Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

16.7 Kap. 1541 Pensjoner av statskassen

Bevilgningen under posten foreslås redusert med 1,5 mill. kroner til 15,3 mill. kroner bl.a. på bakgrunn av justeringer basert på regnskap 2004.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den endring i lov om Statens Pensjonskasse § 14 første ledd annet punktum som ble foretatt under behandlingen av Ot.prp. nr. 64 (1999-2000) der det såkalte "knekkpunktet" ble fjernet. Endringen ble gjort gjeldende bare for dem som ble pensjonister etter den 1. mai 2000. Endringen kom som en følge av lønnsoppgjøret for 2000 og ble behandlet av Stortingets organer uten forutgående høringer eller utredninger.

I Innst. O. nr. 98 (1999-2000) sier Fremskrittspartiets medlemmer følgende:

"Forslaget om å fjerne "knekkpunktet" vil føre til en kraftig forbedret pensjon for mange statspensjonister og disse medlemmer er av den oppfatning at en såpass omfattende endring i loven bør forelegges både arbeidstaker-, arbeidsgiver- og pensjonistorganisasjoner til uttalelse før Stortinget behandler saken. Det bør også etter disse medlemmers mening legges frem en konsekvensutredning om forholdet til Folketrygdens ytelser og de økte forskjeller som vil oppstå mellom ytelsene til pensjonister i Statens Pensjonskasse, pensjonister i Folketrygden og andre pensjonsordninger. Dette lar seg ikke gjennomføre i vårsesjonen og disse medlemmer vil derfor foreslå at saken sendes tilbake til Regjeringen til utredning og innhenting av relevante høringsuttalelser før saken eventuelt på nytt legges frem for Stortinget. Disse medlemmer fremmer følgende forslag: Ot.prp. nr. 64 (1999-2000) sendes tilbake til Regjeringen for konsekvensutredning."

Forslaget fikk ikke støtte fra andre partier.

At fjerningen av "knekkpunktet" ikke er gjort gjeldende for pensjonister fra før 1. mai 2000 er etter disse medlemmers mening en grov forskjellsbehandling av bl.a. pensjonister med nøyaktig lik tjenestebakgrunn. Få dagers forskjell i pensjoneringstidspunkt kan gi betydelige forskjeller i inntekt som pensjonist. De som kommer dårligst ut får nå, etter de opplysninger disse medlemmer har mottatt, en pensjon på 51 pst. av pensjonsgivende inntekt mot de lovbestemte 66 pst. Så vidt disse medlemmer vet har det aldri tidligere blitt gjort forskjell på pensjonister før og etter en bestemt dato når det er gjort endringer i lovverket. Disse forhold har ført til at en stor gruppe pensjonister, med pensjoneringstidspunkt før 1. mai 2000, nå har tatt ut stevning mot Staten og går til rettssak for å oppnå det disse medlemmer mener vil være rettferdig, nemlig lik behandling av alle pensjonister i samme pensjonskasse og med tilnærmet samme bakgrunn og opptjening. Disse medlemmer anser det for svært uheldig og unødvendig, både økonomisk og faglig, at medlemmer av Statens pensjonskasse skal føre rettssak mot tidligere arbeidsgiver og disse medlemmer vil anmode Regjeringen om å søke rettsforlik mellom partene for å unngå dette.

Disse medlemmer viser til at det er et klart politisk ønske å sikre tilstrekkelig konkurranse innenfor det offentlige tjenestepensjonsmarkedet. Nye virksomhetsregler som trådte i kraft 1. januar 2004, er et viktig ledd i dette arbeidet. Disse medlemmer mener imidlertid at manglende fradragsrett for utgifter til offentlig tjenestepensjon for virksomheten og de ansatte i statlig fristilt virksomhet, som ønsker å flytte sin pensjonsordning fra Statens Pensjonskasse, er et gjenværende hinder for fri konkurranse i markedet for offentlig tjenestepensjon.

Disse medlemmer mener at Stortinget har gitt klare føringer om at også fristilte statlige virksomheter skal få skattefritak dersom de må, eller ønsker å flytte tjenestepensjonsordningen ut av Statens Pensjonskasse, og at de ansatte der skal få inntektsfradrag for innbetalt premie til pensjonsordningen. Finansdepartementet har ikke fulgt opp Stortingets føringer. Disse medlemmer mener at dette medfører mange uheldige konsekvenser for statlig fristilte virksomheter, og de ansatte. I tillegg medfører dette uheldige konkurransemessige konsekvenser, samt er et hinder for omstilling av statlig virksomhet.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen endre forskrift til skatteloven § 6-45-2 annet ledd, slik at også virksomheter og ansatte som har eller har hatt statlig eierandel, eller har nær tilknytning til staten, og virksomheter som på grunn av tariffavtale eller etablert praksis har offentlig tjenestepensjon, får skattefradrag og inntektsfradrag for tilskudd til offentlig tjenestepensjonsordning, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 8b-1."