Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

18.1Redegjørelse for oppfølging av regnskaps­revisjonen 2003, tiltak for å bedre budsjett­styringen og budsjettmessig håndtering av merforbruket i 2004

Forsvarssektoren hadde i 2004 et uhjemlet merforbruk på 1 156,3 mill. kroner. Det uhjemlede merforbruket fremkommer ved at alle merinntekter, 635 mill. kroner, trekkes fra brutto merforbruk til delvis dekning av dette, jf. romertallsvedtak 1 Merinntektsfullmakter for Forsvarsdepartementet i saldert budsjett for 2004. Stortinget fattet 5. april 2005, i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 145 (2004-2005) Antegnelser til statsregnskapet og saker til orientering, jf. Dokument nr. 1 (2004-2005), et vedtak hvor Stortinget ber Regjeringen uten unødvendig opphold legge frem en egen sak for Stortinget som synliggjør hvordan Regjeringen skal gjenvinne overordnet styring med Forsvarets økonomi.

I St.meld. nr. 29 (2004-2005) Om merforbruket på forsvarsbudsjettet i 2004 har Regjeringen redegjort for årsakene til merforbruket på forsvarsbudsjettet i 2004, og for hvilke tiltak Regjeringen og Forsvaret selv har iverksatt for å unngå slikt merforbruk i fremtiden. I stortingsmeldingen redegjøres det således for hva som var årsakene til at styringen av kostnadene og økonomien kom ut av kontroll i Hæren og Forsvarets logistikkorganisasjon, og for hvordan styringen av disse forhold gjenopprettes. At et slikt betydelig merforbruk kunne oppstå, og først bli identifisert etter at regnskapsåret var avsluttet, er ikke tilfredsstillende. Dette understreker behovet for å iverksette tiltak for å bedre budsjettstyringen på utvalgte områder i Forsvaret. Som varslet i St.meld. nr. 29 (2004-2005) fremmer Regjeringen anbefalinger vedrørende budsjettmessige konsekvenser for 2005 av merforbruket i 2004 i forbindelse med denne stortingsproposisjonen, slik at Stortinget kan ta stilling til dette. Regjeringen ser alvorlig på det uhjemlede merforbruket som fremkommer i Forsvarets regnskap for 2004.

Det vises videre til at Riksrevisjonen ikke fant å kunne godkjenne regnskapet til Forsvarets militære organisasjon for 2003. I forbindelse med Stortingets behandling av regnskapet for 2003 er det redegjort for hvilke tiltak som er blitt iverksatt i Forsvaret for å styrke regnskapsstyringen i Forsvarets militære organisasjon.

Selv om det ikke er direkte sammenheng mellom disse sakene, er det naturlig at de ses under ett i forhold til Stortingets ovennevnte vedtak i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 145 (2004-2005). Det vises til proposisjonen for samlet redegjørelse for arbeidet med oppfølgingen av regnskapsrevisjonen 2003, tiltak for å bedre budsjettstyringen og budsjettmessig håndtering i 2005 av merforbruket i 2004.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, tar dette til etterretning.

Komiteens medlem fra Senterpartiet er av den oppfatning at de økonomiske utfordringene Revidert nasjonalbudsjett gjør rede for på forsvarsområdet er uheldig, men forventet. De økonomiske problemene Forsvaret nå står oppe i skyldes i stor grad at omstillingstempoet har vært for høyt. Dette medlem viser til sine merknader i forbindelse med Langtidsplanen for Forsvaret Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), hvor Senterpartiet uttrykte sterk bekymring over den videre omstillingsprosessen i Forsvaret. Dette medlem er av den oppfatning at takten i omstillingen er for stor og at man på grunn av hastverket kan være i ferd med å påføre Forsvaret nye unødige kostnader, samtidig som prosessen skaper usikkerhet og uklarhet i Forsvarets organisasjon. Dette medlem mener prosessen nå bør konsolideres og at man må ta seg tid til en evaluering av de gjennomførte endringene før nye tiltak iverksettes. Dette medlem viser for øvrig til merknader i forbindelse med St.meld. nr. 29 (2004-2005).