17.4 Kap. 1618 Skatteetaten
- 17.4.1 Post 1 Driftsutgifter
- 17.4.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning
- 17.4.3 Post 22 Større IT-prosjekter
- 17.4.4 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
- 17.4.5 Skatteoppkreverfunksjonen - videre utredning
- 17.4.6 Gjennomgang av skatteetatens organisering
Det vises til omtale av Altinn i St.prp. nr. 1 (2004-2005) og St.meld. nr. 2 (2004-2005) Revidert nasjonalbudsjett 2005, kap. 3.7.3. Altinn er en internett-basert innrapporteringskanal til det offentlige for næringslivet og privatpersoner. Altinn ble satt i drift i februar 2004, og skatteetaten er den største brukeren. Det er fortsatt behov for videreutvikling knyttet til skatteetatens bruk av Altinn, bl.a. for å bedre brukervennligheten og utvikle nye funksjonaliteter. Det skal bl.a. utvikles elektronisk flyttemelding, forbedrede aksjonærregisteroppgaver og bedre skjemaer for rapporteringer fra næringsdrivende. For å sikre en rask framdrift for utbedringstiltakene, foreslås det å øke bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med 7,5 mill. kroner. Det vises for øvrig til omtalen av arbeidet med å redusere næringslivets oppgavebyrde knyttet til innrapportering til statlige etater i avsnitt 3.7 i St.meld. nr. 2 (2004-2005).
I Ot.prp. nr. 92 (2004-2005) Om lov om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen mv., foreslås det endringer i beskatningen av enkeltpersonforetak og deltakerlignende selskaper (deltakermodellen).
Endringene medfører økte kostnader for skatteetaten, hovedsakelig som følge av behov for utvikling av systemteknisk løsning og kjøp av ekstern bistand i tilknytning til dette. I tillegg vil det påløpe kostnader til informasjon, opplæring, kontrollarbeid og drift.
Total kostnadsramme ved innføringen av deltakermodellen er anslått til 37,6 mill. kroner over perioden 2005-2007. Anslaget er usikkert. Det vil også påløpe varige driftskostnader ved innføringen. Størrelsen på driftskostnadene vil bli lagt fram i budsjettforslaget for 2006.
I 2005 vil skatteetaten ha behov for 5 mill. kroner til å dekke utgifter til valg av teknisk løsning og informasjon til skatteyterne. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med 5 mill. kroner til dette formålet.
Samlet foreslås bevilgningen under posten økt med 12,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker å øke innsatsen for å avdekke skatteunndragelse og vil derfor foreslå en økt bevilgning til skattetaten på 21 mill. kroner, slik at det kan opprettes 38 nye årsverk. Samtidig foreslås det å bevilge 11 mill. kroner til 19 nye årsverk hos kemnerkontorene. Det vises videre til kap. 440 post 1, der det foreslås å bevilge 1 mill. kroner til to nye årsverk i Økokrim for å følge opp økonomisk kriminalitet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 33 500 000 | |
fra kr 3 243 300 000 til kr 3 276 800 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer har gått imot skattereformen, og mener en videreføring av dagens system er en bedre løsning for næringslivet inntil man finner en god skattemodell.
Disse medlemmer foreslår derfor å redusere bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende økning på 7,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 7 500 000 | |
fra kr 3 243 300 000 til kr 3 250 800 000" |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener at tiltakene for å redusere omfanget av svart økonomi må intensiveres. Dette vil bedre finansieringen av offentlige velferdstiltak og bidra til å styrke skattemoralen. Dette medlem viser til at tidligere opplysninger fra skatteetaten tyder på at ekstra kontroll kan generere ekstra skatteinntekter tilsvarende ti ganger den økte ressursinnsatsen.
Dette medlem vil derfor foreslå en økt bevilgning til skatteetaten på 15 mill. kroner. Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 27 500 000 | |
fra kr 3 243 300 000 til kr 3 270 800 000" |
Bevilgningen på post 21 Spesielle driftsutgifter dekker bl.a. skatteetatens og de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter og avgifter. Utgiftene til tvangsfullbyrdelse ligger an til å bli høyere enn forutsatt, særlig fordi gebyrnivået i 2005 er høyere enn forutsatt. Videre har statens andel av innkrevingskostnadene i månedsoppgjørene med skatteoppkreverne økt. Det foreslås derfor en økning av bevilgningen med 6,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Det vises til tidligere omtale av SKARP-prosjektet (Nytt forvaltningssystem for skatteinnkreving), senest i St.prp. nr. 1 (2004-2005). Kostnadsrammen for prosjektet er på 963,9 mill. 2005-kroner. Planer og budsjett for prosjektet er nylig revidert. Revisjonen medfører at fordelingen av bevilgingsbehovet mellom årene 2005-2007 må endres. Total kostnadsramme for prosjektet ligger fast.
For 2005 er det bevilget 125,5 mill. kroner til prosjektet, mens utgiftsbehovet er på 181,9 mill. kroner. Av merbehovet på 56,4 mill. kroner dekkes 8,5 mill. kroner av overført bevilgning fra 2004. Resterende beløp 47,9 mill. kroner foreslås dekket ved omdisponering fra post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Omdisponeringen kan gjennomføres på grunn av forsinkelser i investeringsprosjekter under denne posten.
Bevilgningen under posten foreslås økt med 47,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen under post 45 Større utstyrsanskaffelser med 47,9 mill. kroner, jf. omtale under post 22 Større IT-prosjekter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
I NOU 2004: 12 Bedre skatteoppkreving, presenterte utvalget en rekke ikke-organisatoriske forbedringsforslag til nærmere vurdering. Et flertall på fem medlemmer gikk ellers inn for statliggjøring av skatteoppkreverfunksjonen, mens mindretallet på to medlemmer gikk inn for fortsatt kommunal organisering. I den påfølgende høringsrunden gikk et stort flertall av kommunene inn for en fortsatt kommunal løsning.
I NOU 2004: 12 ble ikke konkrete løsninger og praktiske konsekvenser av å statliggjøre skatteoppkreverfunksjonen nærmere beskrevet. Det ble heller ikke foretatt en nærmere vurdering av forbedringstiltak som innebærer sterkere statlige styringsgrep innenfor en fortsatt kommunal organisering. Finansdepartementet har bedt Skattedirektoratet, i egenskap av faglig overordnet myndighet for skatteoppkreverne, om å foreta en oppfølgende utredning av disse to alternativene. Utredningen vil foreligge ved utgangen av 2005. Departementet legger vekt på at kommunesektoren deltar.
Komiteen tar dette til etterretning.
Finansdepartementet har bedt Skattedirektoratet foreta en samlet gjennomgang av skatteetatens organisering. Formålet er å se på etaten som en helhet og vurdere roller, oppgavefordeling og saksflyt mellom organisasjonsenheter og -nivåer for å sikre en best mulig oppgaveløsning og ressursutnyttelse. Nye systemløsninger som er innført de senere årene, har blant annet gjort mange oppgaver mer stedsuavhengige. I utredningen skal det derfor bl.a. vurderes hvordan en annen organisering kan gi mulighet for å flytte oppgaver internt i etaten. Utredningen skal videre behandle alternativer til dagens organisering av etaten, for eksempel organisering i større regioner.
Utredningen skal forholde seg til hovedelementene i det pågående moderniseringsarbeidet i staten, som er å fremme brukerorientering, forenkling og effektivisering. Skattedirektoratet vil oversende sine vurderinger og forslag til Finansdepartementet i løpet av høsten 2005.
Komiteen tar dette til etterretning.