17.16 Kap. 5536 Avgift på motorvogner m.m.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet har lagt frem Dokument nr. 8:66 (2004-2005) om fleksible drivstoffpriser og i tillegg forslag om en umiddelbar avgiftsnedsettelse og viser også til sin omtale i Budsjett-innst. S. II (2004-2005) Kapittel 11.
Disse medlemmer mener det er urimelig at Norge som en av verdens største oljeeksportører, med enorme inntekter som stiger med økende oljepris, samtidig som vi har større avstander og lavere befolkningstetthet, og derfor et dårligere kollektivtilbud enn de fleste andre europeiske land, også skal ligge på topp når det gjelder drivstoffavgifter. Disse medlemmer ønsker å redusere avgiften fra 1. juli. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen under kap. 5536 post 76 med 820 mill. kroner i forhold tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner m.m.: | ||
76 | Avgift på bensin, nedsettes med | 820 000 000 | |
fra kr 9 341 000 000 til kr 8 521 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å redusere avgiften fra 1. juli. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen under kap. 5536 post 77 med 430 000 000 kroner, tilsvarende 430 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner m.m.: | ||
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med | 430 000 000 | |
fra kr 4 990 000 000 til kr 4 560 000 000" |
Disse medlemmer viser til forslag til endret vedtak i kapittel 2.6.