15.7 Kap. 1441 Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)
- 15.7.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter
- 15.7.2 Post 39 Opprydningstiltak, kan overføres
- 15.7.3 Post 73 Tilskudd til biloppsamlingssystemet
- 15.7.4 Post 75 Utbetaling av pant for bilvrak - overslagsbevilgning
- 15.7.5 Post 76 Refusjonsordninger - overslagsbevilgning
Regjeringen har bestemt at Miljøverndepartementet skal ha det nasjonale ansvaret for gjennomføring av EUs rammedirektiv for vann med fylkesmannen som regional myndighet. Dette innebærer behov for økte ressurser både sentralt og regionalt til det faglige arbeidet med gjennomføringen av direktivet. Arbeidet skjer gjennom direktoratsgruppen som ledes av Statens forurensningstilsyn (SFT).
Miljøverndepartementets og SFTs ansvar for direktivet var ikke forutsatt da bevilgningen under posten ble vedtatt. Det er derfor nødvendig å øke bevilgningen med 3 mill. kroner for å dekke det økte ressursbehovet.
Som inndekning for forslaget om bevilgningsøkning foreslås en tilsvarende innsparing under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål. En omdisponering som foreslått vil ikke få betydning for kalkingsprosjekter som allerede er i gang, jf. omtale under nevnte post.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Miljøverndepartementets og SFTs har fått ansvar for implementeringen av EUs vanndirektiv og er enig at det er nødvendig å øke bevilgningen med 3 mill. kroner for å dekke det økte ressursbehovet. Disse medlemmer er imidlertid overrasket og uenig at dekke skal dekkes inn ved å kutte kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål. Disse medlemmer påpeker at behovet for kalking ikke blir mindre som følge av implementeringen av vanndirektivet og at det snarere tvert imot kan bli aktuelt å øke kalkingsaktivitetene som følge av kravene i direktivet. Disse medlemmer opprettholder derfor kalkingsaktiviteten i 2005. Disse medlemmer ønsker også at SFT etablerer en nasjonal kjemikaliegruppe for å styrke føre-var-prinsippet i arbeidet mot miljøgifter. Det krever en omvendt bevisbyrde for introduksjon av nye stoffer: Det må sannsynliggjøres at nye kjemikalier ikke er skadelige, ikke bare konstatere at det ikke er påvist skadelige effekter. Stoffer hvor vi vet at mange enkelt kjemikalier er skadelige, må gjennomgås på nytt i dette lyset på denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette en bred, sektorovergripende miljøgiftgruppe for å styrke føre-var-prinsippet i arbeidet mot miljøgifter."
Disse medlemmer øker kap. 1441 post 21 med 5 mill. kroner til dette formålet i 2005. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader om miljøgifter og behovet for en ny kjemikaliepolitikk i kapitlet om "Helse og miljøfarlige kjemikalier" i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Videre poengterer disse medlemmer at SFT under kap. 4441 post 8 får økte inntekter på 57,2 mill. kroner fra salg av bilvrak som igjen medfører økte utgifter til biloppsamlingssystemet (kap. 1441 post 73) og utbetaling av pant for bilvrak (kap. 1441 post 75) på 34 mill. kroner. Disse medlemmer kan ikke se at Regjeringen redegjør for hva disse 23,2 mill. kroner blir brukt til. Disse medlemmer mener den gjenværende merinntekten burde disponeres av SFT for blant annet å redusere miljøeffektene av destruering av bilvrak. Disse medlemmer mener at staten har et betydelig verdikjedeansvar som eier av bilvrak. Det bør også innebære at staten sørger for at omsmelting av norske bilvrak ikke fører til miljøfarlige utslipp. Disse medlemmer påpeker i den forbindelse at Fundia Armeringsstål AS i Rana har det største kvikksølvutslippet i landet fordi bl.a. bilvrak som omsmeltes inneholder kvikksølv og andre tungmetaller. Disse medlemmer viser til avtalen mellom Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene om støtte på 30 mill. kroner til ny miljøteknologi utviklet ved Fundia Armeringsstål, slik at bedriften kan bli det første stålverk i verden som renser kvikksølv. Disse medlemmer viser til at avtalen følges opp i revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer mener at forebygging av utslipp må prege hele skrapgjenvinningskjeden, fra mottak til sluttbruk, også behandling og miljøsanering av bilvrak som SFT har eierskap og et direkte ansvar for.
Disse medlemmer viser i denne forbindelse til at de øker kap. 1825 post 71 Tilskudd til energitiltak i kraftkrevende industri med 20 mill. kroner som blant annet skal gå til dette.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441) | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 8 000 000 | |
fra kr 3 445 000 til kr 11 445 000" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at opprydding av forurensa grunn og havbunn går tregt i Norge. Økt tempo på opprydding av forurensa grunn og havbunn gjennom statlige bidrag og forurensningslovens tvangsmidler, krever arbeidsinnsats. Oppfylling av målet om å rydde de 100 verste tomtene i Norge innen 2005 krever økt innsats i år. Så langt er 45 av 93 tomter på SFTs A-liste (eiendommer hvor miljøproblemene skal være løst innen utgangen 2005) i mål. Det gjenstår med andre ord 48 tomter når et drøyt halvt år gjenstår av fristen som ble satt i St.meld. nr. 8 (1999-2000) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Disse medlemmer viser til at Statens forurensningstilsyn også har ansvaret for å organisere oppryddingen av forurensede havner og fjordbasseng. Det er igangsatt kartlegging av de verste stedene i alle fylker og noen pilotprosjekter. Også dette arbeidet kan forseres. Dette kan innebære etableringen av 100 nye arbeidsplasser i 2005. Det samlede investeringsnivået for teknologiutvikling, opprydding og rensing vil årlig være 1 mrd. kroner fram til 2005, deretter vil innsatsen øke til 2 mrd. kroner årlig til 2015. Dette vil være både statlige og private penger, der forurenser betaler den private andelen. I hele oppryddingsperioden innebærer dette arbeidsplasser og oppdrag for entreprenører og miljøbedrifter rundt hele kysten. Disse medlemmer vil derfor forsere tempoet på opprydding av forurensa grunn, havbunn, havner og fjordbasseng gjennom statlige bidrag og forurensningslovens tvangsmidler. Disse medlemmer viser i denne forbindelse til sine merknader og forslag om dette i kapitlet om "Helse og miljøfarlige kjemikalier" i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Disse medlemmer øker på denne bakgrunn bevilgningen på kap. 1441 post 39 Oppryddingstiltak med 35 mill. kroner, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441) | ||
39 | Opprydningstiltak, kan overføres, forhøyes med | 35 000 000 | |
fra kr 64 880 000 til kr 99 880 000" |
Posten foreslås styrket med 17,0 mill. kroner. Utbetaling av tilskudd henger sammen med omfanget av innleverte bilvrak. Som omtalt under kap. 1441 post 75 viser siste prognose for innleverte bilvrak i 2005 at det forventes å bli innlevert flere vrak enn opprinnelig lagt til grunn. Bevilgningen foreslås oppjustert for å ivareta dette.
Det er også lagt til grunn en økning i skrapjernsprisene. Dette er basert på vurderinger fra analytikere som ser det som mer sannsynlig at den internasjonale skrapjernprisen vil holde seg høy eller øke, enn at den blir redusert. Dette skyldes stor etterspørsel av skrapjern i asiatiske land. Det knytter seg imidlertid stor usikkerhet til disse forventningene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Posten foreslås styrket med 17,0 mill. kroner. I budsjettforslaget for 2005 er det lagt til grunn at det blir innlevert ca. 100 000 bilvrak som det skal utbetales pant for. En ny gjennomgang av forventet levering av bilvrak viser en økning fra ca. 100 000 til ca. 112 000 i 2005. En oversikt over innleverte bilvrak for de siste to årene viser at antall vrakinger har vært ca. 110 000. I forbindelse med den nye gjennomgangen er det forventet at den siste tids økte vrakmengde også vil vedvare i tiden fremover.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 10 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2005, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005), ble det foreslått å øke posten med til sammen 18 mill. kroner som følge av helårsvirkning av refusjonsordningen for HFK/PFK. Nye estimater for innlevering og påfølgende refusjon medfører at bevilgningen bør reduseres med 10 mill. kroner. Reduksjonen bygger på bransjens eget estimat for utbetalinger i 2005, samt eventuelle krav om refusjon for HFK/PFK oppsamlet i tidligere år.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.