 25 (2004-2005) legger Regjeringen til grunn at Statskog SF kan kjøpe eiendommer som har interesse for allmennheten, og hvor det i tillegg er et kommersielt utviklingspotensial. Det foreslås derfor en tilføyelse/omformulering av gjeldende romertallsvedtak vedrørende avhending av fast eiendom som gir Statskog SF anledning til å kjøpe forsvarseiendom aktuell for frilufts- og/eller kulturformål til markedspris før de eventuelt legges ut for salg i markedet, jf. forslag til romertallsvedtak. Dette vil først kunne skje når det er avklart at det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen, og dernest at berørte fylkeskommuner eller kommuner ikke ønsker å kjøpe eiendommen til markedspris. Det legges til grunn at for de eiendommer Statskog SF eventuelt ønsker å kjøpe, vil det ikke være behov for egne tilleggsbevilgninger.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVI under kapittel 21 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til de tiltak som er fremmet i proposisjonen knyttet til Forsvarets merforbruk i 2004. Disse medlemmer vil videre vise til Stortingets behandling av St.meld. nr. 29 (2004-2005) og den beskrivelse som der er fremmet av Regjeringen som årsaksforklaring. Disse medlemmer vil vise til forsvarskomiteens innstilling til St.meld. nr. 29 (2004-2005), der også tiltakene for bedret økonomistyring beskrevet i Revidert nasjonalbudsjett er kommentert.

Disse medlemmer vil også slutte seg til de budsjettmessige tiltak for 2005 som Regjeringen fremmer for å dekke inn deler av fjorårets merforbruk.

Det vises til Stortingets beslutning om at det skal investeres i en ny og utvidet tørrdokk ved Haakonsvern iht. Innst. S. nr. 232 (2001-2002) med en samlet kostnad på 235 mill. 2002-kroner, tilsvarende 262 mill. 2005-kroner. Innenfor denne rammen la Stortingets flertall til grunn at dokken har byggestart i 2004 og ferdigstilles i 2006.

I tråd med Stortingets vedtak er prosjektering satt i gang. Det er innhentet anbud på ombygging og utvidelse av tørrdokken på Haakonsvern. Resultatene er evaluert, og i forhold til forprosjektets kalkyle ligger de innhentede anbudene langt over den kostnaden som ble lagt til grunn ved Stortingets behandling. På grunn av den store økningen i prosjektets kostnader, ser Regjeringen det som nødvendig å utsette byggeprosjektet inntil utredning om omdanning av Forsvarets logistikkorganisasjon, Divisjon tungt vedlikehold (FLO/TV) til aksjeselskap er sluttført.

I St.prp. nr. 12 (2003-2004), St.prp. nr. 1 (2003-2004), St.prp. nr. 42 (2003-2004) og St.prp. nr. 1 (2004-2005) er det informert om at man parallelt med prosjekteringsarbeidet gjennomfører vurderinger om bruk av offentlig-privat samarbeid (OPS) for å finne den økonomisk mest fordelaktige anskaffelsen av vedlikeholdskapasiteter for Sjøforsvarets fartøyer. Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2004-2005) uttalte forsvarskomiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti at alle forhold tyder på at en OPS-løsning vil være både totaløkonomisk lønnsom for Forsvaret og samfunnsøkonomisk mest fordelaktig. Disse komitemedlemmene sa seg derfor enig i at arbeidet med å komme frem til gode OPS-løsninger videreføres. De viste også til at en OPS-løsning åpner for at en ved privat finansiering kan oppnå en større dokk. Arbeidet med å vurdere om det kan finnes gode OPS-løsninger videreføres nå i sammenheng med prosessen knyttet til omdanning av FLO/TV til aksjeselskap. Regjeringen tar sikte på å legge frem alternativer for å løse Sjøforsvarets behov for vedlikehold av større fartøyer i St.prp. nr. 1 (2005-2006). En vil ikke lenger kunne oppfylle Stortingets tidligere vedtak om ferdigstillelse i 2006.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til vedtak og føringer fra Innst. S. nr. 232 (2001-2002) jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) og Innst. S. nr. 234 (2003-2004) jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) når det gjelder bygging av tørrdokk på Håkonsvern. Disse medlemmer viser videre til Innst. S. nr. 232 (2001-2002), der komiteens flertall mente det er behov for å bygge en utvidet dokk for fregattene i Fridtjof Nansen-klassen ved Håkonsvern. Det daværende flertallet, som inkluderte regjeringspartiene, viste til at fregattene som fases inn i strukturen fra 2005, enten må vedlikeholdes ved Sjøforsvarets egne verksteder, eller ved kjøp av tjenester fra sivil side. Disse medlemmer viser også til vedtaket i Innst. S. nr. 232 (2001-2002): "Det investeres i ny og utvidet fregattdokk ved Håkonsvern.", samt at flertallet la til grunn at dokken hadde byggestart i 2004 og ferdigstilles i 2006.

Disse medlemmer vil videre vise til at det i Innst. S. nr. 234 (2003-2004) blir understreket at tidspunktet for start for bygging og ferdigstilling av dokken ikke er gjenstand for ny vurdering.

Disse medlemmer finner det som følge av tidligere føringer i denne saken, uheldig at Regjeringens i St.prp. nr. 65 (2004-2005) konstaterer det faktum at en ikke lenger vil kunne oppfylle Stortingets tidligere vedtak om ferdigstillelse i 2006.